شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 118102 | |

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در متروی تهران که روزانه جمعیت زیادی را جابه‌جا می‌کند،

آنتن‌دهی نامناسب اپراتورها در مترو

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در متروی تهران که روزانه جمعیت زیادی را جابه‌جا می‌کند، یک اپراتور آنتن‌دهی دارد ولی اپراتور دیگر آنتن‌دهی خوبی ندارد و مردم محروم‌ می‌شوند. به گزارش ایسنا، محمدجواد آذری‌جهرمی در همایش تهران هوشمند اظهار کرد: حرکت به سمت شهر هوشمند و هوشمندسازی شهر در سراسر کشور به گفتمان‌سازی نیاز دارد و این همایش‌ها و نمایشگاه‌ها می‌تواند بر گفتمان‌سازی و آشنایی دست‌اندرکاران این عرصه با اهمیت شهر هوشمند موثر باشد. وزیر ارتباطات گفت: شهر هوشمند کالای لوکس، فرصت و موقعیت نیست بلکه ضرورت حکمرانی آینده شهری بوده که باید صورت پذیرد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: حوزه تخصصی شهر هوشمند و تاثیر آن در زندگی بشر به عنوان الزاماتی است که باید به آن پرداخته شود و اگر بخواهیم مدیریت منابع را بهتر و برای مردم رفاه ایجاد کنیم و همچنین به مبارزه با فساد و بهبود شاخص‌های مدیریتی بپردازیم، چاره‌یی جز روی آوردن به شهر هوشمند نداریم. آذری‌جهرمی با بیان اینکه شهر هوشمند، کالای لوکس، فرصت و موقعیت نیست و ضرورت حکمرانی آینده شهرهاست، گفت: بخش عمده‌یی از رشد اقتصادی در دنیا با نگاه بهره‌وری بوده که یکی از پیشران‌هایش حوزه فناوری است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: در توسعه دیجیتال بزرگ‌ترین حرکت خلاقیت است و این خلاقیت را باید برای بهبود شرایط استفاده کرد. به عبارت دیگر کسب و کارهایی شکل گرفته‌اند و شهر نیز با معضلات آلودگی، ترافیکی و غیره مواجه است. یعنی فضایی داریم که با مشکلاتی مواجه بوده و از طرف دیگر فضایی داریم که می‌تواند پویا و خلاق باشد. یعنی همه شرایط آماده است اما چه چیزی لازمه ایجاد تحول است. آذری‌جهرمی در ادامه تصریح کرد: این تحول ایجاد نمی‌شود مگر با مدیریت اما در جمهوری اسلامی عادت کرده‌ایم که مدیریت‌مان با تصدی‌گری دولتی آغاز شود که این امر محکوم به شکست است. در حقیقت ما نیاز به شاخص‌گذاری داریم و باید شجاعانه به بیان شاخص‌ها بپردازیم تا بگوییم بطور مثال گازکربونیک تولید شده روزانه در هوای تهران چقدر بوده و با توسعه شهر هوشمند به چه میزان می‌رسد و مشخص کنیم که مدیریت ترافیک در چه وضعیتی است و با هوشمندسازی قصد داریم آن را به چه نقطه‌یی برسانیم. وی با بیان اینکه این شفاف‌سازی اثرات مهمی دارد، گفت: یکی از این اثرات این است که شهروندان از وضعیت موجود آگاه شوند و از طرفی این شفافیت‌سازی برای نخبگان و جوانانی که کسب و کاری ایجاد کرده‌اند؛ حاوی پیامی خواهد بود. به عبارت دیگر برای آنها بازاری ایجاد خواهد شد و با این امر موضوع بیکاری حل می‌شود. بنابراین بسیار مهم است که در برنامه توسعه شهری شاخص‌ها را مشخص کنیم و این امر نیاز به مطالعات دارد.  

افزایش جهانی قیمت مواد غذایی

رشد جهانی قیمت غلات اصلی و محصولات لبنی، علاوه بر جبران کاهش بهای روغن‌نباتی، زمینه‌های افزایش قیمت جهانی محصولات غذایی را در ماه فوریه گذشته (12 بهمن تا 9 اسفند) فراهم کرد. به گزارش دفتر نمایندگی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران، شاخص بهای مواد غذایی فائو بازارهای بین‌المللی پنج گروه اصلی کالای غذایی را بر اساس وزن تجاری به صورت ماهیانه رصد می‌کند. میانگین شاخص بهای مواد غذایی فائو در ماه فوریه (12 بهمن تا 9 اسفند) با افزایش 1.1درصدی نسبت به ماه قبل