مدیران باتجربه از شهرداری تهران کوچ می‌کنند

۱۴۰۱/۰۹/۳۰ - ۰۲:۴۰:۳۷
کد خبر: ۱۹۵۵۵۹
مدیران باتجربه از شهرداری تهران کوچ می‌کنند

گروه راه و شهرسازی| «فساد» در شهرداری تهران موضوع محوری نشست علنی دیروز پارلمان شهری پایتخت بود. حضور رییس سازمان بازرسی شهرداری در این نشست و ارایه گزارش عملکرد از سوی او، این سوژه را در کانون مباحث دیروز قرار داده بود.

اگر از سویی رییس سازمان بازرسی شهرداری از شناسایی ۷ شبه شبکه اخذ رشوه در این سازمان خبر داد، در سوی دیگر ماجرا، اعضای شورا مباحث را به سمت مدیران ارشد شهرداری سوق دادند و خواستار فسادزدایی در همه سطوح این نهاد، نه فقط در سطح کارکنان شدند. اعضای شورای شهر، «انتصابات» بی‌قاعده و خلاف قانون را عامل بی‌انگیزه شدن نیروهای توانمند و تحصیلکرده شهرداری خواندند و اعلام کردند که این وضعیت منجر به کوچ مدیران با تجربه از شهرداری شده است.

به گزارش «تعادل»، رییس سازمان بازرسی شهرداری تهران دیروز در نشست علنی شورای شهر از شناسایی ۷ شبه شبکه اخذ رشوه در شهرداری تهران خبر داد.

داود گودرزی در بخشی از اظهارات خود گفت: در مجموعه مرکز حقوقی شهرداری، پرونده‌هایی که رأی آن به نفع ما در 15 ماه گذشته صادر شده، هزار و 197 پرونده بوده که بیش از 11 هزار میلیارد تومان به سود شهرداری بوده است. 153 هزار متر مربع به املاک شهرداری بازگشته است.

وی افزود: جلوی 5 هزار میلیارد تومان معاملات و پرداخت‌های غلط گرفته شده است. 48 پروژه مشارکتی بزرگ در شهر تهران که عمده آنها دارای مشکل هستند. هفت شبه شبکه اخذ رشوه و 750 فقره پرونده تخلفات فردی عوامل شهرداری شناسایی و کشف شد و پرونده‌های آنها در هیات تخلفات روبه اتمام است. از این هفت نفر، پنج نفر بازداشت شدند.

گودرزی با اشاره به بازپس‌گیری 101 فقره ملک تصرف شده توسط افراد گفت: بیشترین املاک در منطقه یک شهرداری تهران واقع شده بود.

وی با بیان اینکه 6 بازار ثابت و 47 شب بازار ساماندهی شدند، خاطرنشان کرد: بیش از 740 مورد تخریب ساخت و ساز غیرمجاز به‌ویژه در منطقه 18 و 19 در این مدت صورت گرفت. بالغ بر 39 هکتار اراضی تصرف شده نیز بازپس‌گیری شد.

انتصابات غلط یعنی ترویج فساد

سید جعفر تشکری هاشمی، عضو شورای شهر در واکنش به گزارش رییس سازمان بازرسی شهرداری تهران با بیان اینکه یکی از موضوعات پدیده نامیمون، وضعیت انتصابات در مجموعه شهرداری تهران است، گفت: انتخاب‌ها و انتصابات غلط یعنی ترویج فساد در مجموعه و در شهرداری تهران، تعداد افراد انگشت‌شماری هستند که وضعیت ثابت و مشخصی را داشته باشند.

تشکری هاشمی با انتقاد از مدت زمان حضور مدیران شهری در سمت‌های خود در شهرداری تهران، اظهارکرد: ما در شهرداری تهران انتصابات کمتر از یک سال، حتی چند ماه و چند هفته را شاهد هستیم که نشان می‌دهد یا نظام کانون انتصابات ناکارآمد بوده و عملکرد خوبی را نداشته است یا قدرت تشخیص ضعیف است؛ به گونه‌ای که یک مدیر نمی‌تواند حتی چندماه بماند.

وی با بیان اینکه شاهد بی‌توجهی شهرداری به نیروی انسانی خود هستیم، گفت: همچنان می‌بینیم که افراد نسبی و سببی و داماد و پسر و دختر علیرغم اینکه پستی در شهرداری ندارند، در تصمیمات شهرداری تهران تاثیرگذار هستند و دخالت می‌کنند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که در این دوره از مدیریت شهری با آن روبرو هستیم، کوچ کردن بسیاری از مدیران باتجربه و کارآمد مجموعه شهرداری تهران و مامور شدن آنها به سایر دستگاه‌هاست و این در حالی است که این نیروها، افرادی کارآمد و متخصص هستند که از ظرفیت قابل توجهی برخور دارند و تجربه و تخصص آنها باید مورد توجه قرار گیرد و متأسفانه شاهدیم که برخی افراد در مجموعه شهرداری تهران در قسمت‌هایی به‌کارگیری شده‌اند که حتی یک روز سابقه کار اجرایی در آن قسمت را ندارند و در مقابل نیز افرادی کارآمد و متخصص در مجموعه شهرداری تهران کنار گذاشته شده‌اند.

انتصابات خلاف در شرکت‌ها و سازمان‌ها

ناصر امانی نیز پس از استماع گزارش رییس سازمان بازرسی با بیان اینکه شاه‌بیت مبارزه با فساد رعایت قانون از طرف شهردار تهران و معاونینش به عنوان حلقه‌های اول مدیریتی تهران است، گفت: اگر می‌خواهید ثابت کنید که ما در شهرداری مبارزه با فساد انجام می‌دهیم باید از خودمان شروع کنیم و خود را ملزم به رعایت قوانین بالادستی کنیم.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: من به آقای زاکانی نامه نوشتم و به او اعلام کردم که انتصاباتش در شرکت‌ها خلاف قانون است، چرا که برخلاف اساسنامه مستقل این شرکت‌ها است اما نه تنها به این نامه توجه نشد بلکه احکام همه روسای سازمان‌ها را برای یکسال دیگر تمدید شد و ما در پیشگاه خدا و مردم سربلند هستیم چرا که تذکرمان را دادیم و کارهایمان را کردیم و حتی به شما (بازرسین) نامه زدم.

وی با بیان اینکه مبارزه با فساد یک احساس است، تصریح کرد: متاسفانه از تاریخ بلدیه تاکنون بحث پرداخت رشوه و تخلف همزاد بلدیه شده و یک رستم می‌خواهد که این فرزند نامشروع را از مادرش جدا کند.

امانی با بیان اینکه در زمان ما در شهرداری از رییس دادگستری لوح تقدیر مبارزه با فساد گرفتیم اما مردم آن را حس نکردند، اظهار کرد: وقتی من در کمیسیون ماده ۱۰۰ نشستم و قاضی و کارشناسان هم هستند و صاحب پرونده به ما می‌گوید که قرآن بیاورید تا روی آن دست بگذارم که به من گفته‌اند اگر چند میلیارد پول بدهید پرونده‌ات به ماده کمیسیون ۱۰۰ نمی‌رود، من چگونه می‌توانم از شهرداری دفاع کنم؟

وی اضافه کرد: مرکز حقوقی شهرداری چشم‌اش کور و باید از حقوق شهرداری در مراجع حقوقی دفاع کند یا سازمان سرمایه‌گذاری وقتی قراردادی را بد می‌بندد باید برود و یقه مشارکت‌کننده را بگیرد تا حق شهرداری را پس بگیرد.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: شما می‌گویید هیات رسیدگی به تخلفات اداری را اصلاح کردید؟ در حالی که شما آرامش را از بین برده‌اید؛ چرا که ۱۲۰۰ پرونده به این هیات فرستادید و بهتر بود کسانی را انتخاب می‌کردید تا در این هیات باشند که مقررات، ساختار شهرداری و آیین‌نامه‌ها را بشناسند نه اینکه به هیچ چیزی اشراف نداشته باشند. هیات رسیدگی به تخلفات اداری را شبیه مراجع قضایی کردید.

وی ادامه داد: در حال حاضر سیل جابه‌جایی مدیران در شهرداری ایجاد شده و به محض تغییر شهردار منطقه از معاون تا معاون ناحیه تغییر می‌کنند و این افراد به خانه می‌روند و سازمان غیررسمی تشکیل می‌شود.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: از ۲۲ معاون برنامه‌ریزی در مناطق چهار نفر زن بودند اما حالا سه نفرشان عزل شدند و جالب است که شهردار یک منطقه به یکی از آنها گفته که من با زن جماعت حوصله کار ندارم و بهتر است که بازرسی به این موضوعات ورود کند.

ادعای نفوذ یک فرد  در انتصابات و حساب‌های مالی

مهدی عباسی، رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران نیز در واکنش به گزارش گودرزی با بیان اینکه گزارش‌هایی داریم که یک فرد خاصی در سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری نفوذ و دخالت می‌کند، گفت: این فرد در انتصابات و حساب‌های مالی وارد شده و باید جلویش را بگیریم. چرا که هم برای ما و هم برای شهرداری دردسر می‌شود.

عباسی گفت: ما توقع داریم که مصوبه تعارض منافع در هر سطحی توسط بازرسی اجرا شود و با هیچ کس تعارف نداشته باشید.

وی با بیان اینکه گزارش‌هایی داریم که نشان می‌دهد به لحاظ شکلی و اداری ممکن است تعارض منافع رعایت شود؛ اما فرد خاصی در سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری نفوذ و دخالت می‌کند، گفت: این فرد در انتصابات و حساب‌های مالی وارد شده و باید جلویش را بگیریم. چرا که هم برای ما و هم برای شهرداری دردسر می‌شود.

عباسی با بیان اینکه سازمان بازرسی باید بر اجرای مصوبات شورا توجه ویژه‌تری داشته باشد، گفت: مثلا قرار بود میز خدمت شهرسازی ایجاد شود تا جلوی کار دلالان و واسطه گران گرفته شود اما هنوز این اتفاق به درستی انجام نشده و تمدید مصوبات کرونایی و توافقات ماده ۱۰۰ خطرناک است و باید در مورد بارگذاری اطلاعات در سامانه شفافیت نیز حساس‌تر باشیم.

وی افزود: مصوبات کمیسیون ماده ۵ و باغات باید منتشر شود و سازمان بازرسی نیز باید بر روی مساله ترک فعل‌ها در شهرداری حساس باشد. همچون سراهای محله که یک سال و نیم است رها شده یا ورزشگاه‌های شهرداری که هنوز سامان پیدا نکرده‌اند.

جمع‌آوری کارچاق‌کن‌ها

سید محمد آقامیری رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه ما همیشه از کارمندان شهرداری دفاع کردیم، گفت: باید فکری به حال کارچاق کن‌ها در شهرداری شود؛ چرا این افراد از شهرداری جمع‌آوری نمی‌شوند؟ وقتی مردم با این افراد مواجه می‌شوند، چه قضاوتی در خصوص شهرداری خواهند داشت؟ باید فکر اساسی در این زمینه شود.

وی تأکید کرد: افراد کارچاق کن که بدنه شهرداری را فاسد جلوه می‌دهند، باید معرفی شوند و جزو لیست سیاه قرار بگیرند که نتوانند وارد شهرداری شوند.

 

ارسال نظر