نگرانی از قبضه شدن قدرت در فرانسه

۱۳۹۶/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۳۹۳

گروه جهان| دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه یک‌شنبه (امروز) با پیش‌بینی پیروزی حداکثری حزب امانوئل ماکرون، ‌رییس‌جمهوری جوان فرانسه برگزار می‌شود. گفته می‌شود که ماکرون 39ساله پس از این انتخابات سه‌چهارم کرسی‌های مجلس آینده را در اختیار خواهد داشت، چشم‌اندازی که برخی تحلیلگران را نگران کرده است.

گفته شده، برخی نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که اکثریت رای‌دهندگان فرانسوی نمی‌خواهند حزب ماکرون اکثریت مطلق را به دست آورد. بر این اساس شماری از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی‌های اخیر گفته‌اند که در دور دوم انتخابات پارلمانی ترجیح می‌دهند به حزب رقیب رای دهند تا با توجه به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری نوعی تعادل ایجاد شود. بنا بر این گزارش، حزب «جمهوری به پیش» ماکرون حدود یک‌سال پیش تشکیل شد و تا پیش از این هیچ کرسی در پارلمانی برای خود نداشته است. نتایج این نظرسنجی همچنین حاکی از آن است که 37 درصد از رای‌دهندگان فرانسوی خواستار آن هستند که حزب «جمهوری به پیش» اکثریت کرسی‌های پارلمانی را حایز شود. بدین‌ترتیب با وجود پیش‌بینی پیروزی حزب ماکرون در این دور از انتخابات، مساله مهم این است که آیا حزب ماکرون پس از برگزاری دور دوم انتخابات، اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان فرانسه را تصاحب خواهد کرد یا اکثریت ضعیف و شکننده‌یی را به دست خواهد آورد.

با توجه به این مساله، همه احزاب رقیب حزب ماکرون در مبارزات انتخاباتی دور دوم تلاش خود را معطوف به تشویق رای‌دهندگان برای شرکت در انتخابات و رای به دیگر احزاب کرده‌اند. به‌ویژه اینکه نیمی از واجدان شرایط در دور اول در انتخابات شرکت نکردند. احزاب رقیب از رای‌دهندگان درخواست کرده‎اند که برای ایجاد توازن قدرت در پارلمان فرانسه و جلوگیری از اقتدار یک حزب یعنی حزب ماکرون در انتخابات شرکت کنند. بدین‌ترتیب تشکیل اکثریت قاطع یا اکثریتی ضعیف در پارلمان، اصلی‌ترین ابهام برای حزب ماکرون قلمداد می‌شود. نگرانی‌ها از پیروزی قاطع ماکرون در شرایطی است که رییس‌جمهوری فرانسه برای پیشبرد اصلاحات اقتصادی خود به‌ویژه تغییر قانون کار در این کشور به اکثریت قاطع کرسی‌های مجلس فرانسه نیاز دارد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، اتفاق نسبتا بی‌سابقه در این دوره مبارزات انتخاباتی پارلمان فرانسه، اقدام تهاجمی یک رای‌دهنده ناراضی به یک بانوی نامزد پارلمان فرانسه در یکی از بازارهای روز پاریس بود که بانوی نماینده مصدوم و به بیمارستان انتقال یافت ولی گفته شده است که خطر عمده‌یی متوجه سلامتی او نیست. روزنامه‌های فرانسه به علت نادر بودن چنین وقایعی، گزارش‌های مربوط به این رویداد را انتشار داده‌اند. ناتالی کوسیسکو موریزه از چهرهای سابقه‌دار حزب جمهوری‌خواه فرانسه است که اعلام کرده که در حال حاضر از میدان مبارزات انتخاباتی خارج می‌شود.

 

ارسال نظر