کورسوی امید برای نجات دریانوردان

۱۳۹۶/۱۰/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۸۰۹
کورسوی امید
 برای نجات دریانوردان

گروه انرژی  مهدی نیکوئی

شنبه پیش بود که «سانچی» نفتکش ایرانی در آب‌های چین با یک کشتی باری برخورد کرد و آتش گرفت. این نفتکش حامل یک میلیون بشکه میعانات گازی بود و قرار بود محموله خود را به کره جنوبی تحویل دهد که دچار حادثه شد.

با گذشت یک هفته از این اتفاق، سانچی همچنان می‌سوزد و تلاش‌ها تاکنون تغییر چندانی در وضعیت این کشتی ایجاد نکرده است. با این حال به نظر می‌رسد اکنون با اضافه شدن نیروهای امدادی ژاپنی و ایرانی، اوضاع تا حدی زیادی در کنترل درآمده و هر لحظه امکان شروع فاز پایانی امداد وجود دارد: نجات دریانوردانی که احتمالا در موتورخانه محبوس‌اند.

از همان روز نخست، بزرگ‌ترین دغدغه و نگرانی گروه‌های امدادی، یافتن 32دریانوردی بود که در زمان حادثه در نفتکش حضور داشتند. در 7 روز گذشته تنها پیکر یکی از دریانوردان مفقود شده در 4مایلی محل تصادف پیدا شد. البته هویت وی هنوز مشخص نشده و برای این منظور به شانگهای فرستاده شده است. مجهز بودن او به جلیقه نجات این امید را در دل‌ها زنده کرد که پیش از انفجار نفتکش، فرصت کافی برای فرار دریانوردان وجود داشته و امکان دارد آنها با قایق‌های نجات از مخمصه گریخته باشند.

با این حال پیدا نشدن آنها این احتمال را هر لحظه قوی‌تر می‌کند که شاید در موتورخانه پناه گرفته باشند. در این صورت تنها امید آنها به امدادگرانی است که به دنبال خاموش کردن یا دست‌کم در کنترل گرفتن آتش هستند. در این مدت سهل‌انگاری‌هایی از جانب نیروهای امدادی چین یا توقف عملیات امداد با بد شدن وضعیت جوی یا تاریک شدن هوا، جان دریانوردانی که احتمالا هنوز زنده هستند را به خطر انداخته است. با این حال اضافه شدن تیم‌هایی امدادی از ژاپن و ایران و کره جنوبی و البته شبانه‌روزی شدن عملیات اطفای حریق، این امید را می‌دهد که به زودی دریانوردان محبوس در موتورخانه نجات پیدا کنند.

روز گذشته، مسوول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی اعلام کرد: هنوز وقت طلایی ما تمام نشده و عملیات ادامه دارد و در صورت کاهش دما نیروهای تجسس وارد نفتکش سانچی می‌شوند. به گزارش شانا، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مسوول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی پس از دیدار هیرویاسو کوبایاشی، سفیر کبیر ژاپن در تهران در محل ساختمان شرکت ملی نفتکش ایران گفت: عملیات اطفای حریق در روز جمعه از ساعت هفت و پنج دقیقه صبح به وقت شانگهای از سوی 3شناور ژاپنی و چینی آغاز شده و امیدواریم امروز آتش به طور کلی مهار شود.

وی درباره آخرین شرایط عملیات امداد و نجات اظهار کرد: چینی‌ها در کنار ژاپنی‌ها عملیات مهار آتش در نفتکش سانچی را آغاز کرده‌اند و تاکنون فوم زیادی روی شعله‌های آتش ریخته شده است و نیروهای آماده روی عرشه حضور دارند و کشتی‌های دیگر نیز آماده‌باش‌ هستند.

مسوول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی ادامه داد: دماسنج‌ها درحال اندازه‌گیری دمای نفتکش سانچی هستند و امیدواریم شعله‌ور شدن آتش‌ منجر به انفجاری جدید نشود. ربیعی گفت: عملیات مهار آتش نفتکش سانچی به صورت شبانه‌روزی بوده و ما دوباره منتظر هستیم، میزان دمای کشتی اعلام شود. دمای کنونی نفتکش به اندازه‌یی نیست که به نیروها اجازه ورود به عرشه را بدهد.

وی افزود: نفتکش سانچی در زمان تصادم با کشتی فله‌بر هنگ‌کنگی در فاصله ۱۵۵مایلی شانگهای بوده که در پی جریان آب جابه‌جا شده و اکنون در ۲۸۰ مایلی شانگهای قرار دارد. این نفتکش اکنون وارد آب‌های ژاپن شده و در فاصله ۱۳۵مایلی آن قرار دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در صورت مهار آتش نفتکش سانچی، گروه‌های امداد و نجات وارد موتورخانه می‌شوند زیرا آتش در جلو و وسط نفتکش همچنان شعله‌ور و  دمای کشتی به ۳۵,۵درجه رسیده است.

 عملیات تجسس به‌زودی آغاز می‌شود

مسوول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی پس از دیدار با سفیر ژاپن در تهران اعلام کرد: هنوز وقت طلایی ما تمام نشده و عملیات ادامه دارد و در صورت کاهش دما، نیروهای تجسس وارد نفتکش سانچی می‌شوند.

ربیعی با اشاره به اینکه حریق در نفتکش سانچی اندکی تحت کنترل درآمده است، افزود: چنانچه دمای کشتی اجازه دهد، نیروهای تجسس با انجام عملیات هلی‌برن روی عرشه می‌روند و عملیات تجسس آغاز می‌شود اما امیدوارم دیگر شاهد انفجار جدیدی نباشیم.

 تشکیل ستاد مشترک ایران، چین و ژاپن

ربیعی از تشکیل ستاد مشترک میان ایران، چین و ژاپن در بندر شانگهای خبر داد و گفت: این ستاد عملیاتی، فرآیند مهار آتش نفتکش سانچی و عملیات امداد و نجات را بررسی می‌کند.

وی با اشاره به مفقود شدن خدمه نفتکش سانچی گفت: پس از آنکه پیکر یکی از مفقودان یافت شد، خبر دیگری از ۳۱خدمه نفتکش نداریم، شبیه‌سازی‌ها درحال انجام است و امیدواریم با پایین آمدن دمای کشتی نیروها بتوانند وارد شوند.

ربیعی درباره امید به یافتن مفقودان گفت: نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما نمی‌خواهیم خبر نگران‌کننده بدهیم. باید به خانواده‌های مفقودان آرامش بدهیم.

مسوول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی تصریح کرد: ما هر چه در توان داریم، انجام می‌دهیم. در این راستا با سفیران چین و ژاپن در ایران گفت‌وگوهای لازم شده است.

ربیعی یادآور شد: هنگامی که از کارشناسان درباره وضع خدمه نفتکش سانچی می‌پرسم به من پاسخ می‌دهند که پیش‌بینی این موضوع نیازمند علم پیچیده‌یی است، ما هنوز وقت طلایی داریم و هر چه در توان داشتیم انجام داده‌ایم؛ نیروهای امداد و نجات هم پنج‌شنبه شب به محل رسیدند.

 دیدار ربیعی با خانواده مفقودان

ربیعی صبح دیروز در جمع خانواده‌های بی‌تاب و نگران سرنشینان نفتکش ایرانی حادثه‌دیده در آب‌های چین حاضر شده و با آنها گفت‌وگو کرد؛ خانواده‌هایی که هر کدامشان از گوشه‌یی از کشور به تهران آمده‌اند تا آخرین اخبار و وضعیت سانچی را از زبان مسوولان بشنوند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، در این دیدار 2ساعته، خانواده‌ها در یک فضای عاطفی، نگرانی‌های خود را بیان کردند و علی ربیعی نیز شنونده درددل‌ها و درخواست‌های آنان بود. ربیعی، رییس کمیته پیگیری نفتکش سانچی در این نشست اطمینان خاطر داد که عملیات اطفای حریق در مراحل پایانی خود قرار گرفته است.

 

 

ارسال نظر