بازارچه‌های دایمی، برای روستاهای زیر ۱۰۰ هزار نفر

۱۳۹۶/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۰۳۳

صنایع دستی کوتاه‌ترین مسیر تولید ثروت است

گروه اقتصاد اجتماعی

تالار اجتماعات سازمان میراث فرهنگی، شامگاه شنبه بیستم خردادماه، میزبان مراسم روز جهانی صنایع دستی بود. رییس سازمان میراث فرهنگی، به عنوان سخنران اصلی این مراسم، صنایع دستی را راه برون‌رفت برخی استان‌ها از بیکاری دانست. زهرا احمدی پور ادامه داد: با نگاه حمایتی دولت دوازدهم، فرصت‌های مناسبی برای توسعه متعادل و متوازن ایجاد اشتغال و تولید درآمد از صنایع دستی فراهم می‌شود.

او افزود: اگر دنبال الگوی زندگی ایرانی- اسلامی هستیم، باید صنایع دستی را جدی بگیریم و با حمایت از صنعتگران این صنعت، گفتار مشترک و واحد را میان دولتمردان و مردم ایجاد کنیم.

به گزارش ایلنا، احمدی پور گفت: در سال اول برنامه ششم توسعه، ۷۵ هزار شغل از طریق توسعه صنایع دستی با همکاری قرارگاه اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی و شورای عالی اشتغال ایجاد خواهیم کرد. برای همه روستاهای زیر ۱۰۰ هزار نفر بازارچه‌های دایمی صنایع دستی ایجاد خواهد شد و در شهرهای مختلف نیز با راه‌اندازی کیوسک‌ها، فروشگاه‌ها و پایگاه‌های صنایع دستی از تمام دستاوردهای صنعت بومی برای توسعه پایدار کشور بهره خواهیم برد.

او ادامه داد: این برنامه را با همکاری وزارت کار پیش خواهیم برد. براساس تفاهم‌نامه میان وزارت کار و سازمان میراث فرهنگی در شهرهای زیر 100هزار نفر جمعیت، بازارچه‌های دایمی صنایع‌دستی با استفاده از امکانات دهیاری‌ها و شهرداری‌ها احداث می‌شود. او ادامه داد: صنایع‌دستی به استان‌های مختلف کشور امکان می‌دهد که محور توسعه باشند.

او افزود: در چند ماه گذشته که در کنار هم مسائل حوزه صنایع‌دستی را دنبال کرده‌ایم، دیده‌ایم که بخشی از این موارد به هنرمندان مربوط می‌شود، بخشی به صنعت مربوط می‌شود و بخش دیگر نیز به اقداماتی مربوط می‌شود که ما را به یک گفتار و یک اجماع در حمایت از این هنرصنعت می‌رسانند.

 صنایع‌دستی، موضوعی اولویت‌دار در دولت

معاون رییس‌جمهوری گفت: خوشبختانه اقدامات موثری صورت گرفته است. حالا شاید نتیجه‌اش 100درصد دلخواه ما نباشد، اما اینکه توانسته‌ایم لزوم توسعه و همگانی کردن صنایع‌دستی را به عنوان موضوعی جدی و اولویت‌دار در بین همکارانمان در دولت مطرح کنیم، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

او ادامه داد: در سال 1396 که «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» نام‌گذاری شده است، تمام مدیران دولت اعتقاد دارند که اگر قرار باشد با رویکرد اقتصاد مقاومتی و نگاه‌به‌درون و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی اقتصاد کشور را شکوفا کنیم، چاره‌یی جز توجه به صنایع کوچک در قالب صنایع‌دستی نداریم و باید در این خصوص برنامه‌ریزی کنیم.

او افزود: صنایع‌دستی به عنوان یک هنر-صنعت، ضمن اینکه از اصالت برخوردار است، با خودش گفتاری را پیش می‌کشد که می‌تواند در تبیین سبک زندگی به ما یاری رساند. همچنین این هنر-صنعت در هر استان، بنا به وضعیت جغرافیایی و اقتصادی آن استان، می‌تواند مزیت‌هایی ایجاد کند که به ایجاد اشتغال بینجامد.

رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: امسال ما با همین رویکرد استان‌هایی را از منظر فرصت‌هایی که در حوزه صنایع‌دستی دارند شناسایی کرده‌ایم، تا بررسی شود که تا چه اندازه می‌توانند به تولید کمک کنند و در سرانه ملی سهم داشته باشند و نیز در اشتغال‌زایی تا چه حد تاثیرگذارند.

او در ادامه، از بررسی طرحی در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌منظور ایجاد 75هزار شغل با استفاده از مزیت‌های صنایع‌دستی خبر داد و افزود: این طرح را امسال که سال اول اجرای برنامه ششم توسعه نیز هست به‌صورت جدی پیگیری می‌کنیم.

 پایدارترین راه برای توسعه اشتغال

معاون رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در قرارگاه اقتصاد مقاومتی نیز مطرح کرده‌ایم و در این‌باره با وزارت کار هم رایزنی‌هایی صورت گرفته و آنها نیز پذیرفته‌اند که پایدارترین فعالیتی که در سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» می‌تواند به اشتغال‌زایی منجر شود فعالیت در حوزه صنایع‌دستی است.

او ادامه داد: در برخی از استان‌ها مانند سیستان‌وبلوچستان، کرمانشاه، ایلام و کردستان، به‌صورت پایلوت، طرح‌هایی در هر سه حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با هدف ایجاد اشتغال بنا گذاشته‌ایم و این بسته را به شورای عالی اشتغال و قرارگاه اقتصاد مقاومتی نیز ارائه کرده‌ایم.

او با اشاره به همکاری‌های این سازمان با مجلس شورای اسلامی، افزود: با همکاری مجلس در حوزه اشتغال‌زایی با استفاده از ظرفیت صنایع‌دستی طرح حمایتی صنایع‌دستی را پیگیری می‌کنیم که عمدتا در این طرح تمرکز بر روی مناطق روستایی و شهرهای کمترتوسعه‌یافته است.

 کوشش دستیابی به الگوی ایرانی-اسلامی

رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه گفت: اگر به‌دنبال آنیم که یک الگوی خاص ایرانی-اسلامی در کشور طراحی کنیم و افتخار کنیم به اینکه این الگو را داریم، ناگزیر از توجه به صنایع‌دستی هستیم.

او ادامه داد: اگر بتوانیم از حضور صنایع‌دستی در چرخه روزمره زندگی خود حظ بصری ببریم زندگی زیباتری خواهیم داشت و در این میان، کاربردی کردن صنایع‌دستی نیازمند خلاقیتی است که شما هنرمندان صنایع‌دستی از آن برخوردارید.

او افزود: امیدوارم شاهد روزی باشیم که این هنرصنعت، در عین اینکه برای ما یکی از گفتمان‌های غالب فرهنگی تلقی می‌شود، در تولید ثروت و ایجاد اشتغال نیز به ما کمک کند. او در بخش پایانی سخنانش، با اشاره به نقش آمایش سرزمینی در توسعه و رونق صنایع‌دستی، خاطرنشان کرد: در تهیه سند ملی صنایع‌دستی نیز به آمایش سرزمینی توجه ویژه‌یی شده است.

 کاهش ورود گردشگران عربی

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران، با اشاره به کاهش ورود گردشگران عربی و افزایش اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در کشور از بهره‌برداری ۲۰ هتل جدید در سال جاری خبر داد.

زهرا احمدی‌پور در رابطه با توسعه زیرساخت‌های گردشگری در دولت یازدهم گفت: رویکرد دولت یازدهم توسعه گردشگری بوده است و به همین خاطر تلاش کردیم که اقامتگاه‌ها، مجتمع‌های بین‌راهی و هتل‌ها افزایش ظرفیت پیدا کنند.

او ادامه داد: خوشبختانه زیرساخت‌های لازم برای گردشگری توسعه یافته‌اند به‌طور مثال تعداد هتل‌های چهار و پنج ستاره که در سال ۹۲، ۱۲۵ مورد بود، که در این دولت ۳۰ هتل به تعداد قبلی افزوده شده است. همچنین در سال ۹۶، ۲۰ هتل جدید نیز به بهره‌برداری می‌رسند.

معاون رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته حادثه حمله به سفارت عربستان را شاهد بودیم که این مساله موجب کاهش گردشگر از کشورهای عربی خلیج فارس شد، اما مابه‌ازای آن به تعداد گردشگران اروپایی و آمریکایی افزوده شده است.

احمدی‌پور با بیان اینکه رشد گردشگری در سال۹۶ بسیار جدی است، تصریح کرد: میزان رشد گردشگری تنها در فروردین ۹۶ با یک رشد جدی و ویژه همراه بوده است که دلیل این مساله آماده بودن زیرساخت‌ها و امن بودن ایران است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع، تلاش‌های ما در سال‌های گذشته به ثمر نشسته و فضا به سمتی رفته است که بتوانیم از آن بهره‌برداری کنیم.

 

 

 

 

ارسال نظر