رویای خلافتی که محقق نشد

۱۳۹۶/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۳۲۴

07-1

گروه جهان

وزارت دفاع روسیه می‌گوید درحال بررسی صحت اطلاعاتی است که احتمال می‌دهد ابوبکر بغدادی، رهبر داعش در جریان یک حمله هوایی روسیه در ماه مه در نزدیکی رقه، پایگاه اصلی داعش کشته شده باشد. این خبر در صورت تایید می‌تواند ضربه‌یی مهلک علیه داعش باشد که نشان می‌دهد این گروه تروریستی در هفته‌های گذشته در تنگنایی بی‌سابقه قرار گرفته است.

به گزارش رویترز، وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرده، این حمله زمانی صورت گرفته که نیروهای این کشور در سوریه، اطلاعاتی مبنی بر تشکیل جلسه‌یی از رهبران داعش در آن منطقه دریافت کرده بودند. در این بیانیه آمده، حمله در نخستین دقایق روز ۲۸ماه مه و زمانی انجام شده که شناسایی اولیه هواپیماهای بدون سرنشین روسیه محل و زمان تشکیل جلسه را تایید کرده بودند.

تلویزیون دولتی سوریه نیز چند روز پیش اعلام کرده بود که رهبر داعش در یک حمله هوایی به دست نیروهای روس کشته شده است، خبری که توسط برخی رسانه‌ها ازجمله نشریه شرق‌الاوسط، نزدیک به خاندان آل سعود، تکذیب شده و ادعا شد که ابوبکر البغدادی در منطقه‌یی در مرز سوریه و عراق زنده است.

حال وزارت دفاع روسیه تایید کرده، ابوبکر بغدادی در جلسه‌یی که مورد حمله قرار گرفته، حضور داشته و به همراه حدود ۳۰ فرمانده منطقه‌یی و ۳۰۰مامور محافظ کشته شده‌ است. رویترز اما گزارش داده که ائتلاف ضد داعش به رهبری امریکا گفته، نمی‌تواند گزارش روسیه درباره کشته شدن بغدادی را تایید کند.

گفته شده، موضوع جلسه فرماندهان داعش که در حومه جنوبی رقه یعنی مرکز فرماندهی این گروه برگزار شده و مورد حمله جنگنده‌های روسیه قرار گرفته، بحث و بررسی راه‌های عقب‌نشینی از شهر رقه بوده است. مقامات نظامی روسیه می‌گویند زمان و مکان حمله به این جلسه را قبلا به اطلاع امریکا رسانده بودند.

در یک سال گذشته دست‌کم دو بار خبر مرگ البغدادی که برای سرش ۲۵میلیون دلار جایزه تعیین شده، منتشر و در نهایت تکذیب یا رد شده است. اوایل خرداد ماه مقام‌های نظامی عراق رسما اعلام کردند که نیروهای امنیتی و ارتش این کشور مرحله پایانی آزادسازی موصل را با حمله به بخش‌های باقی‌مانده از این شهر که در تصرف نفرات داعش ا‌ست، آغاز کرده‌اند. یک ماه پیش از آن نیز سخنگوی «فرماندهی مرکزی» ارتش امریکا اعلام کرده بود که یکی از دستیاران ابوبکر البغدادی به نام عبدالرحمان ازبکی در یک عملیات زمینی کماندوهای امریکایی در سوریه کشته شده است.

بی‌بی‌سی گزارش داده، مدتی است که محل زندگی بغدادی نامشخص است هر چند گفته شده بود که او پیش از عملیات نیروهای عراقی برای تصرف مجدد موصل در اکتبر ۲۰۱۶ در این شهر بود. تنها حضور او در انظار عمومی پس از ادعای ایجاد خلافت اسلامی، انتشار ویدیویی در ژوئن ۲۰۱۴ است که در آن او پس از کنترل داعش بر موصل درحال سخنرانی است. از آن زمان داعش مناطق زیادی از تصرفاتش را تحت فشار حملات هوایی نیروهای روسیه و نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا از دست داده است.

البغدادی با نام واقعی ابراهیم السامرایی ۴۶ساله در سال ۲۰۱۳، دو سال پس از دستگیری و کشتن اسامه بن‌لادن، از القاعده جدا شد. پیش از اعلام خلافت او را به نام دکتر ابراهیم و ابودعاء می‌شناختند. البغدادی در یک خانواده مذهبی پرورش یافته و در بغداد درس الهیات اسلامی خواند. او در اوایل دهه ۱۹۹۰ به همراه ابومصعب الزرقاوی، بنیان‌گذار القاعده‌ عراق به طالبان در افغانستان پیوست و در سال ۲۰۰۳ به عضویت القاعده عراق درآمد. نیروهای امریکایی در سال ۲۰۰۵میلادی البغدادی را دستگیر و به مدت ۴سال در اردوگاه بوکا در جنوب عراق زندانی‌اش کردند. او پس از آزادی از زندان در سال ۲۰۰۹ به شورای مجاهدین در عراق پیوست.

به دنبال حمله امریکا در دوم مه ۲۰۱۱ در پاکستان که منجر به کشته شدن اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده شد، ابوبکر بغدادی با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد که از قتل اسامه بن‌لادن انتقام می‌گیرد. پس از انتشار این بیانیه بود که گروه تروریستی داعش اعلام موجودیت کرد. گفته شده بود که البغدادی در اکتبر ۲۰۱۵ در جریان یک حمله هوایی در غرب عراق دچار آسیب‌دیدگی نخاع شده و فلج شده بود. اما این خبر هرگز به‌طور رسمی تایید نشد.

 کمیته 12 نفره جانشین البغدادی

روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط هفته گذشته به نقل از سرکردگان داعش نوشته بود که این گروه تروریستی ابوبکر البغدادی را از صحنه تحولات کنار گذاشته و یک کمیته 12نفره را برای رهبری خود در سوریه برگزیده است. در این گزارش آمده بود که به‌ دنبال شکست‌های داعش در سوریه و عراق، این گروه تروریستی تصمیم گرفته تا شورایی رهبری 12نفره خود را با عنوان «کمیته مرکزی» به سوریه اعزام کند. این شورای رهبری مسوولیت انجام عملیات نظامی، برنامه‌ریزی‌های امنیتی و اطلاعاتی، صدور فرامین، جمع‌آوری مالیات و حسابرسی و فعالیت‌های تجاری را برعهده دارد.

روسیه در شرایطی مرگ البغدادی را محتمل می‌داند که عملیات علیه داعش در عراق به روزهای پایانی خود نزدیک شده و در سوریه نیز نیروهای دولتی و کردهای سوریه موفق شده‌اند که وارد شهر رقه، پایتخت خودخوانده این گروه تروریستی شود.

اسکای‌نیوز جمعه گزارش داده، نیروهای دموکراتیک کرد سوریه، محله الصناعه در رقه را به کنترل خود درآورده‌اند. این محله منطقه راهبردی و دروازه ورود نیروهای کرد به مرکز رقه به شمار می‌آید.

گفته شده در محور شمالی نیز نیروهای دموکراتیک سوریه پیشروی مناسبی داشتند و توانستند کارخانه شکر و بخش‌هایی از پایگاه لشکر 17 نظامی را در این منطقه آزاد کنند. در محور غربی نیز نیروهای کرد در تلاش هستند تا به محله حطین که در مجاورت محله الرومانیه قرار دارد و موفق شده بودند پیش‌تر آن را آزاد کنند، برسند.

 

 

ارسال نظر