شماره امروز: ۵۴۷

لاستیک هواپیمای سپهران باز هم در فرودگاه مشهد ترکید

| | |

به‌فاصله چند روز پس از نقد مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها به اطلاع‌رسانی ترکیدن لاستیک هواپیما در فرودگاه مشهد،

به‌فاصله چند روز پس از نقد مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها به اطلاع‌رسانی ترکیدن لاستیک هواپیما در فرودگاه مشهد، سازمان هواپیمایی کشوری از ترکیدن لاستیک هواپیمای شرکت سپهران در این فرودگاه خبر داد. به گزارش تسنیم، بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری ساعت 05:55 دقیقه صبح شنبه هفته جاری هواپیمای شرکت هواپیمایی سپهران با شماره پرواز 4367 از مبدأ آبادان به‌مقصد مشهد مقدس با 126 مسافر و 7 نفر خدمه پرواز بدون مشکل در فرودگاه مشهد فرود آمد و پس از نشستن روی باند 31 راست و تخلیه باند، کنترلر برج مراقبت پرواز فرودگاه مشهد ضمن دقت به ارابه فرود هواپیما، صدای غیرعادی و دود را به خلبان متذکر شد و خلبان به همین دلیل توقف کرد ‌‌و پرسنل زمینی متوجه ترکیدگی یک لاستیک چرخ شماره یک شدند. این اتفاق در حالی صورت می‌گیرد که هفته گذشته حمیدرضا سیدی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به گزارش دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در رابطه با تکرار ترکیدن لاستیک هواپیماها در فرودگاه مشهد واکنش نشان داده بود. سیدی با اشاره به تکرار ترکیدگی لاستیک هواپیما در فرودگاه مشهد و ارتباط غیرکارشناسی آن با باند فرودگاه و درج خبر آن گفت: در صنعت هوانوردی به دنبال برقراری پرواز ایمن و حفظ آرامش مردم در سفر هستیم اما متأسفانه اخبار غیر دقیق، باعث سلب اطمینان از مسافران هوایی می‌شود. وی افزود: در بروز سوانح، همیشه و در گام نخست بر اساس انکس‌های موجود ایکائو، دفتر بررسی‌های سوانح هواپیمایی می‌بایست سوانح را واکاوی کند و اظهارنظرهای دیگر فقط فضای کشور را ملتهب می‌نماید و البته حضور دستگاه قضایی پیش از ارایه نتیجه از دفتر بررسی‌های سوانح و تشکیل پرونده، فقط موضوعات را پیچیده‌تر می‌کند. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها تأکید کرد: بیشتر از اینکه دنبال مقصر باشیم به فکر تأمین ایمنی پرواز هستیم و به یقین اگر مقصر هم باشیم، جبران می‌کنیم.

    ترکیبی از عوامل

در این حال، یک منبع آگاه در سازمان هواپیمایی اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم که علت ترکیدگی لاستیک هواپیماها در فرودگاه مشهد تنها تحت تاثیر یک عامل باند فرودگاه نبود و سازمان مجموعه‌ای از عوامل و رویدادها را مورد بررسی قرار داده‌ است و اتفاقات زنجیره‌ای از عوامل است و نمی‌تواند یک عامل داشته باشد. وزن سنگین هواپیما در تیک‌آف‌ها، گرمای هوا از دیگر عوامل موثر بوده و ترکیبی از عوامل باعث ترکیدگی لاستیک‌ها شده است. یک مقام آگاه در سازمان هواپیمایی در گفت‌وگو با ایلنا درباره ادعای شرکت فرودگاه‌ها و عدم دریافت گواهینامه تخصصی فرودگاهی‌ِ فرودگاه هاشمی‌نژاد گفت: طبق برنامه جامع هوانوردی، از سال گذشته همه فرودگاه‌های بین‌المللی باید نسبت به دریافت گواهینامه فرودگاه اقدام می‌کردند و طبق این قانون در یک بازه مشخصی باید درصدی از فرودگاه‌های بین‌المللی این گواهینامه را دریافت کرده ‌باشند. تاکنون فرودگاه زاهدان و بندرعباس این گواهینامه را دریافت کردند و فرودگاه کیش هم در حال انجام ممیزی و آماده دریافت این ممیزی است و فرودگاه هاشمی نژاد مشهد هم در حال انجام پیش‌ممیزی‌ها است.  وی گفت: موضوع مهم آن است که این فرودگاه‌ها از قبل، این گواهینامه را داشتند که تاریخ آن منقضی شده و در یک بازه زمانی مشخص موعد تمدید آنها رسیده اما فرودگاه مشهد تا به امروز این گواهینامه را دریافت نکرده است. روند اخذ گواهینامه فرودگاهی به اینگونه است که خود فرودگاه باید درخواست این گواهینامه را از سازمان داشته باشد.  این مقام مسوول ادامه داد: استانداردی تحت عنوان انکس 14 تعریف شده و به تازگی هم در سال گذشته مقررات‌ای دی ار تصویب شد که بر اساس آن، سازمان رویکرد جدیدی را پیش گرفته و فرودگاه‌ها باید ممیزی شوند و فعلا دو فرودگاه این ممیزی‌ها را انجام و گواهینامه گرفتند و البته ممیزی‌های فرودگاه امام و کیش هم انجام شده‌ است. در هر ممیزی، یافته‌ای کشف و رفع می‌شود. وی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که علت ترکیدگی لاستیک هواپیماها در فرودگاه مشهد تنها یک عامل باند فرودگاه نبود و سازمان مجموعه‌ای از عوامل و رویدادها را مورد بررسی قرار داده‌ است و اتفاقات زنجیره‌ای از عوامل است و نمی‌تواند یک عامل داشته باشد. وزن سنگین هواپیما در تیک‌آف‌ها، گرمای هوا از دیگر عوامل موثر بوده و ترکیبی از عوامل باعث ترکیدگی لاستیک‌ها شده است. باید این سوال مطرح شود که چرا در زمستان شاهد وقوع این اتفاقات نبودیم، موضوع گرمای هوا عامل موثر بوده و در این شرایط راندمان موتورها پایین می‌آید و در این شرایط هواپیمای با حداکثر سقف ظرفیت مسافر و بار نباید پرواز کند.  این مقام آگاه ادامه داد: سازمان هواپیمایی پیشنهاد ایمنی و دریافت گواهینامه را به فرودگاه‌ها می‌دهد و طبق قانون فرودگاه دریافت‌کننده پیشنهاد ایمنی تا 90 روز فرصت دارد که درباره انجام یا عدم انجام این پیشنهاد توضیحات خود را ارایه دهد که توضیحات فرودگاه هاشمی‌نژاد هم در گزارش سازمان هواپیمایی آمده‌ است. وی با اشاره به عدم انجام رنگ‌آمیزی در این باند از فرودگاه مشهد طبق آنچه که سازمان هواپیمایی خواسته، گفت: رنگ باند یک بحث تخصصی است و یک پروژه عادی نیست و باید با یک متریال تکنولوژی جدید انجام شود و این مهندسی زمان‌بر است چراکه اگر به صورت استاندارد انجام نشود سطح آسفالت صدمه می‌بیند و انجام این اقدام حدود یک سال زمان می‌برد و از انجایی که این باند اصلی یکی از پرترافیک‌ترین باندها در پرترافیک‌ترین فرودگاه کشور است امکان تعطیل کردن آن نیست.  وی ادامه داد: با همین مشکل در باند 29 چپ فرودگاه مهرآباد مواجه هستیم و این باند در سطح پروازی مشکل دارد و شرکت فرودگاه‌ها بیش از یک سال برای رفع این مشکل زمان صرف کرده اما هنوز اصلاح نشده است. این مقام آگاه درباره پرداخت غرامت فرودگاه هاشمی نژاد مشهد به ایرلاین‌ها گفت: ایرلاین‌ها هزینه‌های زیادی دارند و تنها هزینه موتور یک میلیون دلار است و فرودگاه مشهد به اندازه سهم خود در بروز این اتفاق باید غرامت پرداخت کند.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران