خبر از نقش عربستان در تقویت گروه‌های تروریستی داریم

۱۳۹۶/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۱۷۳

نشست اسلوفروم 2017 با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، جان کری وزیر خارجه سابق امریکا، فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، رتنو مرسودی وزیر خارجه اندونزی و بورگه برنده وزیر خارجه نروژ و جمعی دیگر از مقامات و شخصیت‌های کشورهای مختلف گشایش یافت. در نشست اسلوفروم، مقامات و شخصیت‌های بیش از 100 کشور جهان حضور دارند و درخصوص مهم‌ترین منازعات جهانی و راهکارهای تحقق صلح بین‌المللی تبادل‌نظر می‌کنند. اسلوفروم به‌عنوان یک نشست هم‌اندیشی بین‌المللی که از سوی وزارت خارجه نروژ برگزار و از سوی مرکز گفت‌وگوی بشردوستانه سوییس حمایت می‌شود از سال 2003 با برگزاری نشست‌های سالانه در ماه ژوئن در اسلو به کانونی برای مذاکره و تبادل‌نظر درخصوص درگیری‌های بین‌المللی از جمله در آفریقا و آسیا تبدیل شده است. نشست اسلو در واقع یک تمرین و تلاش برای موفق عمل کردن در اعمال میانجیگرانه در منازعات است. موضوع و تم مطرح در هر رویداد درنظر گرفته شده خود منجر به شروع مباحث مختلف شده و در پی آن سوالات مختلفی را مطرح کرده و نهایتا رویکردهایی جدید یا غیرمتعارف را برای کنترل منازعات و چالش‌ها پیشنهاد و ارائه می‌کند. معمولا مجمع اسلو گروهی متشکل از میانجیگران برجسته و دیگر کنشگران روند صلح را که به دنبال حل منازعات مسلحانه از طریق گفت‌وگو و مفاهمه هستند، گرد هم جمع می‌آورد. مباحت و گفت‌وگوهای مشارکت‌کنندگان و مدعوین عالی، معطوف به مسائل مربوط به منازعات مسلحانه می‌شود. ظریف در خلال سفر سال گذشته خود به اسلو علاوه بر دیدار و گفت‌وگو با مقامات عالی نروژ در مراسم افتتاحیه اسلوفروم حضور یافت و به تشریح برجام و سیاست خارجی کشورمان پرداخت. به گزارش ایرنا، برای نشست اسلوفروم 2017 علاوه بر محمدجواد ظریف، وزرای خارجه بوسنی و هرزه‌گوین، اردن، عمان، کنیا، اسلواکی، سودان، اندونزی، فنلاند و کرواسی، وزیر خارجه سابق نیوزیلند، وزیر اطلاعات میانمار و نمایندگانی از کشورهای سوئد، اتیوپی، اریتره، نیجریه، دولت منطقه‌یی کردستان عراق، فیلیپین و سودان‌جنوبی، مدیر امور افغانستان در شورای امنیت سازمان ملل، سفیر چین در نروژ، مشاور نمایندگی سازمان ملل در امور قبرس، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور اختلافات گویان و ونزوئلا، رییس موسسه شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه، معاون گروه بین‌المللی بحران و تعدادی از مدیران مراکز مطالعاتی نروژی دعوت شده‌اند.

 سعودی‌ها گفتند که جنگ را به داخل ایران می‌بریم

وزیر امور خارجه کشورمان در سخنرانی خود در اجلاس اسلوفروم با تاکید بر اینکه در شرایط حاضر برای ما خیلی مهم است که تنش جدید بین قطر و عربستان را از طریق گفت‌وگو حل کنیم، گفت: بیش از 20 سال است می‌گوییم همه مسائل را از طریق گفت‌وگو حل کنیم، اگر پس از جنگ عراق، قطعنامه آن را به طور کامل اجرا می‌کردیم، جنگ کویت رخ نمی‌داد، اگر جلوی جنگ کویت را می‌گرفتیم داعش به وجود نمی‌آمد. محمدجواد ظریف در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا ایران گفته عربستان پشت حملات تروریستی است؟ گفت: مسوولان عربستان صحبت‌هایی کردند و به‌طور علنی گفتند جنگ را به داخل ایران می‌بریم و این تهدید مستقیم است، همان روز که حمله کردند وزیر خارجه عربستان توییت کرد. وی افزود: ما آگاه هستیم و اشراف امنیتی داشتیم که گروه‌هایی که در قسمت‌های شرقی ایران تحرکاتی می‌کنند و دو ماه پیش نیز 9 نفر در بلوچستان کشته شدند. از موقعیت خوب همسایگان استفاده و علیه ما اقدام می‌کنند. ظریف خاطرنشان کرد: سیاست خارجی ما واضح است، از 1986 مسوولان ما خواستند و گفتند دنبال امنیت منطقه‌یی هستند. ما امن‌ترین کشور در منطقه هستیم و مردم ما بیشترین مشارکت را در انتخابات داشتند. وزیر امور خارجه گفت: ما می‌خواهیم همسایگان حتی عربستان و قطر امن باشند، ما احتیاج به امنیت داریم و همسایگانی می‌خواهیم که امنیت داشته باشند.

 کری: رهبران منطقه به ما می‌گفتند که باید ایران را بمباران کنید

وزیر خارجه پیشین امریکا نیز در این اجلاس گفت: براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطمئن هستیم که ایران به تعهدات خود پایبند است از این رو همه طرف‌ها باید به تعهدات خود در برجام عمل کنند. جان کری با بیان اینکه ما بحران‌های زیادی در جهان داریم که نشان می‌دهد هیچ نوع راه‌حل نظامی برای اینها وجود ندارد، ادامه داد: در جنگ سوریه همه قبول کردند که راه‌حل نظامی وجود ندارد، راه‌حل یک‌طرفه مثل بدتر کردن جنگ درست نیست، شجاعت و همکاری می‌خواهد که این مساله را حل کنیم. وی با یادآوری مساله هسته‌یی ایران و اینکه برخی رهبران کشورهای منطقه، تنها راه را بمباران ایران می‌دانستند، اظهار کرد: رهبران کشورهای منطقه به من و باراک اوباما رییس‌جمهوری وقت می‌گفتند که باید ایران را بمباران کنید. کری افزود: تا پیش از رسیدن به توافق هسته‌یی به سمت یک تنش بسیار جدی با ایران حرکت می‌کردیم. ما در برابر همه تحرکات یک مسیر متفاوت را اتخاذ کردیم. این مقام سابق وزارت خارجه امریکا با بیان اینکه ایران به تمام تعهدات خود در برجام پایبند است، اظهار کرد: همه طرف‌ها باید به تعهدات خود در برجام عمل کنند. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در یک کنفرانس خبری در حاشیه مجمع اسلو در نروژ گفت که اطمینان دارد امریکا به برنامه جامع اقدام مشترک پایبند خواهد ماند، هر چند که اظهاراتی خلاف آن بیان می‌کند. فدریکا موگرینی افزود: من اطمینان دارم که بازنگری امریکا (درخصوص توافق هسته‌یی ایران و گروه 1+5) به تصمیمات عاقلانه‌یی منجر خواهد شد که به معنی حفظ توافقی است که موثر بوده است. وی در سخنانش تاکید کرد: توافق هسته‌یی متعلق به جامعه بین‌الملل است و اتحادیه اروپا به اجرای این توافق و تعامل با ایران ادامه خواهد داد و مهم نیست که دیگران چه کاری انجام می‌دهند.

 

 

ارسال نظر