شماره امروز: ۵۴۷

| | |

امین ترفع، مدیرکل دفتر تجاری‌سازی وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین محورهای مذاکره با روس‌ها اجرایی‌سازی قرارداد

وام برای برقی‌سازی ریل گرمسار- اینچه‌برون 

امین ترفع، مدیرکل دفتر تجاری‌سازی وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین محورهای مذاکره با روس‌ها اجرایی‌سازی قرارداد وام راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون تا پایان سال است و می‌توان با اجرای این پروژه اتصال مرز ریلی اینچه‌برون به شبکه ریلی کشور را پر ظرفیت‌تر کرد. ترفع، دبیر کارگروه روانسازی و توسعه ترانزیت در گفت‌وگو با ایلنا درباره جزییات مذاکرات با معاون وزیر حمل و نقل روسیه در سفر روز گذشته وی به ایران اظهار کرد: در چند حوزه با روس‌ها در حال مذاکرات و انجام توافق هستیم که بخشی از این موضوعات از گذشته مطرح بود و در این دوره تلاش شد تا با سرعت بیشتری بتوان آن موضوعات را به سرانجام رساند.  وی با بیان اینکه در جلسه با معاون وزیر حمل و نقل روسیه دو پروژه زیرساختی راه‌آهن گرمسار - اینچه برون و راه‌آهن رشت- آستارا مورد مذاکره قرار گرفت، گفت: پروژه راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون  وام مصوب دارد اما به اصلاحاتی در قرارداد آن نیاز دارد که با همکاری دو طرف در حال انجام است. مدیرکل دفتر تجاری‌سازی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه اجرای پروژه برقی‌سازی گرمسار اینچه برون با دریافت وام یک میلیارد یورویی روسیه انجام خواهد شد، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین محورهای مذاکره با روس‌ها اجرایی‌سازی قرارداد وام راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون تا پایان سال است و می‌توان با اجرای این پروژه اتصال مرز ریلی اینچه‌برون به شبکه ریلی کشور را پر ظرفیت‌تر کرد. ترفع با اشاره به مذاکرات انجام شده درباره راه‌آهن رشت- آستارا گفت: پس از سفر رییس‌جمهوری روسیه به ایران و مذاکره با مقام‌های کشورمان، پروژه راه آهن رشت - آستارا به پروژه مشترک همکاری دو کشور اضافه شده که پیش این، در دستور کار پیگیری مشترک قرار نداشت. هر چند دو کشور همواره از ساخت و تکمیل راه آهن رشت- آستارا استقبال می‌کردند اما یک اقدام و تمرکز مشترک برای اجرای این پروژه بین دو کشور وجود نداشت. به دنبال آن هفته گذشته یک هیات روسی در سفر به ایران از مسیر بازدید داشتند. وی با بیان اینکه تا چند روز دیگر روس‌ها پیشنهاد جامع خود را درباره همکاری خود در پروژه راه‌آهن رشت- آستارا را اعلام می‌کنند، افزود: قرار بر این است که روس‌ها درباره جزییات فنی این پروژه پیشنهاداتی را به ایران بدهند که براساس مقیاس و حجم پروژه، ساخت راه‌آهن رشت-آستارا به چه میزان اعتبار نیاز دارد و در مرحله بعدی دو طرف در خصوص مکانیزم به تصمیم خواهند رسید.

تمایل روس‌ها و چینی‌ها  به سرمایه‌گذاری در چابهار 

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی از تمایل روسیه و چین برای سرمایه‌گذاری در بندر استراتژیک چابهار خبر داد. شهریار افندی‌زاده دیروز در یک نشست خبری در پاسخ به سوال ایلنا درباره وضعیت بندر چابهار و تاخیر اپراتور هندی در اجرای تعهداتش و دلایل افت عملکرد کانتینری در این بندرگفت: قرارداد اپراتور هندی در بندر شهید بهشتی تمدید شد و مشکل بندر شهید بهشتی این است که در این بندر صادرات انجام نمی‌شود و به محلی برای واردات تبدیل شده، با سازمان توسعه تجارت وارد مذاکره شده‌ایم که اقداماتی انجام شود که این بندر برای صادرات و واردات توجیه اقتصادی داشته باشد. افندی‌زاده ادامه داد: هم روس‌ها و هم چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری در این بندر علاقه‌مند هستند و سازمان بنادر حال تهیه پکیج سرمایه‌گذاری در بندر چابهار است. موضوع دیگر درباره بندر چابهار بحث پسکرانه است که تا پسکرانه قوی ایجاد نشود امکان افزایش بار در این بندر وجود ندارد. وی همچنین درباره افت عملکرد کانتینری در بندر چابهار گفت: این موضوع بستگی به تخصص بنادر دارد برای مثال بندر امام برای بار فله و بندر چابهار مختص بارهای کانتینری است اما بندر چابهار امکان پذیرش هر دو نوع بار را دارد از این رو از اهمیت بالایی برخوردار است. معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه دیپلماسی فعالی را برای ارتباط با کشورهای همسایه برعهده گرفته‌ایم، اظهار داشت: تفاهمنامه‌های زیادی را فعال کردیم و تصمیم داریم تجارت ترانزیت با چین و روسیه را گسترش دهیم. افندی‌زاده با تاکید بر اینکه ایران در چهارراه ترانزیتی قرار دارد، ادامه داد: در کریدور شمال- جنوب، روسیه و ایران و هند به عنوان موسس هستند اما رشد چندانی در سال‌های گذشته از عبور کلاهای ترانزیتی در این مسیر نداشتیم.

شفاف‌سازی ۹۷ مجوز کسب و کار در وزارت راه و شهرسازی

امیر محمود غفاری، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی از شفاف‌سازی ۹۷ مجوز کسب و کار وزارت راه و شهرسازی در ستاد، شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی خبر داد. به گزارش مهر، غفاری گفت: دستگاه‌های اجرایی مکلف به شفاف‌سازی، الکترونیکی شدن و اتصال سامانه‌های تخصصی صدور مجوز به سامانه ملی صدور مجوز کسب و کار هستند. معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی افزود: تعداد ۹۷ کسب و کار در ستاد، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی، شناسایی و در سامانه ملی مجوزهای کشور به آدرس www.mojavez.ir قرار گرفته است. غفاری بر اساس آخرین وضعیت، تعداد مجوزهای کسب و کار شناسایی و الکترونیکی شده را به تفکیک اعلام کرد و گفت: برای معاونت مسکن و ساختمان ۱۴ مجوز، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران سه مجوز، سازمان بنادر و دریانوردی ۱۸ مجوز، سازمان هواپیمایی کشوری ۴۴ مجوز، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ۱۴ مجوز، شرکت بازآفرینی شهری ایران سه مجوز و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یک مجوز به ثبت رسیده است.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران