شماره امروز: ۵۴۷

| | |

وزیر راه و شهرسازی از آغاز مطالعات راه‌اندازی قطار سریع‌السیر تهران مشهد و مکان‌یابی برای ساخت شهرک فرودگاهی خبر داد و گفت:

چینی‌ها قطار سریع‌السیر تهران-مشهد را می‌سازند

وزیر راه و شهرسازی از آغاز مطالعات راه‌اندازی قطار سریع‌السیر تهران مشهد و مکان‌یابی برای ساخت شهرک فرودگاهی خبر داد و گفت: «موضوع راه‌های مواصلاتی به شهر خراسان رضوی و مشهد به صورت جدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.» رستم قاسمی در نشست اعضای کمیسیون عمران مجلس و مدیران شهری مشهد درباره قطار سریع‌السیر تهران- مشهد گفت: «بر اساس تفاهم انجام شده با چین، قرار است آنها مطالعه اولیه برای راه‌اندازی قطار سریع‌السیر مشهد- تهران را با مقیاس ۳۲۰ کیلومتر در ساعت تا ۲ ماه آینده انجام دهند.» او با بیان اینکه چینی‌ها در حوزه ساخت قطار سریع‌السیر رتبه نخست دنیا را دارند، اظهارکرد: «اکنون در چین ۳۶ هزار کیلومتر قطار سریع‌السیر ساخته شده است.» به گزارش ترابران، قاسمی یادآور شد: «کمتر از یک ماه گذشته مصوبه‌ای برای راه‌اندازی قطار سریع‌السیر مشهد- تهران صادر شده و این طرح در اولویت طرح‌های ریلی کشور قرار گرفته است.»او با اشاره به پروژه شهرک فرودگاهی به عنوان دومین پروژه سطح ملی در مشهد ادامه داد: «مطالعات اولیه و مکان‌یابی برای ساخت شهرک فرودگاهی مشهد صورت گرفته و در دستور کار وزارتخانه قرار دارد.»به گزارش مهر، محمدرضا رضایی، رییس کمیسیون عمران مجلس نیز در حاشیه نشست اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با شهردار و اعضای شورای شهر مشهد اظهار کرد: در حال حاضر جاده‌های منتهی به شهر مشهد برای تردد زائران وضعیت مناسبی ندارند، نقاط حادثه خیز این جاده‌ها زیاد بوده و روکش آسفالت آن مناسب نیست، از سوی دیگر سرعت قطار نیز بسیار پایین است.وی همچنین با اشاره به موضوع حمل و نقل هوایی بیان کرد: تعداد پروازها از نقاط مختلف کشور به مشهد هم کم و هم قیمت بلیت هواپیما گران است.

هزینه راه‌اندازی ریل رشت-آستارا ۳ برابر شد

در حالی که مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در سال ۱۳۹۹ اعلام کرده بود، تکمیل پروژه ریلی رشت- آستارا ۶۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه می‌خواهد، اکنون با گذشت دو سال، این عدد به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده و در انتظار پاسخ روسیه به سرمایه‌گذاری در این زمینه است. به گزارش ایسنا، راه‌آهن رشت- آستارا یک پروژه کلیدی و راهبردی است که شبکه ریلی کشور را تکمیل می‌کند و می‌تواند عواید زیادی از طریق ترانزیتی برای آینده ایران داشته باشد. این خط ریلی ۱۶۴ کیلومتر طول دارد که حلقه مفقوده کریدور شمال به جنوب است و در صورت تکمیل، ایران را به ریل آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل می‌کند و تحول بزرگی در حمل و نقل کالا در کل دنیا به‌ویژه ارتباط خلیج فارس با روسیه، آسیای میانه و اروپا ایجاد خواهد کرد. خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- مردادماه سال ۱۳۹۹ درباره پروژه تکمیل کریدور ریلی شمال به جنوب و حلقه مفقوده آن گفته بود: محدوده بارانداز ریلی آستارا تا رشت حدود ۱۶۵ کیلومتر طول دارد که نزدیک به ۶۰۰۰ میلیارد تومان برای آن در سال گذشته برآورد اعتبار صورت گرفته است که حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان آن به تملک اراضی و حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان به اجرای پروژه اختصاص دارد. معاون وزیر راه و شهرسازی همان زمان اعلام کرد سالانه حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان البته بدون احتساب میزان تورم و افزایش قیمت در سنوات آتی برای اجرای این پروژه تصویب شده است؛ هرچند نمی‌توان تامین آن را به‌صورت کامل از منابع داخلی متصور بود و قطعا باید بخشی از این منابع به‌صورت فاینانس و سرمایه‌گذاری تامین شود و به همین دلیل هم موضوع احتمال سرمایه‌گذاری از سوی روس‌ها مطرح شده بود.البته درباره منابع سرمایه‌گذاری برای این پروژه، رستم قاسمی -وزیر راه‌ و شهرسازی- با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور شمال به جنوب و راه‌آهن رشت-آستارا اظهار کرده بود: حتی اگر ساختمان وزارت راه و شهرسازی را بفروشیم باید برای تکمیل این ۱۶۰ کیلومتر هزینه کنیم اما بودجه وزارت راه و شهرسازی حتی کفاف اتمام این پروژه را هم نمی‌دهد. اکنون با گذشت دو سال، خادمی‌ با اشاره به سرمایه‌گذاری سنگین این حوزه می‌گوید: یکی از گره‌های این پروژه تملک اراضی مسیر است چرا که سرتاسر این پروژه زمین‌های کشاورزی ارزشمند وجود دارد و به ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تملک این اراضی نیاز است. علاوه بر این ۲۰ هزار میلیارد تومان هم برای احداث پروژه مورد نیاز است که برای تامین آن باید از منابع داخلی و خارجی استفاده کنیم و مجموع هزینه‌های این پروژه ۲۲ هزار میلیارد تومان می‌شود.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران