شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 120612 | |

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مقایسه پیام‌رسان‌های بومی با رقبای خارجی که سال‌هاست به این فناوری ورود کرده‌اند صحیح نیست و اگر مردم فرصت دهند،

مردم به پیام‌رسان‌های بومی فرصت دهند

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مقایسه پیام‌رسان‌های بومی با رقبای خارجی که سال‌هاست به این فناوری ورود کرده‌اند صحیح نیست و اگر مردم فرصت دهند، بی‌شک کاستی‌های آنها برطرف می‌شود.

نصرالله جهانگرد روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در مورد سطح کیفی پیام‌رسان‌های بومی و وجود برخی نارضایتی‌ها در این زمینه اظهار داشت: ارتقای کیفیت پدیده‌یی است که در میدان عمل محقق می‌شود و نیاز به زیرساخت‌های مورد نیاز دارد و ضروری است در میدان عمل اشتباهات کشف و برطرف شود.

وی با تاکید بر اینکه ارتقای کیفی پیام‌رسان‌های بومی بسیار حائز اهمیت است، گفت: پیام‌رسان‌های خارجی، مراحل آزمون و خطا را در سال‌های گذشته طی کرده‌اند در صورتی که ما در این زمینه در ابتدای راه قرار داریم اما در زمان حاضر با کشورهای پیشرفته دنیا در این حوزه مقایسه می‌شویم و فناوری بومی ما در عرصه پیام‌رسان‌ها با شرکت‌هایی که 15 سال تجربه کار دارند به یک میزان سنجیده می‌شود.

این مقام مسوول ادامه داد: کمی حوصله و همراهی از جانب مردم نیاز است تا ما نیز در حوزه پیام‌رسان‌ها، خطاهای خود را شناسایی و آن را برطرف کنیم و بدون تردید با این روند پیشرفت چشمگیری در سال‌های پیش رو کسب خواهیم کرد.

جهانگرد اظهار کرد: ایران در حوزه فناوری اطلاعات در آغاز دهه 80 جزو پیشگامان منطقه محسوب می‌شد اما هشت سال غفلت دولت وقت عامل عقب افتادگی در این حوزه شد و در آن سال‌ها مساله فناوری اطلاعات (IT) که مبنای توسعه در حوزه فناوری است، کنار گذاشته شد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامگذاری امسال به نام حمایت از کالای ایرانی بیان کرد: باید محصولات فناورانه و ارتباطی را که ظرفیت ساخت آن در ایران وجود دارد از داخل تهیه شود.

جهانگرد افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده 21 قلم کالای ایرانی در حوزه فناوری که ظرفیت ساخت آن در کشور وجود دارد به وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی و اعلام شده که در صورت نیاز از این محصولات خریداری شود.

این مقام مسوول بیان داشت: با هدف حمایت از کالای ایرانی و در مراحل ساخت و آماده‌سازی محصولات شرکت‌های داخلی در حوزه فناوری و ارتباطات، حمایت‌های ویژه‌یی از جمله مالی، ایجاد محیط آزمایش و فروش محصولات انجام می‌شود.

جهانگرد به سامانه ذخیره دیتای کامپیوتر که تاکنون به قیمت گزاف از خارج کشور تهیه می‌شد نیز اشاره و اظهار کرد: این سامانه امسال توسط شرکتی خصوصی و با مشارکت دانشگاه صنعتی شریف ساخته و تاییدیه کیفی نیز دریافت کرده است.

وی ادامه داد: همچنین در سال جاری برای حمایت از تولید ملی، قراردادی با شرکت ایرانی یاد شده به مبلغ 100میلیارد تومان منعقد شده است که 300 نوع از سیستم ذخیره دیتای کامپیوتر برای استفاده بانک‌ها و اپراتورها ساخته می‌شود.

جهانگرد اضافه کرد: فناوری انواع مختلف و ظرفیت‌های متنوعی دارد که باید همواره پشتیبانی و به روز شود تا در رقابت‌های جهانی ارائه آن با موفقیت همراه باشد و با توجه به این امر از تمام شرکت‌های ایرانی، پیام‌رسان‌های بومی و همچنین شبکه‌های اجتماعی داخلی در سال جاری حمایت مالی، فنی و تجهیزاتی صورت می‌گیرد تا سهم دانش و فناوری بومی بیشتر شود.

وی گفت: ظرف چهار سال فعالیت دولت یازدهم، تقویت حوزه ارتباطات دنبال شد به گونه‌یی که امروز در تمام شهرهای کشور شاهد وجود نسل چهار اینترنت هستیم و امیدواریم که در آینده توسعه بیشتری در این زمینه ایجاد شود.

هشدار درباره افزایش حملات فیشینگ بانکی

مرکز ماهر درخصوص افزایش حملات فیشینگ بانکی در ماه‌های اخیر هشدار داد.

به گزارش ایسنا، بر اساس رصد صورت گرفته حملات فیشینگ درگاه‌های پرداخت بانکی در کشور در دو ماه گذشته رشد شدیدی داشته است. این حملات عموما با محوریت انتشار برنامک‌های اندرویدی مخرب یا جعلی صورت می‌پذیرد. لذا توصیه‌های زیر جهت کاهش احتمال قربانی شدن در این حملات پیشنهاد می‌گردد:

پرهیز از نصب هرگونه برنامک اندرویدی از منابعی غیر از توزیع‌کنندگان شناخته شده و معتبر به ویژه پرهیز از نصب برنامک‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌ها حساسیت بیشتر نسبت به هرگونه پرداخت درون اپلیکیشن‌های موبایلی حتی در صورت دریافت آن از طریق توزیع‌کنندگان معتبر. لازم به توجه است که هرگونه پرداخت درون برنامه‌ باید با انتقال کاربر به آدرس معتبر درگاه پرداخت از طریق صفحه مرورگر صورت پذیرد.

بر این اساس باید توجه داشته باشید که برنامک‌های متعددی حتی از طریق توزیع‌کنندگان شناخته شده منتشر شده‌اند که با فریب کاربر و با استفاده از درگاه‌های پرداخت معتبر از کاربر وجه دریافت کرده ولی در عمل هیچ خدمتی ارائه نمی‌کنند.

درگاه‌های پرداخت صرفا در آدرس‌های معرفی شده از سوی شرکت شاپرک در این آدرس و بصورت زیردامنه‌هایی از  shaparak.ir (بدون هرگونه تغییر در حروف) معتبرند. هر گونه آدرسی غیر از این نامعتبر بوده و لازم است ضمن خودداری از وارد کردن اطلاعات در آن، نسبت به گزارش آن به مرکز ماهر (cert [@] certcc.ir) یا پلیس فتا جهت پیگیری و مقابله اقدام گردد.

توجه داشته باشید صرف مشاهده مجوز HTTPS معتبر در وب‌سایت به معنی اعتبار آن نیست. حتما به آدرس دامنه وب‌سایت دقت کنید.

فهرستی از موارد فیشینگ رصد شده و مسدود شده توسط مرکز ماهر در فروردین ماه ارائه شده که خوشبختانه هویت عاملین برخی از این حملات شناسایی شده و اقدامات جهت برخورد قانونی با آنها در جریان است.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران