آتش در برج مسکونی لندن

۱۳۹۶/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۲۴۰

روزنامه 25 خرداد

گروه جهان|

آتش‌سوزی در یک برج مسکونی در غرب لندن ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشته است. منشا آتش‌سوزی برج مسلمان‌‌نشین گرنفل که در سال 1974 ساخته شده، هنوز مشخص نیست. شمار دقیق قربانیان این حادثه نیز تا زمان نگارش این گزارش مشخص نشده است.

به گزارش یورونیوز، اورژانس لندن از انتقال بیش از 50 نفر از مصدومان آتش‌سوزی به پنج بیمارستان در این شهر خبر داده بود. گفته شده که حدود ۲۰۰ آتش‌نشان و بیش از 40خودرو آتش‌نشانی برای مقابله با این حریق گسترده بسیج شده بودند. پلیس تا بعدازظهر چهارشنبه اعلام کرد که حداقل 6نفر در این آتش‌سوزی کشته شده‌اند اما با توجه به اینکه تعدادی از ساکنان در ساختمان گرفتار شده بودند، احتمالا آمار قربانیان افزایش چشمگیری خواهد داشت.

این ساختمان ۱۲۰واحد آپارتمان داشته و حدود 600 نفر در آن سکونت داشته‌اند. برخی شاهدان عینی گفته‌اند؛ ساکنان این ساختمان بلندمرتبه پس از گسترش آتش به طبقات، خود را به خارج از ساختمان پرت می‌کردند. این برج در نزدیکی یک مرکز خرید بزرگ، مدرسه و یک ایستگاه قطار شهری است.

رییس آتش‌نشانی لندن با بسیار جدی و پیچیده خواندن این آتش‌سوزی گفته که حریق تمام طبقات از طبقه دوم به بالای این ساختمان را فرا گرفته بود و ماموران آتش‌نشانی تنها موفق شده‌اند تا طبقه بیستم را تخلیه کنند و به‌دلیل پیچیدگی و گسترش آتش دسترسی به طبقات بالاتر امکان‌پذیر نشده است؛ به همین دلیل هنوز شمار دقیق کشته‌شدگان مشخص نشده است.

حریق در ساعات پس از نیمه شب آغاز و در صبح چهارشنبه سرانجام مهار شده است. رییس سازمان آتش‌‌نشانی گفته ماموران حدود 6دقیقه پس از آغاز آتش‌سوزی به محل اعزام شدند، اما آتش به سرعت گسترش یافته است. به گفته شاهدان عینی به دلیل ماه مبارک رمضان اکثر خانواده‌های مسلمان در زمان وقع آتش‌سوزی بیدار بوده‌اند و همین امر سبب شده است که بسیاری از آنها بتوانند قبل از شعله‌ور شدن کل ساختمان از آن خارج شوند. عده‌یی دیگر از شاهدان عینی گفته‌اند که فریاد کمک‌خواهی از داخل ساختمان شنیده و افرادی را در برابر پنجره‌ها دیده‌اند. یک شاهد عینی هم به بی‌بی‌سی گفته بود که در طبقات فوقاتی ساختمان اجسادی را دیده است.

 در ساختمان بمانید!

گفته شده با وجود خاموش شدن آتش این نگرانی وجود دارد که ساختمان به‌دلیل شدت خسارت وارد شده فرو بریزد به همین دلیل ماموران پلیس از رفت و آمد شهروندان در نزدیکی این ساختمان جلوگیری می‌کنند. بی‌بی‌سی گزارش داده، بسیاری از ساکنان برج گرنفل که از آتش‌سوزی جان سالم بدر برده‌اند، می‌گویند که علت گسترش سریع آتش در این ساختمان احتمالا جنس موادی بوده که در نمای ساختمان به‌کار رفته بود. پیش‌تر بارها درباره احتمال آتش‌سوزی در این ساختمان به ساکنان هشدار داده شده بود.

این ساختمان سال گذشته نوسازی شده بود، اما ساکنان آن در مورد نقص‌های ایمنی، از جمله به‌روز نبودن سیستم هشدار حریق آن اعتراض کرده بودند. این ساختمان متعلق به شهرداری منطقه است اما یک شرکت خصوصی اداره آن را به عهده داشته است.

یکی از ساکنان طبقه چهارم برج گرنفل به اسکای‌نیوز گفته است که هیچ زنگ هشداری برای آتش به صدا در نیامده بود. وی و خانواده‌اش تنها از طریق شخصی که در حال فرار از ساختمان بوده و هنگام فرار در تمام خانه‌های سر راه خود را زده است متوجه آتش‌سوزی شده‌اند و زمانی که از ساختمان خارج شدند کل آن در آتش فرو رفته بوده است.

نشریه ایندیپندنت هم نوشته که ساکنان این برج مسکونی چندی پیش در نامه‌یی خطاب به شهرداری منطقه و مدیریت انجمن ساکنان کنزینگتون و چلسی نسبت به ایمنی برج گرنفل در برابر آتش‌سوزی عمیقا ابراز نگرانی کرده بودند. آخرین مرتبه در سال 2016 میلادی درباره وقوع یک فاجعه این ساختمان هشدار داده شده بود. اما نکته‌ عجیب این است که در برخی توصیه‌ها به ساکنان گفته شده بود که اگر آتش‌سوزی اتفاق افتاد، در داخل آپارتمان‌های خود بمانند تا امدادگران برای نجات آنها بیایند!

صادق خان، شهردار مسلمان لندن این را حادثه «عمده و جدی» خوانده و گفته که «خوشبختانه برخی ساکنان ساختمان به توصیه ماندن در مجتمع عمل نکرده‌اند.» شهردار لندن تاکید کرده است که موضوع چنین توصیه‌یی باید بررسی شود و معلوم شود که آیا این توصیه مردم را در معرض خطر بیشتر قرار داده است یا خیر.

رییس شورای منطقه کنزینگتون و چلسی نیز تاکید کرده در مورد ابهامات مطرح شده تحقیق کامل انجام خواهد شد.

گفته شده برخی اهالی محله کنزینگتون در اقدامی خودجوش برای آسیب‌دیدگان این حادثه کمک‌های مردمی تدارک دیده‌اند. این افراد با ایجاد سرپناه برای ساکنان برج حادثه دیده و همچنین تهیه آذوقه و غذا و سایر امکانات لازم سعی کرده‌اند، مسوولان آتش‌نشانی و اورژانس را برای کمک‌رسانی و امداد همراهی کنند. جرمی کلارکسون، مجری معروف تلویزیونی که خود در این محله ساکن است از جمله پیشگامان این حرکت خودجوش بوده است.

 

 

ارسال نظر