افزایش نرخ دلار و کاهش پی‌درپی ارزش لیر ترکیه

۱۴۰۰/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۳۰۴۹

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

روز شنبه قیمت ارز در بازار آزاد اندکی افزایش یافت و قیمت دلار 27 هزار و272 تومان، قیمت یورو 31 هزار و641 تومان، پوند انگلیس 37هزار و 502 تومان و درهم امارات 7 هزار و426 تومان اعلام شده است. بازار ارز همچنان تحت تاثیر احتمال از سر‌گیری مذاکرات در وضعیت نزولی و با ثبات قرار دارد و فعالان بازار منتظر اثر شروع مذاکرات بر کاهش قیمت‌ها هستند. محمد کشتی‌آرای نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: قیمت دلار امریکا ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان و هر یورو ۳۱ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته شده است. همچنین در بازار متشکل ارزی هر دلار ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان و هر یورو ۳۰ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت خورده است. به دلیل رشد قیمت اونس جهانی و ارز شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ شاهد افزایش قیمت در بازار سکه و دلار هستیم. اونس جهانی به ۱۷۶۸ دلار رسیده و به این ترتیب قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی نیز دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته شده است.هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۹۵۶ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۱۴۴ هزار تومان فروخته شده است. قیمت ارز نیز با افزایش روبرو بوده است.

     نوسان اندک قیمت دلار در کانال ۲۶ هزار تومانی

 نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (شنبه، ۲۴ مهرماه) در مقایسه با روز کاری گذشته با ۱۰۰ تومان افزایش به قیمت ۲۶ هزار و ۶۲۷ تومان داد و ستد شد. قیمت فروش یورو نیز در مقایسه با روز گذشته با ۱۵۰ تومان افزایش برابر ۳۰ هزار و ۶۱۱ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۹۹ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۵ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۸۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۳۱۷ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۲۳۷ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۵۱۲ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روز شنبه، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۲۰۷ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۴۶۶ تومان معامله شد.قیمت دلار در خرداد ماه به ۲۶ هزار تومان رسید و از آن پس حرکت رفت و برگشتی در این محدوده قیمتی و حرکت به سمت رقم ۲۷ هزار تومان داشت. اما از ابتدای شهریورماه قیمت‌ها در برخی مواقع نزولی بود یا برای چند روز پیاپی ثبات قیمت را داشتیم البته برای چند روزی در محدوده قیمتی ۲۸ هزار تومان نیز معامله می‌شد اما این شرایط دوامی نداشت. براساس این گزارش از یازدهم مهرماه بهای دلار کاهشی شد و طی هفته گذشته این روند نزولی ادامه داشت و بهای دلار تا لحظه مخابره خبر ۲۶ هزار و ۶۲۷ تومان بود.

     تثبیت قیمت سکه  در میانه کانال ۱۱ میلیون تومانی

در بازار تهران (شنبه، ۲۴ مهرماه) با ۱۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته به ۱۱ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۳۸ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۹۳۱ هزار تومان شد.همچنین اونس جهانی طلا با ۲۹ دلار کاهش نسبت به روز گذشته به قیمت یک‌هزار و ۷۶۸ دلار و ۲۶ سنت قیمت خورد. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و  اونس جهانی است. نرخ انواع سکه و طلا نسبت به این کاهش قابل توجه بهای اونس جهانی واکنشی نداشت و متاثر از رشد نرخ ۱۰۰ تومانی دلار در صرافی‌های بانکی افزایش اندک قیمتی را در معاملات در پیش گرفت.قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات با ۱.۵۷ درصد کاهش به ۱۷۶۷ دلار و ۶۲ سنت رسید.در حالی که افزایش سوددهی اوراق قرضه دولت امریکا و افزایش غیرمنتظره خرده فروشی در این کشور طی ماه سپتامبر سبب کاهش جذابیت بازار طلا برای سرمایه‌گذاران شده است، قیمت طلا روز جمعه شاهد کاهش بود.بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات با 1.57 درصد کاهش به 1767 دلار و 62 سنت رسید. قیمت فلز زرد در پایان معاملات آتی روز جمعه نیز با 1.7 درصد افت به 1768 دلار و 30 سنت رسید.فیلیپ استریبل تحلیلگر موسسه بلو لاین فیوچرز در این باره گفت: «همه‌چیز به ضرر بازار طلاست. نرخ بهره واقعی در حال افزایش است، ارزش سهام در بازارهای بورس و قیمت بیت‌کوین نیز رشد داشته است.»میزان خرده فروشی در امریکا طی ماه سپتامبر شاهد رشد غیرمنتظره‌ای بود و موجب افزایش ارزش سهام در بازارهای بورس شد.عامل دیگری که سبب بالا رفتن هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا شد، تقویت نسبی سوددهی اوراق قرضه ده ساله دولت امریکا بود.هرچند اکثر سیاست‌گذاران فدرال رزرو در این باره اتفاق نظر دارند که بانک مرکزی امریکا می‌تواند از ماه آینده خرید اوراق قرضه را کاهش دهد، اما آنها به‌شدت بر سر تورم و اینکه چگونه می‌توان رشد قیمت‌ها را کنترل کرد دارای اختلاف نظر هستند.فواد رزاق‌زاده تحلیلگر موسسه تینک مارکتس گفت، احتمالا سرمایه‌گذاران انتظار دارند سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی بزرگ تنها به صورت نسبی انقباضی شود و این اقدام مشکل چندان بزرگی برای بازار طلا ایجاد نخواهد کرد.کاهش اقدامات محرک مالی و بالا بردن نرخ بهره می‌تواند سبب افزایش سوددهی اوراق قرضه دولتی شده و هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا را بالا ببرد.

    بیت‌کوین ۶۱ هزار دلاری شد

خبر احتمال صدور مجوز برای فعالیت اولین صندوق ETF مبتنی بر رمزارز امریکایی باعث صعود قابل توجه بیت‌کوین شد.برخی از منابع خبری از احتمال صدور مجوز فعالیت در بورس وال استریت برای اولین صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر رمزارزها در امریکا خبر می‌دهند. تاکنون این صندوق‌ها در کشورهایی مانند کانادا و برزیل فعال شده‌اند و صدور مجوز فعالیت برای آنها می‌تواند تا حد زیادی باعث راحت شدن خیال فعالان بازار از چراغ سبز نهاد ناظر امریکا به تداوم فعالیت رمزارزها شود. امریکا در حال گرفتن جای چین به عنوان بزرگ‌ترین مرکز استخراج رمزارزها در جهان است. برخلاف چین که به‌طور کامل همه تراکنش‌های مربوط به ارزهای دیجیتالی را ممنوع اعلام کرد، کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا اعلام کرده این نهاد قصدی برای ممنوع اعلام شدن رمزارزها ندارد. اکنون حدود ۳۵ درصد کل هش ریت شبکه استخراج رمزارزها در جهان مربوط به مبدا امریکا است. در طرف دیگر نقش چین از بازار رو به کاهش است. صندوق بین‌المللی پول ارزهای دیجیتالی را یک تهدید برای اقتصاد جهان دانسته که به ویژه در کوتاه‌مدت ثبات مالی جهانی را تهدید می‌کنند. این نهاد با اشاره به اقدام السالوادور در پذیرش بیت‌کوین به عنوان واحد پول رسمی نوشت چنین اقدامی از سوی کشورها باعث می‌شود دست بانک‌های مرکزی برای تعیین سیاست پولی بسته باشد و این به معنای افزایش ریسک نقدینگی و بر هم خوردن تعادل ثبات پولی خواهد بود که تهدیدی جدی است. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۴۸۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۳.۴۱ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۴۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت‌کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. تحلیلگران بازار می‌گویند که معامله گران نسبت به تصمیم کمیسیون اوراق بهادار و بورس ایالات متحده (SEC) برای تأیید اولین صندوق قابل معامله بیت‌کوین ETF خوشبین هستند. آنها تأیید احتمالی را نقطه عطفی برای صنعت ارز رمزنگاری شده می‌دانند.

    کاهش پی‌درپی ارزش لیر ترکیه

واحد پول ملی ترکیه یک بار دیگر رکورد تازه‌ای در کمترین نرخ برابری مقابل دلار را به ثبت رساند. در جدیدترین نمونه از اعمال نظر رییس‌جمهور ترکیه در کار بانک مرکزی این کشور، اردوغان دو نفر از اعضای هیات‌مدیره بانک مرکزی این کشور را که مخالف کاهش نرخ بهره بودند برکنار کرد. از سوی دیگر کسری بودجه دولت ترکیه تا پایان ماه سپتامبر بالای ۲۳.۵ میلیارد دلار گزارش شده است. لیر که از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۰ درصد ارزشش مقابل دلار را از دست داده، کماکان روی مدار نزولی است. وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی ترکیه بیش از پیش باعث نگرانی فعالان اقتصادی این کشور شده و شدت تمایل آنها برای تبدیل لیر به دلار را بیشتر کرده است. همزمان با اوج گرفتن نرخ تورم، نرخ بیکاری نیز بالا رفته و اصرار مقامات ارشد دولت اردوغان به کاهش بیشتر نرخ بهره، احتمال بیشتر شدن تورم را نیز افزایش داده است. تورم ترکیه تا پایان ماه آگوست بالای ۱۹ درصد بوده است. نگرانی از وضعیت روابط ترکیه و امریکا، کماکان یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های معامله گران بازارهای ارز در این کشور است. رجب طیب اردوغان- رییس‌جمهور ترکیه- با وجود دیدار با جو بایدن گفته ترکیه کماکان مصمم به تکمیل خرید سامانه دفاع موشکی اس- ۴۰۰ از روسیه است که به یکی از مهم‌ترین مناقشات واشنگتن- آنکارا تبدیل شده و امریکا نیز به همین دلیل تحریم‌هایی علیه ترکیه اعمال کرده است. لیر که هفته پیش به پایین‌ترین سطح چند سال اخیر خود رسیده بود، بار دیگر روندی نزولی را تجربه کرد و به پایین‌ترین نرخ برابری خود مقابل دلار در طول تاریخ معاصر خود رسید تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال ۹.۲ تثبیت شد. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۱.۴۴ درصد افزایش به ۰.۲۸۵ لیر رسید. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۱۰.۷۵۹ لیر و هر پوند معادل ۱۲.۷۶۳ لیر اعلام شد.

 

ارسال نظر