تبعیض دولت علیه دلالان سکه!

۱۳۹۸/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۳۶۳
تبعیض دولت علیه دلالان سکه!

در اواسط خرداد ماه بود که سازمان امور مالیاتی در بخش‌نامه‌یی بطور رسمی اعلام کرد که خریداران کلان سکه در طرح پیش‌فروش سکه که در سال گذشته اجرا شد، مالیات دریافت خواهد کرد. گرچه این بخشنامه حاوی اطلاعاتی شامل مشمولان پرداخت مالیات بر حسب تعداد سکه خریداری شده بود ولی برخی جزیئات آن روشن نبود. اکنون نادر جنتی، معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی، در آخرین اظهارات خود، برخی جزییات تکمیلی را به آن افزوده است و گفته است افرادی که طبق بخشنامه مشمول پرداخت مالیات بشوند ولی اظهارنامه مالیاتی پرنکنند مشمول جریمه خواهند شد.

وی گفته است: کلیه خریداران سکه که در سال ۱۳۹۷ نسبت به دریافت حداکثر ۲۰۰ سکه از سیستم بانکی اقدام کرده‌اند، مشمول مالیات مقطوع بوده و از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون مذکور و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف هستند.

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرده است: اشخاصی که در سال ۱۳۹۷ بیش از ۲۰۰ سکه دریافت کرده‎اند، مشمول مالیات مقطوع موضوع تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم نبوده و باید اظهارنامه مالیاتی مربوط به این فعالیت (خرید و فروش سکه) را تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۸ به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم کنند.

وی همچنین در خصوص نحوه تعیین مالیات مقطوع برای خریداران سکه که طی سال ۱۳۹۷ سکه خود را دریافت کرده‌اند، گفته است: بر این اساس، تا ۲۰ سکه دریافتی مشمول مالیات نیست. نسبت به مازاد ۲۰ سکه تا میزان ۶۰ سکه به ازای هر سکه ۱۵۰ هزار تومان مالیات مقطوع، نسبت به مازاد ۶۰ سکه تا میزان ۱۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲۰۰ هزار تومان مالیات مقطوع و نسبت به مازاد ۱۰۰ سکه تا میزان ۲۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲۵۰ هزار تومان مالیات مقطوع تعیین شده است.

جنتی تصریح کرده است: خریداران سکه در محدوده ۲۰ تا ۲۰۰ سکه با تاریخ تحویل سال ۱۳۹۷، لازم است ضمن مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک مودیان مالیاتی به نشانی

  www.tax.gov.ir، کد ملی خود را در بخش «مالیات مقطوع دریافت‎کنندگان سکه» وارد کرده و در صورتی که مشمول مالیات سکه بودند، اقدام به ثبت‎نام در این سامانه کنند.

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور افزود: بدیهی است اطلاعات مودی اعم از اطلاعات هویتی، محل اقامت و شماره همراه، پس از ثبت نام، اعتبار سنجی شده و در صورت صحت اطلاعات، نام کاربری و کلمه عبور به شماره همراه مودی پیامک خواهد شد.

وی ادامه داد: مودی پس از دریافت نام کاربری و کلمه عبور اجازه ورود به بخش مربوطه در سایت عملیات الکترونیک سازمان را پیدا کرده و در ادامه، پس از مشخص کردن تعداد سکه خریداری شده، محاسبات سیستمی انجام شده و مبلغ مالیات تعیین می‌شود که پس از دریافت شناسه قبض و شناسه پرداخت، امکان پرداخت مالیات فراهم می‌شود.

جنتی همچنین از امکان پرداخت مالیات در چهار قسط مساوی خبر داد و گفت: عدم پرداخت مالیات تا پایان خرداد ۱۳۹۸ یا عدم پرداخت اقساط در سررسیدهای مقرر، مشمول جریمه خواهد بود.

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور افزود: چنانچه مودیان مشمول این دستورالعمل نسبت به مالیات تعیین شده صرفاً از حیث عدم فروش سکه‌های دریافتی معترض باشند، می‌توانند نسبت به طرح ادعای خود در مراجع دادرسی مالیاتی اقدام و درخواست رسیدگی مجدد کنند. وی همچنین یادآور شد: صاحبان مشاغلی که حسب سوابق پرونده یا مجوز صادره از سوی مراجع ذی‌ربط به شغل مرتبط با خرید و فروش سکه اشتغال دارند، مشمول پرداخت مالیات مقطوع نبوده و مکلف هستند نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی شغلی خود اقدام کنند.

   ضرورت اعلام جزییات بیشتر

هرچند وزیر اقتصاد در روزهای قبل از اعلام خبر میزان درآمد مالیاتی پیش‌بینی شده از محل دریافت مالیات از طرح پیش‌فروش سکه امتناع کرده بود به این دلیل که ممکن است عدد پیش‌بینی شده محقق نشود ولی در روزهای گذشته معاون وی یعنی قاسم پناهی اظهار کرد که پیش‌بینی می‌شود تا 1000 میلیارد تومان از محل مالیات بر سکه درآمد عاید دولت شود.

همچنین در روزهای گذشته نیز اعلام شده بود که مالیا‌ت‌ستانی از سکه‌های فروخته شده در طرح پیش‌فروش سکه فقط از کسانی دریافت خواهد شد که دلال بوده و به قصد سوداگری در طرح پیش‌فروش سکه شرکت کردند.

با وجود اعلام این جزییات هنوز ابهاماتی وجود دارد و آن این است که دولت با چه مکانیزم‌هایی قرار است اقدام به شناسایی دلالان کند؟ آیا خواهد توانست افرادی با شناسه‌های اجاره‌ای را شناسایی کند؟ همچنین گرچه در ماه‌های اخیر مساله دریافت مالیات از عائدی سرمایه مطرح شده است ولی هنوز قانونی در این زمینه وجود ندارد و معلوم نیست پشتوانه قانونی دریافت مالیات از سکه چه باشد.

   تبعیض بین دلالان سکه و سایر دلال‌ها!

به زعم بسیاری از منتقدان دولت در حالی اخذ مالیات از دلالان سکه را کلید زده است، که در سال ملتهبی که گذشت بازارهای ارز، خودرو و همچنین مسکن نیز جولانگاه سوداگران بود. منتقدان معتقدند دولت و دستگاه مالیات‌ستانی ضمن اینکه باید در بازارهای 4 گانه خودرو، مسکن، ارز و سکه که در سال 97 ملتهب شده و در آنها ثروت‌های بادآورده زیادی ایجاد شد ورود یکسان داشته باشد .

در این زمینه امیر خجسته، نماینده مجلس، با بیان اینکه، وقتی دولت فقط در حوزه سکه‌های پیش‌فروش شده به دنبال وصول مالیات است ابهاماتی ایجاد می‌شود، گفت: برای مردم سوال ایجاد می‌شود که تکلیف ثروت‌های بادآورده در حوزه مسکن و ارز و خودرو چه می‌شود.

این نماینده مجلس گفت: این نوع مالیات‌ستانی یک‌طرفه سوال‌برانگیز است و دولت باید از همه حوزه‌هایی که در سال 97 با جهش‌های غیر قابل توجیه مواجه شده و ثروت‌های هنگفت ایجاد کردند مالیات‌ستانی داشته باشد. امروز مردم شک کرده‌اند چرا تنها در حوزه سکه بحث مالیات درآمد مطرح شده و انتظار آنها این است که سایر بازارها هم تحت پوشش مالیاتی قرار بگیرند.

به گفته خجسته، مجلس به این موضوع ورود خواهد کرد تا زوایای پنهان آن روشن شده و مالیات ستانی جامع و عادلانه صورت گیرد.

خجسته در پاسخ به اینکه تکلیف اعتماد عمومی به دستگاه‌های دولتی چه می‌شود، گفت: هر آنچه قانون شد باید اجرا شود و با اجرای قوانین اعتماد عمومی نیز تقویت می‌شود، در حوزه مالیات هم که اخیرا مباحث مختلفی ایجاد شد، همین قاعده پابرجاست.

 

ارسال نظر