تصویب پیشنهادات گمرک از سوی ستاد تنظیم بازار

۱۳۹۸/۰۶/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۹۷۷

گروه کلان|

کارگروه ستاد تنظیم بازار با پیشنهاداتی که پیش از این گمرک ایران در خصوص ارزش گمرکی کالا و نحوه پذیرش ارزش کالاهای مذکور هنگام ثبت سفارش در شرایط تحریم مطرح کرده بود، موافقت کرد. پیشنهادات ارایه شده از سوی گمرک ایران به ستاد تنظیم بازار در چهل و هشتمین جلسه کارگروه این ستاد بررسی و سپس به تصویب رسید. این تصمیمات که به جهت تسهیل در ترخیص کالا و جلوگیری از رسوب کالاهای وارداتی در گمرک و همچنین در رابطه با ارزش گمرکی کالاها و نحوه پذیرش ارزش آنها هنگام ثبت سفارش در شرایط تحریم گرفته شده بود، طی نامه‌ای 4‌بندی با 16 تبصره از سوی دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار به رییس گمرک ایران فرستاده شد.

به گزارش «تعادل» درست 9 مرداد ماه بود که مهرداد جمال ارونقی، معاون گمرک ایران در نامه‌ای خطاب به عباس قبادی معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت و دبیر کارگروه تنظیم بازار در راستای نحوه رسیدگی به ارزش کالا، پیشنهاد تشکیل کارگروه بررسی و تعیین ارزش کلیه اقلام وارداتی و صادراتی متشکل از نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران)، وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و اتحادیه صنف مربوطه را داد و همچنین پس از 3 روز یعنی 12 مرداد ماه این مقام گمرکی پیشنهادات هفت گانه خود را طی نامه‌ای به دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار در جهت رفع تعهدات ارزی ناشی از اختلاف وزن اظهارنامه‌های وارداتی و همچنین تشکیل کارگروه تعیین ارزش، مطرح کرد و از این رو عباس قبادی نیز در روزهای اخیر پیرو پیشنهادات مطرح شده از سوی جمال ارونقی با ارسال ابلاغیه‌ای 4‌بندی به گمرک ایران، اذعان کرد که پیشنهادات معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران از سوی ستاد تنظیم بازار تصویب شده است.

در این ابلاغیه 4 موضوع اعم از تایید ارزش کالاهای وارداتی، تشکیل کارگروه تعیین ارزش با حضور سایر مراجع ذی‌ربط و پذیرش تلرانس وزنی برای کالاها در زمان خروج و رفع تعهد ارزی مورد بررسی قرار گرفته است. نخستین بند از این نامه به طبقه‌بندی لوبیا قرمز کوچک اشاره کرده است که پیش از این ترخیص این کالا از سوی گمرک ایران به علت طبقه‌بندی آن متوقف شده بود و بندهای دیگر را نیز جمال ارونقی به صورت خلاصه به شرح آن پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم:

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اخیرا در گفت‌وگویی به صورت مختصر به شرح بندهای این ابلاغیه پرداخته است.

وی می‌گوید بند ٢ بخشنامه مذکور، در راستای پیشنهاد معاونت امورگمرکی گمرک ایران به وزارت صنعت، معدن تجارت است که راجع به استقرار گمرک در وزارت صمت هنگام ثبت سفارش کالاها و بررسی ارزش در همان زمان ثبت سفارش به نحوی که در زمان انجام تشریفات گمرکی نیاز به بررسی مجدد ارزش نداشته باشد؛ بوده است.

همچنین ارونقی در رابطه با بند 3 نیز اذعان دارد که این بند در راستای پیشنهاد ٩ مرداد ماه معاونت امور گمرکی گمرک ایران مبنی بر تشکیل کارگروه تعیین ارزش با حضور سایر مراجع ذی‌ربط برای به روز و منطقی کردن ارزش‌های مندرج در سامانه رسیدگی به ارزش (TSC) بوده است.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران به آخرین بند از این نامه اشاره کرد و گفت: بند چهارم در راستای پیشنهادات ١٢ مردادماه معاونت امورگمرکی گمرک ایران به ستاد تنظیم بازار بوده است که در راستای تعریف صحیح و پذیرش تلورانس وزنی برای کالاها در هنگام خروج و در هنگام رفع تعهد ارزی، مطرح شده بود.

 

 

ارسال نظر