ائمه جمعه به نشست با بخش خصوصی هم افتخار کنند

۱۳۹۶/۰۳/۲۱ - ۲۱:۳۸:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۹۷۱

گروه انرژی|

 روز گذشته و در جریان افتتاح فاز اول تصفیه‌خانه فاضلاب پردیس، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری و حمید چیت‌چیان وزیر نیرو هر کدام از منظر جایگاه خود درباره لزوم گسترش همکاری‌ها با «بخش خصوصی» در عرصه اقتصاد ایران صحبت کردند. معاون اول رییس‌جمهوری در این مراسم گفته است که ائمه جمعه باید همانطور که به هم‌نشینی با افراد انقلابی افتخار می‌کنند به برگزاری جلسه با «بخش خصوصی» نیز افتخار کنند. وزیر نیرو نیز تمرکز صحبت‌هایش را بر الزام «واقعی شدن قیمت آب و برق» برای بهره‌گیری وزارت نیرو از کمک بخش خصوصی گذاشته است. مشروح صحبت‌های این 2عضو کابینه که در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو منتشر شده است را در ادامه می‌خوانید.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور پیش از ظهر دیروز در آیین افتتاح فاز اول تصفیه‌خانه فاضلاب پردیس اظهار کرد: هم‌اکنون از فضای انتخاب دور شده‌ایم و باید بپذیریم که دوران انتخابات سپری شده و از فردای انتخابات همگی وارد دوره جدیدی شده‌ایم و دیگر نباید فضای انتخابات در کشور استمرار داشته باشد چراکه کشور باید در دوره 4ساله آینده ده‌ها گام به سمت توسعه و پیشرفت بردارد.

وی تصریح کرد: برخی از این چالش‌ها در دولت به عنوان ابرچالش مطرح شده‌اند که یکی از این ابرچالش‌ها مساله بیکاری است. جهانگیری گفت: در مقطع فعلی مساله بیکاری جدی‌تر شده و امروز اکثر خانواده‌های ایرانی با این موضوع دست به گریبان هستند.  معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: اقتصاد کشور برای پاسخگویی به این چالش باید سالانه حداقل یک میلیون شغل ایجاد کند و این درحالی است که اقتصاد ایران در بهترین سال‌ها حدود 700هزار شغل ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه باید اقتصاد کشور بزرگ شود تا بتواند به نیاز اشتغال جامعه پاسخ دهد، گفت: لازمه بزرگ شدن اقتصاد سرمایه‌گذاری، تولید و حضور بخش خصوصی و بسیاری بایدها و الزامات دیگر است و نمی‌توان تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی را خواست اما به الزامات آن بی‌توجه بود. معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به توان کارشناسی کشور و ظرفیت‌های اقتصاد ایران تصریح کرد: اگر شرایط مهیا باشد با اتکا به اقتصاد و ظرفیت‌های ایران قادر خواهیم بود، سالانه یک میلیون شغل ایجاد کنیم.

معاون اول رییس‌جمهور اضافه کرد: براساس بررسی‌ها و محاسبات صورت گرفته برای ایجاد یک میلیون شغل در سال نیازمند 800هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری هستیم که بخشی از این مبلغ باید از منابع مالی خارجی تامین شود و لازم است شرایطی مهیا باشد تا سرمایه‌گذار خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران تمایل پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه فضای سیاسی کشور باید به سمت رفاقت، همدلی و کار حرکت کند، گفت: فضای فرهنگی نیز باید برای سرمایه‌گذاری فراهم باشد و باید به بخش خصوصی در جامعه به دید احترام نگاه شود و نمی‌توان بخش خصوصی را میدان‌دار اقتصاد دانست ولی همچنان با نگاه منفی به او نگریست.

وی افزود: این مسائل زمانی حل می‌شود که در تریبون‌های مختلف سرمایه‌گذاران محترم شمرده شوند و استانداران، فرمانداران و ائمه جمعه باید همان‌گونه که افتخار می‌کنند با نیروهای انقلابی و نیروهای بسیج نشست دارند به برگزاری نشست با بخش خصوصی نیز افتخار کنند.

معاون اول رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: وقتی به بخش خصوصی داخلی احترام بگذاریم، بخش خصوصی خارجی نیز برای سرمایه‌گذاری در کشور تشویق می‌شود چراکه سرمایه‌گذاران خارجی نخست به این نکته توجه می‌کنند که بخش خصوصی داخلی چگونه رفتار می‌شود. آیا بخش خصوصی داخلی از احترام، امنیت و حمایت برخوردار است یا نه؟

وی ادامه داد: برقراری تعامل با دنیا از دیگر الزامات اشتغال‌زایی در کشور است اما باید رابطه خوبی با دنیا داشته باشیم تا بتوانیم از بازار و منابع مالی خارجی بهره‌مند شویم.  جهانگیری در ادامه با تاکید بر اینکه ابرچالش‌های کشور با تفاهم و همدلی قابل حل است، گفت: نباید مسائل فرعی درست کنیم و مانع حل مسائل اصلی مردم کشور شویم. نباید با بزرگ کردن مسائل فرعی از مسائل اصلی غافل شویم. خدا را خوش نمی‌آید ملتی که صبورانه و با متانت در همه جا حضور دارد و نقش خود را به درستی ایفا می‌کند به جای حل مسائل آنها مسائل حاشیه‌یی را بزرگ کنیم و خودمان و مدیریت کشور را به این مسائل مشغول‌ کنیم و عده‌یی نیز در این میان سوءاستفاده کنند و از این فرصت استفاده نمایند و دستاورد مهم مردم کشور یعنی امنیت را با خطر روبه‌رو کنند.  معاون اول رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از دستاوردهای دولت یازدهم مربوط به بخش صنعت آب و برق است، گفت: وزارت نیرو عملکرد بسیار خوبی در این زمینه داشته و دولت دوازدهم نیز بخش آب و فاضلاب را جزو اولویت‌های خود قرار خواهد داد.

وی تصریح کرد: در دولت دوازدهم هیچ مدیری به دلیل مسائل سلیقه‌یی و حاشیه‌یی کنار نخواهد بود و دولت از تمام ظرفیت مدیریتی کشور استفاده خواهد کرد. معاون اول رییس‌جمهور در پایان گفت: وزارت نیرو عملکرد بسیار خوبی در زمینه آب و برق داشته و دولت دوازدهم نیز بنا دارد بخش آب و فاضلاب را جزو اولویت‌های خود قرار دهد.

 دولت دوازدهم به سوی واقعی کردن قیمت‌ها

 در این مراسم همچنین حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو به ایراد سخنرانی پرداخته و گفت: در دولت تدبیر و امید بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان از پروژه‌ها و طرح‌هایی که اجرای آن جزو وظایف حاکمیتی بود به دستان توانمند بخش خصوصی سپرده شد که این مساله اثرات بسیار خوبی در پی داشت.

وزیر نیرو افزود: با توجه به اینکه صنعت آب و برق این امکان را دارد تا برای انجام تمام فعالیت‌های خود اتکا به منابع دولتی را به صفر برساند، لازم است که هزینه خدمات از مشترکان دریافت شود و در دولت دوازدهم به سمت واقعی‌ شدن قیمت‌ها پیش برویم.

وزیر نیرو با بیان اینکه به شرط پذیرش منطقی‌ شدن قیمت‌های آب و برق می‌توان خدمات وسیعی را ارائه کرد، خاطرنشان کرد: دولت تا چه زمانی می‌خواهد متکی به درآمدهای ناشی از فروش نفت باشد و با فروش نفت تصفیه‌خانه و نیروگاه بسازد؟ لازم است از منابع بخش خصوصی استفاده بیشتری شود.

وی ادامه داد: نباید تصور کنیم که اگر قیمت‌ها کمی افزایش پیدا کند برای مردم مشکلاتی به وجود می‌آید چراکه با واقعی‌ شدن قیمت‌های آب و برق می‌توان اشتغال زیادی را به وجود آورد همچنین می‌توان با اجرای پروژه‌های بیشتر آب و فاضلاب سلامت، بهداشت، درآمد و به طور کلی رفاه کشور را بیشتر کرد.

چیت‌چیان گفت: بحث قیمت خدمات که به یک مانع برای توسعه بدل شده است باید برداشته شود چراکه می‌توان قاطعانه گفت که اگر به این مساله توجه شود در دولت دوازدهم شاهد یک جهش بسیار قابل قبول در فعالیت‌های آب و برق نسبت به دولت قبل خواهیم بود.

وی اضافه کرد: اگر این امر را بپذیریم که وزارت نیرو می‌تواند هزینه‌های خود را از طریق فروش منطقی آب و برق تامین کند قطعا می‌توان منابع زیادی را از سوی بخش خصوصی داخلی و خارجی جذب کرد.

 

ارسال نظر