شماره امروز: ۵۴۷

| | |

ایستگاه‌های متروی «شاهد، باقرشهر و خط فرودگاه امام خمینی(ره) » همزمان با مراسم رژه نیروهای مسلح پذیرش مسافر ندارند.

تعطیلی ۳ ایستگاه مترو در روز ۳۱ شهریورماه

ایستگاه‌های متروی «شاهد، باقرشهر و خط فرودگاه امام خمینی(ره) » همزمان با مراسم رژه نیروهای مسلح پذیرش مسافر ندارند. به گزارش تسنیم، مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه اعلام کرد: با توجه به برگزاری مراسم رژه نیروهای مسلح در جوار حرم مطهر امام خمینی (ره)، قطارهای مترو در روزپنجشنبه 31 شهریورماه سال جاری، از ابتدای صبح تا پایان مراسم در ایستگاه‌های شاهد و باقرشهر واقع در خط یک مسافرگیری نخواهند داشت. خط فرودگاه امام خمینی (ره) نیز از ابتدای صبح تا پایان مراسم در روزپنجشنبه 31 شهریور پذیرش مسافر ندارد و پس از پایان مراسم حرکت قطارها و پذیرش مسافر به صورت عادی و بر اساس برنامه زمان‌بندی انجام می‌شود.

رشد ۱۵۷ درصدی معاملات خانه‌های ۲۰ سال به بالا

درحالی معاملات مسکن شهر تهران در مردادماه رشد منفی ۲۴ درصدی را ثبت کرده که همچنان سهم واحدهای مسکونی ۲۰ سال به بالا در معاملات در حال افزایش است.  به گزارش تسنیم، بر اساس آمار رسمی طی مرداد ماه امسال 7825 فقره معامله در بازار مسکن تهران ثبت شد که نسبت به ماه پیش از آن (تیر 1401) 24 درصد کاهش یافته است. در تیرماه امسال 10294 هزار فقره معامله مسکن در مناطق 22 گانه شهر تهران ثبت شده بود. بررسی گزارش تحولات بازار مسکن حاکی از آن است که طی ماه گذشته خانه‌های با عمر 20 سال به بالا همچنان روند رشد خود را طی می‌کند. در معاملات مردادماه 21.2 درصد معاملات مربوط به این گروه سنی مسکن بود که نسبت به مردادماه سال گذشته حدود 10 درصد افزایش یافته است. در مرداد ماه سال گذشته سهم این واحدها از معاملات 11.7 درصد بود. در مجموع خرید و فروش واحدهای 20 سال به بالا در مرداد 1401 نسبت به مرداد 1400 بالغ بر 157.3 درصد رشد داشته است. واحدهای مسکونی تا 5 سال ساخت با 28.9 درصد (2259 فقره از مجموع 7825 فقره معامله) بیشترین سهم را در معاملات مسکن مرداد ماه 1401 شهر تهران داشته است.

6 سال دیگر بزرگراه ایران- ارمنستان آماده می‌شود

مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری با اشاره به مذاکرات بین تهران و ایروان درباره احداث پروژه «ترانشه ۴» به عنوان مسیر تجاری جایگزین اظهار کرد: این پروژه بلندمدت، بزرگراه جدیدی است که از منطقه گاجاران و قاپان شروع و از این مسیر جدا و به سمت ایروان می‌رود. این مسیر فاصله زیادی از قره‌باغ دارد اما باتوجه به شرایط جغرافیایی و ابنیه‌های زیاد تعریف شده در پروژه، هزینه زیادی در پی خواهد داشت. جواد هدایتی در گفت‌وگو با ایلنا درباره وضعیت حمل ونقل تجاری بین کشورمان با آذربایجان و ارمنستان پیش از اعلام آتش بس اظهار کرد: به‌طور کلی روابط تجاری و اقتصادی ایران با حوزه قفقاز متشکل از سه کشور آذربایجان، ارمنستان و گرجستان با توجه به مقایس جمعیت و اقتصاد منطقه روابط خوب و رو به افزایش بوده‌ است، اما هرگونه تنش منجر به بهم خوردن ثبات منطقه می‌شود و حوزه تجارت ما را دستخوش تغییر قرار می‌دهد.این فرایند ذات تجارت است که با هر گونه ناامنی رابطه عکس داشته باشد. او گفت: در تنش اخیر به دلیل بُعد مسافت مرزهای کشورمان با منطقه درگیر تنش در آذربایجان، این تنش‌ها اثر مستقیمی با مرزهای ایران نداشت اما در مسیر نوردوز با کشور ارمنستان از آنجایی که این مسیر فاصله زیادی با پایتخت ارمنستان ندارد و در مجاورت مناطق درگیر تنش قرار داشت از لحاظ روانی تاثیراتی در بخش تردد تجاری داشت اما در طول مدت تنش مرز ایران با ارمنستان و آذربایجان بسته نشد و جریان تجاری و مسافری با ملاحظاتی برقرار بود. هدایتی با اشاره به توافق ایران و ارمنستان برای انجام پروژه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در جهت احداث راه‌اندازی مسیر جایگزین و آلترناتیو برای دور زدن آذربایجان و برقراری روابط تجاری بدون عبور از آذربایجان تاکید کرد: در مذاکرات بین تهران و ایروان سه پروژه کوتاه‌مدت و بلندمدت برای احداث مسیر آلترناتیو تعریف شده است که یکی از پروژه‌ها برای مسیر آلترناتیو در شرایط اضطرار همان جاده تاتو است. وی افزود: جاده تاتو یک مسیر فرعی و روستایی محسوب می‌شود و در تکرار شرایط سال گذشته در صورت انسداد مسیر تجاری از سوی آذربایجان، جاده تاتو می‌تواند مسیر آلترناتیو بین ارمنستان و ایران باشد. البته این مسیر شرایط سختی در فصل سرما دارد و در سال گذشته این مسیر جایگزین بدون تغییر مشخصات فنی، آسفالت، بخشی از مشکلات حل شد و اتوبوس و ناوگان باری تا ١٠ چرخ امکان تردد از این مسیر را دارند. او با بیان اینکه پس از زمستان سال گذشته بخشی از روسازی این جاده از بین رفت، گفت: دولت ارمنستان به دنبال تعریض و ارتقای مشخصات فنی جاده تاتو است و قرار بر این شده که این اقدام را با منابع و امکانات فنی خود انجام دهد. هدایتی درباره پروژه دیگر برای ایجاد مسیر جایگزین ادامه داد: پروژه دیگر به ١٢ کیلومتری است که در خاک آذربایجان قرار گرفته و یک واریانتی برای آن طراحی شده و شرکت مشاور ایرانی مطالعات این پروژه را انجام و نقشه‌‍ای را پیشنهاد داده‌ است و قرار بر این شده که ارمنستان با توجه به منابع مالی خود و شرایط اقلیمی این پیشنهاد را مورد بررسی قرار دهد. وی با اشاره به مذاکرات بین تهران و ایروان درباره احداث پروژه «ترانشه ۴» به عنوان مسیر تجاری جایگزین اظهار کرد: این پروژه بلندمدت، بزرگراه جدیدی است که از منطقه گاجاران و قاپان شروع و از این مسیر جدا و به سمت ایروان می‌رود. این مسیر فاصله زیادی از قره‌باغ دارد اما باتوجه به شرایط جغرافیایی و ابنیه‌های زیاد تعریف شده در پروژه، هزینه زیادی در پی خواهد داشت. دولت ارمنستان سعی دارد برای اجرای این پروژه از بانک اتحادیه اروپا وام بگیرد و درصورت تامین مالی، ساخت این پروژه ۶ سال زمان خواهد برد.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران