لباس پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان مورد تایید نیست

۱۳۹۶/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۹۵۹

معاون پرستاری وزارت بهداشت تاکید کرد: لباس جدید پرستاری رونمایی شده در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با مبانی علمی و کارشناسی پوشش‌های پزشکی و پرستاری مغایرت دارد.

به گزارش ایسنا، محمد میرزابیگی افزود: تصمیم مذکور، در سطح وزارت بهداشت به هیچ عنوان مورد تایید نیست و توصیه می‌شود که از اینگونه تصمیمات شخصی و سلیقه‌یی در مسائلی با ابعاد کشوری پرهیز شود. در یکی دو روز گذشته دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از لباس جدید پرستاری رونمایی کرد که واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت. میرزابیگی همچنین گفت: طراحی لباس پرستاری از 3سال پیش در وزارت بهداشت آغاز شده و سال گذشته طراحی اولیه انجام شد، لباس پرستاری باید راحت باشد و سطح تحصیلات، نوع بخش و رده خدمتی پرستار را نشان دهد.

 او ادامه داد: بیش از سه سال است که در مورد لباس پزشکی و جامعه پرستاری، تحقیقاتی آغاز شده اما به سادگی نمی‌توان در مورد تغییر لباس پرستاری تصمیم‌گیری کرد. او افزود: نوع لباس پرستاری از نظر آزادی عمل و راحت بودن در زمان فعالیت در بیمارستان، باید شرایط ویژه‌یی را داشته باشد و از سوی دیگر باید با فرهنگ، آداب و رسوم و وضعیت بومی کشور مطابقت داشته باشد. معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: سال گذشته، نمونه‌های اولیه لباس پرستاری طراحی شد. لباس جدید پرستاری پس از طراحی و تایید در کمیته یونیفورم وزارت بهداشت، رونمایی خواهد شد بنابراین رونمایی از لباس جدید پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به هیچ عنوان مورد تایید وزارت بهداشت نیست. او افزود: رونمایی از یک نوع لباس به نام لباس پرستاری در زاهدان یک حرکت دانشجویی، نمادین و در سطح آن استان بوده و به هیچ عنوان مسیر قانونی و تایید کمیته یونیفورم وزارت بهداشت را طی نکرده است. از دیگر سو، ‌سرپرست معاونت فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ایده‌پردازی و نوآوری را خصوصیت ذاتی جامعه دانشجویی برشمرد و گفت: هیچ‌کس از مجموعه مدیریتی دانشگاه‌ها انتظار ندارد تا با ایجاد محیط بسته و خفقان فرهنگی، ایده‌ها و نوآوری‌های جامعه دانشجویی که در چارچوب قوانین جاری و هنجارهای اجتماعی مطرح می‌شود، منکوب و سرکوب کند. علیرضا گنجعلی با اشاره به انعکاس غیرواقعی اخبار مربوط به رونمایی از طرح چادر قابل استفاده در مراکز درمانی که در برخی فضاهای مجازی و کانال‌های خبری صورت گرفته است، افزود: همانند هر طرح و ایده نو، اعلام واکنش‌های موافق و مخالف در پاسخ به این ایده جدید نیز کاملا قابل انتظار بود و این موضوع می‌تواند مایه مسرت و خرسندی طرفداران آزاد اندیشی در محیط‌های علمی باشد.

به گفته علیرضا گنجعلی برخلاف شبهات مطرح شده هیچگونه ابلاغیه‌یی برای الزام رعایت پوشش جدید در مراکز درمانی ارسال نشده و درحال حاضر پوشش رسمی و لازم‌الاجرا در مراکز درمانی و بیمارستانی صرفا دستورالعمل پوشش حرفه‌یی رسمی و ابلاغ شده از سوی وزارت متبوع است.

 

ارسال نظر