مطالبه بازار نفت از عربستان: مستندات

۱۳۹۸/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۲۲۰
مطالبه بازار نفت از عربستان: مستندات

گروه انرژی|

پس از ثبت رکورد تاریخی افزایش قیمت نفت در یک روز کاری به دنبال حملات پهپادی به تاسیسات آرامکو، معامله‌گران انتظار می‌کشیدند تا با اعلام مقام‌های سعودی مشخص شود دامنه خسارت‌ها چقدر بوده است و بازار باید منتظر چه مدت زمانی برای بازگشت این کشور به سطح پیشین تولید نفت خود باشد. عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در کنفرانس خبری سه‌شنبه شب به انتظارات پایان داد و خبر جبران نیمی از تولید متوقف شده آرامکو در دو روز گذشته را اعلام کرد. وی همچنین گفت که تا دو هفته دیگر وضع تولید نفت آرامکو به روال سابق باز خواهد گشت. واکنش بازار نفت سقوط 6 درصدی قیمت‌ها در همان سه‌شنبه شب بود که دیروز نیز این روند با سرعت کمی ادامه پیدا کرد، اما حساسیت بازار به اوضاع اضطراری نفت شیل در نیجریه باعث شد که کاهش بهای نفت خام برنت در حدود 0.5 درصد متوقف شده و قیمت‌ها همچنان روی کمی بیشتر از 64 دلار در هر بشکه بایستد. این رقم همچنان نزدیک به 4 دلار بالاتر از سطح قبل از حملات است. بسیاری اعتقاد دارند به این دلیل که هنوز هیچ گزارش مستدلی از آنچه به دنبال حملات رخ داده منتشر نشده بازار نفت نیز هنوز نتوانسته است به اظهارات چه در مورد حذف 5.7 میلیون بشکه توان صادراتی چه در مورد بازگشت به سرعت آن اطمینان کند.

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه پس از آنکه وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرد این کشور ظرفیت تولید نفت از دست رفته را تا پایان سپتامبر احیا خواهد کرد، به روند کاهشی روز گذشته ادامه داد. اما دیروز شرکت توسعه نفت شل نیجریه برای صادرات نفت بانی وضعیت اضطراری اعلام کرد که برخی رسانه‌ها نوشتند باعث محدود شدن روند کاهش قیمت‌ها شده است.

در حالی که برخی تحلیل‌ها دیروز بر این باور بودند که اگر ماجرای نیجریه رخ نداده بود قیمت نفت افت بیشتری می‌کرد، برخی نیز بر این باور هستند که واکنش بازار حاکی از این بوده که اظهارات وزیر انرژی عربستان بطور کامل باورپذیر نبوده است.

بهای معاملات آتی نفت برنت 28 سنت یا ۰.43 درصد کاهش پیدا کرد و به ۶۴ دلار و 27 سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز گذشته ۶.۵ درصد سقوط کرده بود.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت امریکا نیز 40 سنت یا ۰.۶7 درصد کاهش پیدا کرد و به ۵۸ دلار و ۹4 سنت در هر بشکه رسید. شاخص قیمت نفت امریکا روز سه شنبه ۵.۷ درصد ریزش کرده بود.

اما سرمایه‌گذاران با ادعاهای امریکا درباره مسوول حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی محتاط مانده‌اند. حملات پهپادی روز شنبه به تاسیسات پالایش نفت آرامکوی سعودی در بقیق و خریص که حوثی‌های یمن مسوولیت آنها را برعهده گرفتند، تولید نفت عربستان سعودی را به میزان ۵.۷ میلیون بشکه در روز متوقف کرد.

عربستان سعودی درصدد آرام کردن بازارها برآمد و روز سه شنبه اعلام کرد تولیدش تا پایان ماه جاری بطور کامل احیا خواهد شد. به گزارش ایسنا، عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در جده اعلام کرد میانگین تولید نفت در سپتامبر و اکتبر ۹.۸۹ میلیون بشکه در روز خواهد بود و این کشور عرضه کافی نفت به مشتریانش در ماه میلادی جاری را تضمین خواهد کرد.

وی در این کنفرانس اظهار کرد که عربستان طی دو روز گذشته خسارات به بار آمده را مهار کرده و بیش از نیمی از تولیدی که در نتیجه حملات متوقف شده بود را احیا کرده است.

شرکت آرامکوی سعودی به برخی از پالایشگاه‌های آسیایی اعلام کرده است حجم اختصاص داده شده برای فروش نفت در اکتبر بطور کامل تامین خواهد شد البته تغییراتی پیدا می‌کند. وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: کشورش تا پایان سپتامبر به ظرفیت تولید ۱۱ میلیون بشکه در روز و تا پایان نوامبر به ظرفیت تولید ۱۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

وی همچنین گفت: روند آماده‌سازی عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو با وجود حملات روز شنبه ادامه خواهد یافت و زمان آن به شرایط بازار بستگی دارد.

به گفته وزیر انرژی عربستان سعودی هیچ نشست فوق‌العاده اوپک در کار نخواهد بود. پیش از این منابع آگاه در اوپک به رویترز گفته بودند عربستان سعودی هنوز هیچ یک از اعضای اوپک یا سایر بازیگران بخش انرژی را درباره مدت زمانی که طول خواهد کشید تا تولید نفت این کشور بطور کامل احیا شود مطلع نکرده است. منابع آگاه آرامکو به رویترز اظهار کرده بودند پالایشگاه‌های فرآوری بقیق آرامکو دو میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید نفت را پس از حملات روز شنبه احیا کردند و انتظار می‌رود تا پایان ماه به وضعیت عادی بازگردند.

حمله به تاسیسات فرآورشی نفت خام این شرکت باعث شد که حدود نیمی از تولیدات نفتی و گازی آن متوقف شود. لطمات وسیع گزارش شده ولی هنوز جزییات ابعاد آن روشن نشده است. برخی از کارشناسان بر این باورند که بازسازی و ترمیم خرابی‌های ناشی از حمله به پالایشگاه بقیق می‌تواند چندین ماه طول بکشد.

تحلیلگران بانک «بی ان پی پاریبا» در یادداشتی اعلام کردند با توجه به آسیب‌پذیری زنجیره تامین نفت عربستان سعودی و احتمال تکرار چنین حملاتی در آینده، پیش‌بینی می‌شود بازار ریسک ژئوپلیتیکی را در قیمت‌ها منظور کند.

   خیز برزیل برای عرض‌اندام نفتی

با ریسک‌های امنیتی که اکنون در خاورمیانه بیش از هر زمان دیگری بالا رفته است، تحلیلگران بر این باورند که ممکن است خریداران و سرمایه‌گذاران نفت به جانب تولیدکنندگان دیگری روی بیاورند که از این منطقه دور هستند.

حملات روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان سعودی که بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک و بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است، ممکن است فرصت خوبی برای برزیل باشد که در توافق کاهش تولید اوپک پلاس حضور ندارد و در تلاش برای بالا بردن تولید نفت خود است.

مارک موبیوس، از شرکت موبیوس کپیتال پارتنرز در نخستین روز پس از حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی که باعث توقف تولید ۵.۷میلیون بشکه در روز نفت این کشور شد، به شبکه سی ان بی‌سی گفت: تصور می‌کنم این فکر پیدا شود که شاید بهتر است به برزیل یا مکزیک برای تامین نفت نگاه کنیم.

وی گفت: اگر به ذخایری که برزیل دارد نگاه کنید، خواهید دید که این کشور می‌تواند نفت زیادی تولید کند. برزیل پس از چندین تاخیر در پروژه‌ها و تعمیرات سنگین در آغاز تابستان، تولید نفت و مایعات نفتی را در دو ماه گذشته افزایش داده و پس از امریکا، دومین منبع بزرگ رشد عرضه نفت خارج از اوپک در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ خواهد بود. به گفته تحلیلگران، حملات به عربستان سعودی ممکن است باعث علاقه‌مندی بیشتر به مناقصه‌های نفتی آینده برزیل شود که تا چند ماه دیگر برگزار می‌شوند.

از سوی دیگر افزایش قیمت نفت در ابتدای هفته جاری ممکن است فشارهای تورمی روی کشورهای امریکای لاتین را تشدید کند و شرکت نفتی دولتی پتروبراس برزیل ممکن است در انتقال افزایش قیمت نفت به مصرف‌کنندگان محتاطانه‌تر عمل کند.

شرکت پتروبراس اعلام کرده که قیمت‌ها را فورا افزایش نخواهد داد و به رصد بازار ادامه می‌دهد و تصمیمات به موقع را بر مبنای تغییرات بیشتر قیمت‌ها اتخاذ خواهد کرد.

ادمیلسون موتینهو، استاد موسسه انرژی در دانشگاه یو اس پی سائوپائولو اظهار کرد: برای مناقصه‌های نفتی فراساحلی آینده برزیل که امسال برگزار خواهد شد، حملات به عربستان سعودی ممکن است اتفاق مثبتی برای برزیل باشد زیرا شرکت‌های نفتی تمایل پیدا می‌کنند به تولید نفت دورتر از تنش‌ها دسترسی داشته باشند. شرکت مک‌کنزی در گزارشی اعلام کرده است وسعت اکتشاف جدید و اکتشافات جدید برای عرضه نفتی برزیل اهمیت بالایی خواهد شد و ممکن است تولید نفت این کشور در سال ۲۰۳۵ به میزان ۷۰ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۸ رشد کرده و به ۴.۴ میلیون بشکه در روز برسد. با این حال این شرکت خاطرنشان کرد دورنمای تولید نفت برزیل در سال ۲۰۳۵ به این بستگی خواهد داشت که آیا این کشور در میادین و بلوک‌های جدید اکتشافات و توسعه بیشتری انجام می‌دهد یا خیر. شرکت‌های دیگر در کنار پتروبراس آماده‌اند تا سهم بزرگی در این سرمایه‌گذاری‌ها داشته باشند.

سازمان‌ها و تحلیلگران انتظار دارند تولید نفت برزیل در کوتاه‌مدت رشد کند. اوپک در گزارش ماهانه خود در سپتامبر اعلام کرد تولید برزیل امسال ۱۸۰ هزار بشکه در روز و در سال ۲۰۲۰ به میزان ۲۹۰ هزار بشکه در روز رشد خواهد کرد. بر اساس گزارش اویل پرایس، فارغ از تحولات خاورمیانه، برزیل با مقررات و فضای سرمایه‌گذاری جذاب، فرصت تقویت قابل توجه تولید نفت خود را دارد.

 

ارسال نظر