اخبار

۱۳۹۶/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۲۵۶

دعوت دبیرکل سازمان ملل به مبارزه باتغییرات اقلیمی

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در بازدید از یخچال‌های طبیعی پامیر تاجیکستان، باردیگر کشورهای جهان را به مبارزه با تغییرات اقلیمی دعوت کرد.  خبرگزاری رسمی خاور تاجیکستان روز گذشته به نقل از اطلاعیه مطبوعاتی سازمان ملل متحد نوشت: گوترش تاکید کرده است که انسان‌ها دیگر حق از دست دادن فرصت‌ها را مورد تغییرات اقلیمی و زیست محیطی ندارند.

براساس اطلاعیه سازمان ملل متحد وی در بازید هوایی از کوه‌های پامیر استان خودمختار بدخشان تاجیکستان و دریاچه سریز از ذوب شدن یخچال‌های عظیم این منطقه اظهار حیرت و نگرانی کرد. در این اطلاعیه آمده است که حدود 30درصد یخچال‌های طبیعی این کشور ذوب شده‌اند.

به علت گرم شدن هوا و تغییرات شرایط اقلیمی از 14هزار یخچال بزرگ و کوچک طبیعی در کوه‌های بدخشان تاجیکستان، یک یخچال بطور کامل از بین رفته و خطر ذوب شدن سایر یخچال‌ها نیز افزایش یافته است.

«فیدچینکا» به عنوان بزرگ‌ترین یخچال تاجیکستان حدود دو کیلومتر کم شده و در سال جاری حجم رودخانه آمو 30درصد کاهش یافته است. یخچال «فیدچینکا» بزرگ‌ترین یخچال طبیعی در تاجیکستان و آسیای مرکزی است که در ارتفاع 6هزار متری از سطح دریا در کوه‌های بدخشان با 70 کیلومتر طول و دو کیلومتر عرض واقع شده است. حکومت تاجیکستان در همایش‌های بین‌المللی بارها به خطر تغییر اقلیم و چالش‌های مربوط به تغییرات زیست محیطی تاکید و خواستار توجه جام جهانی برای کمک به حفظ منایع سرشار آب در این کشور کرده است.

تاجیکستان یکی از کشورهای صاحب مقام در منابع و ذخایر آب در منطقه و جهان است و این کشور  8میلیون نفری، 64درصد منابع آبی آسیای مرکزی را در اختیار دارد و در جهان نیز در جایگاه ششم قرار دارد. این کشور کوهستانی و سرسبز با بارندگی زیاد دارای رودخانه‌های فراوانی است. شمار رودهایی که طول آنها از 10 کیلومتر تجاوز می‌کند به 947 می‌رسد و در مجموع طول رودخانه‌های تاجیکستان بیش از 28هزار کیلومتر است.

بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین عمیق جهان موسوم به «آب بند سریز» در تاجیکستان واقع شده که با 56 کیلومترمربع مساحت و با ژرفای حدود 500 متر خود به تنهایی قادر به تامین آب شرب و انرژی برق آسیای میانه و خاورمیانه است.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد طی یک سفر رسمی از روز پنج‌شنبه هفته گذشته به آسیای میانه آمد و از پنج کشور این منطقه بازدید کرد. وی روز گذشته به کابل پایتخت افغانستان عزیمت کرد.

 

فرماندار کالیفرنیا، مشاور ویژه کنفرانس تغییرات آب و هوایی

«جری براون» فرماندار دموکرات کالیفرنیا به عنوان مشاور ارشد کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل که قرار است امسال در شهر بن آلمان برگزار شود، معرفی شد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی هیل، انتصاب اخیر براون توسط فرانک باینیماراما نخست‌وزیر فیجی، کمتر از دو هفته پس از اعلام خروج امریکا از توافق آب و هوایی پاریس توسط «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری این کشور انجام شد؛ توافقی که 195 کشور آن را امضا کرده‌اند.  ده‌ها تن از مدیران اجرایی، شهرداران و فرمانداران امریکایی از جمله براون وعده داده‌اند که با وجود تصمیم ترامپ برای خروج از توافق آب و هوایی به این توافق متعهد بمانند.

براون از حامیان اصلی فعالیت‌های آب و هوایی در عرصه جهانی طی هفته‌های اخیر بوده است. وی هفته پیش در سفر به چین با «شی‌جین‌پینگ» رییس‌جمهوری این کشور درباره تغییرات آب و هوایی گفت‌وگو کرد. دو طرف همچنین توافقات آب و هوایی دوجانبه امضا کردند.

براون همچنین میزبان باربارا هندریکس وزیر محیط زیست آلمان در سان‌فرانسیسکو بوده است. وی در این دیدار بر تعهد ایالت کالیفرنیای امریکا برای مقابله با تاثیرات تغییرات آب و هوایی و پایبندی به مفاد توافق پاریس تاکید کرد.  براون به عنوان مشاور ویژه ایالت‌ها، مناطق و حوزه‌های محلی متعهد به مبارزه با تغییرات اقلیمی در کنفرانس سازمان ملل در آلمان شرکت خواهد کرد. «کیت براون» فرماندار دموکرات اورگان و «جی اینسل» فرماندار دموکرات واشنگتن نیز وی را در این سفر همراهی خواهند کرد.

نخست وزیر فیجی و رییس آینده کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل، بر تعهد نسبت به تحکیم ائتلافی بزرگ متشکل از همه سطوح دولتی، تجاری، جامعه مدنی برای اقدام سریع در مسائل آب و هوایی تاکید کرد.  براون نیز در بیانیه‌یی اعلام کرد امیدوار است در گام بعدی با همکاری کیت براون و جی اینسل در نشست بن، تعهد کامل ایالت‌ها و مناطق مختلف را در قبال توافق پاریس نشان دهد.  کنفرانس تغییرات آب وهوایی سازمان ملل قرار است در روزهای 6 تا 17نوامبر (15 تا 26 آبان) برگزار شود.  بیست‌وسومین کنفرانس طرف‌های امضا‌کننده کنوانسیون تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد به میزبانی فیجی در شهر بن آلمان برگزار می‌شود.  ترامپ که از زمان تبلیغات انتخاباتی‌اش با این بهانه که موضوع تغییرات اقلیمی فریبی از سوی چین بوده است، وعده خروج از توافق پاریس را داده بود، سرانجام وعده خود را عملی و اعلام کرد که ایالات متحده از این توافق خارج می‌شود.

وی با این استدلال که عضویت در توافقنامه آب و هوایی به ضرر اقتصاد کشورش خواهد بود و قادر به دستیابی به اهداف این توافقنامه نیست، خروج واشنگتن را از آن اعلام کرد.  رسانه‌های آلمان به تازگی گزارش دادند باربارا هندریکس وزیر محیط زیست آلمان پس از دیدار با جری براون در سفر به کالیفرنیا اعلام کرد که دو طرف در زمینه همکاری‌های محلی و منطقه‌یی به توافق رسیده‌اند.

 

 

ارسال نظر