شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 112132 | |

گروه بانک و بیمه هدف از ادغام بانک‌ها افزایش توانگری مالی اعلام شد. سیف در گفت‌وگو با برنا گفت: ممکن است برخی بانک‌ها به این نتیجه برسند که ترجیح‌شان باشد تا ادغام شوند و بانک مرکزی هم آنها را تشویق خواهد کرد.

ادغام بانک‌ها برای افزایش توانگری مالی

گروه بانک و بیمه  هدف از ادغام بانک‌ها افزایش توانگری مالی اعلام شد.

سیف در گفت‌وگو با برنا گفت: ممکن است برخی بانک‌ها به این نتیجه برسند که ترجیح‌شان باشد تا ادغام شوند و بانک مرکزی هم آنها را تشویق خواهد کرد.

وی درباره ادغام بانک‌ها برای افزایش توانگری مالی اظهار داشت: اصلاح نظام بانکی یک پروژه جدی نه تنها در بانک مرکزی بلکه بقیه دستگاه‌های ذی‌ربط مثل وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه، جزو اولویت‌های ماست. ما معیارهایی را برای بانک‌ها مشخص می‌کنیم که اینها معیارهای حداقلی است و باید به آن برسند.

اجرای بانکداری دیجیتال در انتظار سیاستگذاری

گروه بانک و بیمه  زیرساخت‌های فناوری و زیرساختی اجرای بانکداری دیجیتال آماده شده و اجرایی شدن این نوع بانکداری در انتظار سیاست‌گذاری بانک مرکزی است.

مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به کاهش قیمت تمام شده پول در بانکداری دیجیتال گفت: در این نوع بانکداری باید هزینه‌های شعبه و نرخ سود تسهیلات کمتر از بانکداری با شعبه باشد.

 به گزارش«تعادل» نیما امیرشکاری در تشریح مزایای بانکداری بدون شعبه و بانکداری دیجیتال به سابقه شکل‌گیری این نوع بانکداری در دنیا اشاره کرد و افزود: یک دوره‌یی این نوع بانکداری به نام بانکداری مجازی آغاز به کار کرد تا خدمات بانکی به صورت غیرحضوری به مشتریان ارائه شود؛ بر همین اساس وضعیت به گونه‌یی شد تا بانکی کاملا جدا با خدماتی منفک شکل گیرد.

 وی با بیان اینکه در بانکداری دیجیتال قیمت تمام شده کاهش می‌یابد، افزود: همچنین در این نوع بانکداری هزینه‌های شعب، کارمندان، تجهیزات شعبه، به‌روزرسانی این تجهیزات و تمامی هزینه‌های مربوط به بانکداری با شعبه کاهش پیدا می‌کند.

 امیرشکاری با اشاره به اینکه در بانکداری بدون شعبه مشتری خود تمامی امور بانکی را انجام می‌دهد و سرویس‌های بانکی در قالب سلف ‌سرویس به وی ارائه می‌شوند، گفت: در این نوع بانکداری کاهش قیمت تمام شده منجر به کاهش نرخ سود و بهره وام می‌شود.

 مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی درخصوص اقدامات بانک‌های داخلی در مسیر بانکداری بدون شعبه تصریح کرد: بانک‌های داخلی نیز حرکت‌هایی را آغاز کرده‌اند ولی بخش اساسی این کار ناقص است چراکه بانکداری بدون شعبه اگر با همان هزینه‌های بانکداری با شعبه باشد، فایده‌یی ندارد.

 وی ادامه داد: در صورتی که در بانکداری بدون شعبه، قیمت تمام شده و سایر هزینه‌های بانک، کماکان بالا باشد، مشتری اثر این نوع بانکداری را حس نمی‌کند برای مثال زمانی بود که اگر مشتری قبض را به جای شعبه در خدمات غیرحضوری(تلفن بانک و بانکداری اینترنتی و...) پرداخت می‌کرد، کارمزدی به بانک نمی‌داد.

 مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی همچنین تصریح کرد: هم‌اکنون با مشاهده وضعیت سپرده‌ها و سود تسهیلات اثری از اجرای واقعی بانکداری دیجیتال را مشاهده نمی‌کنیم.

 به گفته وی، طی سال‌های گذشته بانک مرکزی مجوز بانک‌های مجازی را صادر کرد تا در حقیقت بانکداری دیجیتال در کشور آغاز به کار کند ولی باید مدل کسب وکار این بانکداری با بانکداری با شعبه متفاوت باشد همچنین قیمت تمام شده پول در این بانکداری باید کم باشد.

 امیرشکاری تاکید کرد: از این رو بانک مرکزی باید حمایت را به نحوی انجام دهد که سیستم بانکی به سمت بانکداری دیجیتال سوق یابد و هزینه‌های بانکداری بی‌شعبه با بانکداری با شعبه تفاوت داشته باشد.

همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از آمادگی زیرساخت‌های فناوری و زیرساختی اجرای بانکداری دیجیتال خبر داد و گفت: اجرایی شدن این نوع بانکداری در انتظار سیاست‌گذاری بانک مرکزی است.

به گزارش ستاد خبری هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، «محمدجواد آذری‌جهرمی» درباره اجرای بانکداری دیجیتال و بدون شعبه در کشور اظهار کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسوولیت فراهم کردن زیرساخت‌ها برای اجرای بانکداری دیجیتال را بر عهده دارد و تا جایی که در حیطه وظیفه این وزارتخانه است، تمامی شرایط مهیا شده است.

وی ادامه داد: آمادگی لازم برای اجرای بانکداری دیجیتال و بدون شعبه از نظر دیتا سنتر، زیرساخت‌ها و فناوری‌های روز دنیا، شبکه ملی اطلاعات و دیگر شرایط لازم که برعهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده، فراهم شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه تنها بخشی از اجرای بانکداری دیجیتال برعهده وزارت ارتباطات است و مابقی اقدامات و سیاست‌گذاری‌ها برعهده بانک مرکزی است، اظهار کرد: باید منتظر ماند تا بانک مرکزی برنامه‌ها و شاخصه‌های اجرای بانکداری دیجیتال و بدون شعبه را مشخص و اعلام کند.

 یادآور می‌شود، هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با موضوع «نوآوری، بازیگران جدید و کارایی در کسب وکار مالی» دوم و سوم بهمن ماه سال جاری توسط پژوهشکده پولی و بانکی در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار

می‌شود.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران