شماره امروز: ۵۴۷

ضرورت اعمال محدودیت بیشتر برای استفاده از کارت سوخت جایگاه‌ها

| کدخبر: 151993 | |

نایب‌رییس و عضو هیات‌مدیره اتحادیه جایگاه‌داران سوخت معتقد است

نایب‌رییس و عضو هیات‌مدیره اتحادیه جایگاه‌داران سوخت معتقد است که تغییر و تحولات ایجاد شده در کارت سوخت نه تنها مردم را به استفاده از آن تشویق نکرده بلکه چالش‌هایی را نیز در مباحث دیگر به همراه داشته است. به‌گزارش ایسنا، اوایل خردادماه بود که خبر طرح الزام استفاده از کارت سوخت شخصی منتشر شد و تاکنون نیز برای فراهم شدن زیرساخت‌های آن اقدامات متعددی انجام شده است. آن‌طور که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده قرار بر این بود که ابتدا این طرح در چهار کلان‌شهر و سپس در کل کشور اجرایی شود. در چنین شرایطی از ۲۲ مردادماه که این طرح بطور رسمی آغاز به‌کار کرد تا اول شهریورماه، شاهد تغییرات چندانی در این حوزه نبودیم؛ چراکه کارت سوخت جایگاه‌داران در اختیار تمام متقاضیان قرار داشت. البته از آن زمان زمزمه‌هایی برای محدودیت در لیتراژ کارت جایگاه‌داران مطرح شد و سرانجام از اول شهریورماه میزان سوخت‌گیری با کارت آزاد جایگاه‌ها در کل کشور در هر بار سوخت‌گیری، از ۶۰ لیتر به ۳۰ لیتر کاهش یافت. در این باره عطاپور - نایب‌رییس و عضو هیات‌مدیره اتحادیه جایگاه‌داران سوخت - به ایسنا گفت: با وجود اجرای این طرح، متقاضیان سوخت هم‌چنان از کارت سوخت جایگاه‌داران استفاده می‌کنند و می‌توان گفت از زمان اجرای طرح الزام استفاده از کارت سوخت، تنها پنج درصد متقاضیان از کارت سوخت شخصی خودشان برای سوخت‌گیری استفاده می‌کنند، چون هنوز زیرساخت‌های اجرای این طرح عملیاتی نشده است. وی ضمن انتقاد از محدود کردن لیتراژ کارت سوخت جایگاه‌داران گفت: این مساله موجب شده تا مالکان وسائل نقلیه برای دریافت سوخت بیشتر اقداماتی را انجام دهند که یکی از آنها عبور و مرور اضافی در خیابان برای سوخت‌گیری مجدد از جایگاه‌های سوخت است. نایب‌رییس و عضو هیات‌مدیره اتحادیه جایگاه‌داران سوخت تصریح کرد: این طرح علاوه بر هزینه مضاعفی که برای جایگاه‌ها به دنبال دارد، از نظر مسائل محیط زیستی نیز مشکلاتی را همراه داشته است و به همین دلیل به نظر می‌رسد که باید این طرح مورد ارزیابی دقیق‌تر قرار گیرد. به گزارش ایسنا، برخی کارشناسان بر این عقیده‌اند که برای الزام مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی باید محدودیت‌هایی در استفاده از کارت سوخت جایگاه‌ها از قبیل کاهش تدریجی لیتراژ سوختگیری یا پرداخت هزینه اضافی بابت حق‌الزحمه استفاده از کارت سوخت جایگاه‌ها ایجاد شود. به زعم آنان در غیر این صورت استفاده از کارت سوخت شخصی برای مردم الزام‌آور نخواهد بود. لازم به یادآوری است که از ابتدای شهریور ماه محدودیت استفاده از ظرفیت کارت جایگاه اعمال شد و هر خودرو می‌تواند فقط 30 لیتر از کارت جایگاه استفاده کند.  ضرورت استفاده از کارت سوخت عملا در برخی مناطق باعث کشف کارت‌های سوخت قاچاق شده است بطوری که به دنبال اجرای طرح کدینگ کارت سوخت از دهم خرداد ماه امسال در سیستان و بلوچستان، تاکنون بیش از ۶۸ هزار کارت مهاجر در منطقه زاهدان شناسایی و از طرح خارج شد. پیش از این غلام‌محمد احمدی مدیر منطقه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان، با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن اجرای این طرح گفت: با گذشت کمتر از دو ماه از آغاز اجرای طرح کدینگ، تاکنون بیش از ۶۸ هزار کارت سوخت مهاجر در منطقه زاهدان شناسایی و از سوخت‌گیری آنها در جایگاه‌ها جلوگیری شده است. وی اظهار کرد: کار بررسی و پایش کارت‌های سوخت مهاجر در منطقه ادامه دارد و تاکنون بطور میانگین روزانه بیش از یک هزار کارت مهاجر شناسایی و از طرح خارج شده است. مدیر منطقه زاهدان، الزامی شدن استفاده از کارت سوخت خودرو را که از ۲۲ مردادماه امسال در تمامی جایگاه‌های کشور آغاز شده است، گامی موثر برای پیشگیری از مهاجرت کارت‌های سوخت به مناطق مرزی و جلوگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی عنوان کرد. با اجرای طرح کدینگ در سیستان و بلوچستان فقط خودروهایی که دارای شماره پلاک یا آدرس استان باشند مجاز به سوختگیری در جایگاه‌های سوخت هستند و دیگر خودروها از جمله خودروهای مهمان و خودروهای فاقد کارت در جایگاه‌های ویژه‌ای که به این منظور در نظر گرفته شده است، می‌توانند سوخت‌گیری کنند.

 

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران