جمع‌آوری تراکنش‌های مشکوک بانکی

۱۳۹۷/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۰۶۲

سازمان امور مالیاتی کشور پس از شناسایی ۳هزار و ۶۰۰ شرکت صوری، انجام معامله با این شرکت‌ها را ممنوع اعلام کرد همچنین قرار است اطلاعات تراکنش‌های مشکوک بانکی توسط بانک مرکزی از بانک‌ها جمع‌آوری شود.  به گزارش ایبنا، اجرای طرح جامع مالیاتی در کشور باعث کاهش مراجعات حضوری مودیان به ادارات مالیاتی شده و ایجاد سامانه‌های الکترونیکی در مواردی مراجعات مالیاتی مردم به ادارات را به صفر رسانده است. از سویی نیز در میزان استفاده از کاغذ برای ارائه و تکمیل اظهارنامه‌های مالیاتی هم صرفه‌جویی مناسبی صورت گرفته است.  بر پایه این گزارش درحال حاضر دریافت اظهارنامه‌های اشخاص حقیقی، حقوقی، اظهارنامه‌های اجاره املاک و درآمد مشاغل خودرو به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. البته در بخش مالیات مشاغل خودرویی متقاضیان باید به صورت حضوری نیز برای تکمیل مدارک و مستندات مراجعه داشته باشند.  مراحل تکمیل اظهارنامه‌های مالیاتی مربوط به مالیات حقوق درحال حاضر به صورت کاملا الکترونیکی انجام می‌شود. مسوولان سازمان مالیاتی می‌گویند در بخش مالیات مشاغل، این سازمان اظهارات مودیان را تا حد ممکن می‌پذیرد و براساس آن مالیات دریافت می‌شود. سازمان مالیاتی برای اجرای دقیق و کامل طرح جامع مالیاتی برخی بسته‌ها و سامانه‌های جدید مالیاتی را با عناوینی همچون سامانه بانک اطلاعات مودیان، سامانه بررسی تراکنش‌های بانکی مشکوک و سامانه جست‌وجوی اطلاعات مالیاتی مودیان راه‌اندازی کرده است.  از سویی نیز قرار است از طریق تفاهم بین بانک مرکزی و سازمان مالیاتی، اطلاعات مربوط به تراکنش‌های مشکوک بانکی توسط بانک مرکزی از بانک‌ها جمع‌آوری و در صورت نیاز به سازمان امور مالیاتی ارائه شود. تاکنون در این بخش همکاری بین بانک مرکزی و سازمان مالیاتی شکل نگرفته است.

سازمان مالیاتی برای دریافت اطلاعات در راستای اجرایی کردن طرح جامع مالیاتی ۱۰دستگاه را در اولویت قرار داده که سازمان ثبت اسناد، شرکت پست، بانک مرکزی، وزارت صمت، گمرک ایران، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران ازجمله آنهاست.  همچنین با اجرای طرح جامع مالیاتی ۳هزار و ۶۰۰ شرکت صوری نیز شناسایی شده و سازمان مالیاتی انجام هر گونه معامله با این شرکت‌ها را نیز ممنوع اعلام کرده است. گفتنی است با خدمات جدید طرح جامع مالیاتی امکان صدور مفاصاحساب مالیاتی نیز به زودی از طریق دفاتر اسناد رسمی امکان‌پذیر خواهد شد. در این خدمت جدید ارزش ملک در دفترخانه اسناد رسمی مشخص بوده و برگ مالیاتی در دفتر صادر و ارائه می‌شود.

 

 

ارسال نظر