بزرگ‌ترین تظاهرات در دولت دوم پوتین

۱۳۹۶/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۲۲۰

 

 وال‌‌استریت ژورنال:

این روزنامه مانند بسیاری از نشریات دیگر با انتشار عکسی از روسیه، تیتر یک خود را به بازداشت وسیع تجمع‌کنندگان در این کشور اختصاص داده است. به گزارش این روزنامه، هزاران نفر از مخالفان دولت در روسیه به رهبری الکسی ناوالنی علیه فساد مالی دولتمردان در چندین شهر این کشور دست به تظاهرات زدند. در پی این اعتراض‌های اخیر، پلیس روسیه نیز تعداد بسیاری از تظاهرات‌کنندگان را از جمله الکسی ناوالنی را بازداشت کرده است. به گفته پلیس روسیه، حدود 500 نفر در شهر مسکو و 130 نفر نیز در شهر سن‌پترزبورگ بازداشت شده‌اند. طبق گزارش برگزارکنندگان، این تظاهرات بزرگ‌ترین تجمع اعتراضی علیه دولت ولادیمیر پوتین از زمان ریاست‌جمهوری مجدد او تاکنون بوده است.  به دنبال دستگیری این معترضان در روسیه، امریکا از مسکو انتقاد کرده و این بازداشت‌ها را «توهین» به دموکراسی خواند.

 نیویورک تایمز:

این روزنامه در صفحه اول خود از احتمال خروج بازرس مخصوص پرونده گفته است. مدت‌هاست اظهارات جیمز کومی، رییس سابق پلیس فدرال مبنی بر نقش روسیه در انتخابات امریکا، واکنش‌های بسیاری را برانگیخته است. پیش از این، ترامپ حدود یک ماه پیش جیمز کومی را اخراج و کومی، در کنگره امریکا دونالد ترامپ را به دروغگویی متهم کرده بود. کومی درباره اخراج خود گفته بود: من اخراج شدم تا نحوه تحقیقات پرونده روسیه تغییر کند. آن‌طور که در گزارش نیویورک تایمز آمده، به نظر می‌رسد که این ادعای کومی به حقیقت پیوسته است. برخی نزدیکان دونالد ترامپ اعلام کرده‌اند ترامپ گفته که تصمیم دارد رابرت مولر مسوول بخش تحقیقات اف‌بی‌آی در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا را اخراج کند. این ادعا از طرف یکی از نزدیکان ترامپ، در حالی مطرح شده که سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده که تاکنون درباره این مساله هیچ صحبتی از طرف رییس‌جمهوری با نزدیکانش نشده، چرا که درباره چنین مساله مهمی فقط شخص رییس‌جمهوری و وکلای مدافع او اجازه اظهارنظر دارند.

 لوموند:

این روزنامه فرانسوی در صفحه اول خود با انتشار نموداری به مشارکت کمتر از 50درصدی مردم در انتخابات پارلمانی این کشور اشاره کرده است. این روزنامه از حزب ماکرون به عنوان یک حزب تازه‌تاسیس یاد کرده است؛ حزب ماکرون تقریبا یک‌سال پیش تاسیس شده و بسیاری از نامزدهای این حزب، چهره‌های تازه‌وارد یا کم‌تجربه در عرصه سیاست فرانسه هستند. آنها از طبقات مختلف جامعه، دانشجویان و بازنشستگان هستند. در حالی که این حزب توانسته در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه پیروز شود، بسیاری دلیل این پیروزی را مشارکت پایین رای‌دهندگان فرانسوی می‌دانند. آن‌طور که نمودار لوموند نشان می‌دهد، تنها حدود 48درصد شهروندان فرانسوی در این انتخابات شرکت کرده بودند.

 

ارسال نظر