اخبار

۱۳۹۶/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۹۶۹

امتیاز معدن ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی

شاتا| رییس هیات عامل ایمیدرو در گفت‌وگو با نشریه بیزنس یر (The Business Year) گفت: شرکت‌های خارجی با سرمایه‌گذاری در بخش معدن، ارزش‌افزوده بالایی به دست می‌آورند. مهدی کرباسیان با بیان این مطلب افزود: ایران با داشتن ذخایر غنی مواد معدنی و انرژی کافی، دریای آزاد و نیروی انسانی متخصص شرایطی را فراهم آورده که شرکت‌های خارجی با سرمایه‌گذاری در این بخش، ارزش‌افزوده بالایی به دست می‌آورند و با سوددهی بالا مواجه می‌شوند. وی همچنین وجود بازار مصرف 400میلیون نفری در اطراف ایران را عاملی دیگر برای سودآور بودن سرمایه‌گذاری در بخش معدن ایران ذکر کرد و گفت: قیمت انرژی در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر پایین است و این امر هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد. رییس هیات عامل ایمیدرو به قوانین حمایتی در سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاران خارجی در ایران تحت حمایت فیپا (قانون جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی) فعالیت می‌کنند. وی به برنامه‌های توسعه‌یی ایران در بخش‌های فولاد، مس، آلومینیوم و... اشاره کرد و گفت: می‌توان شرکت‌های مشترک برای اجرای برنامه‌های توسعه‌یی این بخش ایجاد و به صورت شراکتی یا اینکه به‌طور مستقیم فعالیت در ایران را آغاز کرد. رییس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: متوازن شدن زنجیره تولید مواد معدنی یکی از نیازهای ایران در این حوزه است به‌طوری که بتوان علاوه بر تامین بازار داخل، بخشی از تولیدات را روانه بازارهای خارجی کرد. کرباسیان همچنین تاکید کرد: تولیدات ایرانی باید برای عرضه محصول در بازارهای جهانی از فناوری روز استفاده کنند که این بخش نیز یکی از راه‌های همکاری با شرکت‌های خارجی است. وی ادامه داد: استفاده از فناوری جدید سبب تولید محصول رقابتی و صادرات محور می‌شود که مورد تقاضای مصرف‌کنندگان خارجی خواهد بود.

گازوییل مشمول استاندارد اجباری شد

ایسنا| رییس سازمان ملی استاندارد ایران از استاندارد اجباری گازوییل خبر داد و اعلام کرد که قطعا این مساله از شهریور ماه سال جاری به مرحله اجرا درمی‌آید. نیره پیروزبخت با بیان اینکه به صورت کلی در مصوبه هیات دولت استاندارد اجباری فرآورده‌های سوختی مد نظر قرار گرفته است، ‌اظهار کرد: استاندارد اجباری گازوییل در لایحه هوای پاک به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده و از صحن علنی نیز گذشته است و براساس این مصوبه استاندارد مورد نظر برعهده سازمان ملی استاندارد است. وی ادامه داد: سازمان ملی استاندارد از چند جهت محکم کاری‌های لازم را انجام خواهد داد تا شاهد تغییر ویژه‌یی در این زمینه باشیم. در این راستا از سال ۱۳۹۵ سازمان ملی استاندارد فعالیت‌های خود را مد نظر قرار داده و گزارش‌های مربوط به نمونه‌برداری‌های انجام شده از گازوییل‌ها نیز ارسال شده است. رییس سازمان ملی استاندارد ایران با تاکید بر اینکه کیفیت گازوییل روند رو به بهبودی داشته اما تغییرات آن نسبت به بنزین فاصله دارد، گفت: در مورد بنزین کنترل‌های لازم صورت گرفته اما در مورد گازوییل شدت لازم همانند بنزین نبوده است و به همین دلیل شاهد تغییرات کیفی مطلوب‌تر در مورد کیفیت بنزین نسبت به گازوییل هستیم. پیروزبخت افزود: امیدواریم در نمونه‌برداری جدید که امسال انجام می‌دهیم، کیفیت گازوییل نیز نسبت به قبل بهتر شود چراکه همه فعالیت‌ها و مقدمات کار نسبت به این مساله مد نظر قرار گرفته و تا پایان شهریور ماه قطعا گازوییل نیز مشمول استاندارد اجباری می‌شود.

نصب صندوق‌ مکانیزه

در انتظار ابلاغ دولت

فارس| رییس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه هنوز مجری طرح اجرای صندوق مکانیزه‌ فروشگاهی مشخص نشده، گفت: با ابلاغ آیین‌نامه دولت؛ حدود و ثغور چگونگی اجرای طرح مشخص می‌شود.

موضوع مجهز شدن واحدهای صنفی کشور به صندوق مکانیزه فروش در راستای شفاف‌سازی عملکرد مالی اصناف در دولت دهم و در چارچوب بندهایی از قانون پنجم توسعه در نظر گرفته شد. در ماده 121 قانون برنامه پنجم توسعه با توجه به هماهنگی به عمل آمده بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان امور مالیاتی کشور در مورد تعیین اولویت صاحبان مشاغل برای نصب، راه‌اندازی و استفاده از سامانه صندوق مکانیزه فروش، اصناف مکلف به استفاده از این صندوق‌ها که دارای سیستم نرم‌افزار فروشگاهی و صدور فاکتور الکترونیکی یا همان صورتحساب فروش مطابق شرایط اعلام شده در دستورالعمل موضوع ماده 19 قانون مالیات بر ارزش‌افزوده و ماده 169 قانون مالیات مستقیم شده‌اند. حال در همین راستا، علی فاضلی با بیان اینکه مجری نصب صندوق‌های مکانیزه فروشگاهی در صورت ابلاغ آیین‌نامه مشخص خواهد شد، افزود: اتاق اصناف ایران آمادگی کامل برای نصب صندوق‌های مکانیزه فروش در فروشگاه‌ها و شفاف‌سازی مالیاتی را دارد اما فرآیند آن باید مشخص شود. وی افزود: هر زمان که آیین‌نامه مذکور ابلاغ شود و اتاق اصناف ایران به عنوان مجری معرفی شود، می‌تواند در کنار سایر دستگاه‌ها و ارگان‌های مربوطه طرح را اجرایی کند. فاضلی بیان کرد: درحال حاضر لایحه نصب صندوق‌های مکانیزه فروشگاهی در کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی درحال بررسی است که امیدواریم به زودی مصوب شود. رییس اتاق اصناف ایران گفت: امکان تهیه 100درصدی صندوق‌های مکانیزه فروشگاهی از تولیدات داخلی فراهم است و اگر اتاق اصناف ایران به عنوان مجری طرح انتخاب شود، یقینا از منابع و تولیدات داخلی برای این کار استفاده می‌کنیم. وی افزود: بازرسی‌های صنوف با اجرای طرح صندوق مکانیزه فروش مکانیزه شده و بخش قابل توجهی از هزینه‌های سخت‌افزاری بازرسی اصناف کسر می‌شود.

 

ارسال نظر