اخبار کلان

۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۳۵۳

پیش‌بینی کاهش توان پرداخت مودیان مالیاتی

ایسنا| علی‌اکبر عرب‌مازار رییس اسبق سازمان امور مالیاتی، با بیان اینکه توان پرداخت مالیات توسط مودیان مالیاتی کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد: سیلاب اخیر باعث شد دولت مصوبه‌ای را تصویب کند که بر اساس آن به مودیان مالیاتی مناطق سیل‌زده فرصت بیشتر یا تخفیف‌هایی داده شود. او با اشاره به تحمیل فشار بیشتر به درآمدهای مالیاتی به دلیل فشار بر صادرات نفت ادامه داد: اگر برای افزایش درآمدهای مالیاتی بخواهیم به سمت افزایش پایه‌های مالیاتی برویم که این فرایند بسیار طولانی می‌شود. از سوی دیگر لایحه مالیات بر ارزش افزوده نیز همچنان در مجلس تعیین تکلیف نشده است و به امسال نمی‌رسد. عرب‌مازار با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی باید بسیار کارآمدتر از گذشته عمل کند تا بتواند بخشی از مالیات را وصول کند، اظهار کرد: در این راستا سازمان امور مالیاتی باید سعی کند جلوی فرار مالیاتی مودیان مالیاتی را بگیرد. از سوی دیگر هنوز بسیاری از دستگاه‌های دولتی اطلاعاتشان را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار نداده‌اند که این هم در کاهش درآمدهای مالیاتی موثر است. او ادامه داد: وزارتخانه‌های مختلف و همچنین اتاق اصناف نیز باید در این جهت همکاری کنند، چراکه اگر بنا باشد هر دستگاهی به بهانه مشکلات اقتصادی از دادن مالیات شانه خالی کند اهداف مالیاتی محقق نمی‌شود. رییس اسبق سازمان امور مالیاتی همچنین از عدم پرداخت مالیات توسط بخشی از صادرکنندگان خبر داد و گفت: بسیاری از صادرکنندگان برای تولید محصولات خود از امکانات یارانه‌ای دولت استفاده می‌کنند اما مالیاتی پرداخت نمی‌کنند.

آیین‌نامه اجرایی سامانه صندوق فروش اصلاح شد

سرپرست سازمان امور مالیاتی در بخشنامه‌ای اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی سامانه صندوق مکانیزه فروش را ابلاغ کرد. سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور بخش‌نامه اصلاح تبصره ۲ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم که مربوط به شیوه اجرای استقرار سامانه صندوق فروشگاهی است را به ادارات کل امور مالیاتی کشور ابلاغ کرد. محمدقاسم پناهی در بخش‌نامه‌ مورخ ۴ اردیبهشت امسال آورده است؛ به پیوست تصویر اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی تبصره ۲ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم موضوع مصوبه ۱۷۹۹۷۰/ت/۵۵۷۵۴ هـ مورخ ۱۸ اسفند ۹۷ هیات وزیران برای اطلاع و اجرا ارسال می‌شود.

واکنش گمرک به واردات مسافری گوشی‌ تلفن همراه

گمرک ایران اعلام کرد: فعالیت سامانه اظهار گوشی‌های مسافری به گمرک ادامه دارد و این سازمان پیشنهاد داده تا برای رفع مشکلات مربوط به گوشی‌های تلفن همراه مسافری واردات گوشی‌های تلفن همراه به صورت تجاری آسان‌تر شود. گمرک در واکنش به گزارشی در مورد «بلاتکلیفی کاربران در باز و بسته شدن ناگهانی سامانه گمرکی موبایل»، اعلام کرد: سرویس «ارسال اطلاعات تلفن همراه» دچار اختلال بوده و خطاهای دریافتی مرتبط با این سرویس در مراحل «ثبت شناسه بین‌المللی گوشی تلفن همراه» به همین دلیل بوده و این اختلال از سمت گمرک نبوده است. در توضیحات گمرک آمده است: سامانه گوشی‌های مسافری گمرک همچنان فعال است و موضوع چگونگی فعال‌سازی گوشی‌های مسافری مربوط به سیاست‌گذاری سایر نهادها است که گمرک در این خصوص صرفاً یک سازمان مجری است. در این مورد کمیته راهبری طرح رجیستری سیاست‌گذاری می‌کند که زیرنظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز فعالیت دارد و گمرک مجری تصمیمات و سیاست‌های این کمیته در حوزه رجیستری گوشی‌های تلفن همراه مسافری بوده و سامانه ثبت اطلاعات گوشی‌های مسافری طبق ضوابط و سیاست‌های این کمیته همچنان فعال است. در حال حاضر پس از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی تلفن همراه توسط شخص متقاضی، طبق قوانین و مقررات مربوطه، اطلاعات از طریق سرویس «ارسال اطلاعات تلفن همراه» که زیرنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت دارد برای سایر سامانه‌ها جهت صحت سنجی اطلاعات و به سامانه همتا جهت فعال‌سازی گوشی‌های تلفن همراه ارسال می‌شود.

ترخیص کالاهای متروکه بدون اخذ مجوز ممنوع است

علی وکیلی سرپرست مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه در بخشنامه‌ای به ناظرین گمرکات استان‌ها و مدیران کل و مدیران گمرمات اجرایی مستقل موضوع «لزوم اعلام اخذ مجوزهای مورد نیاز به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی» را ابلاغ کرد. در این بخشنامه آمده است: پیرو بخشنامه شماره ۲۶۰/‌۹۴/‌۱۵۱۱۳۴‬ مورخ ۱۲/‌۰۸/‌۹۴‬ این مرکز، موضوع نحوه و چگونگی انجام تشریفات متروکه جهت کالاها و ماشین‌آلات مستعمل، بنا بر اطلاع واصله برخی از بازرگانان نسبت به واردات اینگونه کالاها و ماشین‌آلات بدون اخذ مجوزهای قانونی و مقرراتی به ویژه مجوز کمیته ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات اقدام نموده و پس از اتمام مهلت ماندگاری کالا موضوع ماده ۲۴ قانون امور گمرکی و متعاقب تنظیم و ارسال اظهارنامه متروکه به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی مراجعه و درصدد ورود کالا به کشور بدون اخذ مجوزهای فوق‌الاشاره هستند.

 

ارسال نظر