شماره امروز: ۵۴۷

| | |

احمد کریمی، دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور اعلام کرد: با توجه به افز یش قیمت‌ها در بازار و افزایش تورم،

اثر تورم روی قیمت کامیون‌های دپوشده در گمرک

احمد کریمی، دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور اعلام کرد: با توجه به افز یش قیمت‌ها در بازار و افزایش تورم، قیمت کامیون وارد شده، قبل از ترخیص و ورود به بازار افزایش پیدا کرده و نزدیک به دو برابر شده‌ است. یعنی به‌طور میانگین قیمت کامیونی که با کمتر از 2 میلیارد تومان وارد شده امروز به بالای 3.5 میلیارد تومان رسیده و کسی که در همان زمان قدرت خرید این کامیون و نوسازی کامیون فرسوده خود را داشت امروز دیگر قدرت خرید را ندارد.  کریمی در گفت‌وگو با ایلنا درباره روند نوسازی ناوگان فرسوده باری اظهار کرد: طبق بند «س» ماده 30 قانون برنامه دایمی کشور، دارندگان ناوگان فرسوده می‌توانند با استفاده از واردات کامیون‌های با عمر سه سال اروپایی و اسقاط، کامیون‌های خود را نوسازی کنند اما به دلیل عدم ارایه مشوق و تسهیلات، مالکان ناوگان فرسوده نتوانستند نسبت به نوسازی کامیون‌های فرسوده اقدام کنند. وی با اشاره به روال ترخیص کامیون‌های وارداتی ادامه داد: در حال حاضر هر کامیون وارداتی که تایید سازمان استاندارد، محیط زیست و تایید کد ساتا برای تایید منشأ خارجی ارز اختصاص یافته را دریافت کند، امکان ترخیص را دارد اما مشکل این است که خریداران برای ترخیص کامیون باید گواهی اسقاط ارایه دهند و برخی از واردکنندگان نتوانستند گواهی اسقاط را ارایه دهند. دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور گفت: براساس قانون امکان حذف ناوگان فرسوده در قبال واردات کامیون وجود ندارد و برای رفع این مشکل کمیسیون عمران ورود کرده و پیشنهاد این است که قبل از هر گونه ثبت سفارش برای واردات، ناوگان فرسوده به ازای واردات ناوگان نو معرفی شود. کریمی درباره دلیل عدم ارایه گواهی اسقاط برای تحقق شروط ترخیص کامیون‌های وارداتی اظهار کرد: شروطی برای ترخیص در قانون ذکر شده و معتقدم اساسا از ابتدا سازمان راهداری به اشتباه وارد اقدام شد. در حال حاضر تعداد زیادی کامیون در گمرک رسوب کرده‌اند یا ترخیص شده‌اند و در اختیار خریدار قرار دارند اما عملا از حیز انتفاع خارج هستند. واردات کامیون هنر نیست در واقع در انجام این طرح، به سرانجام رسیدن نوسازی ناوگان اهمیت دارد نه اینکه تعداد زیادی کامیون وارد شود اما به کاهش سن ناوگان کمکی نکند. قرار براین بود که دولت دارندگان ناوگان فرسوده را ترغیب به نوسازی کند بنابراین برای تحقق آن باید امکان و شرایطی برای دارندگان ناوگان فرسوده ایجاد می‌شد که بتوانند با استفاده از تسهیلات دولتی کامیون فرسوده خود را از رده خارج و نسبت به خردی کامیون نو اقدام کنند اما خروجی بی‌برنامگی‌ها همین وضع موجود است. 

وی ادامه داد: سرمایه دارندگان ناوگان فرسوده همین کامیون فرسوده است که محل درآمد آنها محسوب می‌شود و سرمایه دیگری در اختیار ندارند که بخواهند با آن 70 تا 90 هزار یورو صرف خرید کامیون کنند و هزینه‌های جانبی آن مانند تهیه کد ساتا و هزینه‌های خدمات محیط زیست و استاندارد و گمرکی را پرداخت کنند. وقتی دولت هیچگونه تسهیلاتی را برای نوسازی ناوگان ارایه نمی‌کند، طبیعتا دارندگان ناوگان فرسوده هم نمی‌توانند هزینه‌های آن را بپردازند. دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور تاکید کرد: دارندگان ناوگان فرسوده اگر این میزان سرمایه را در اختیار داشتند که دیگر نیازی به خدمات دولتی نداشتند و اساسا قرار براین بود که نوسازی ناوگان فرسوده با محوریت دارندگان ناوگان فرسوده انجام شود که این اتفاق نیفتاد و به همین دلیل امروز با این معضل مواجه شده‌ایم. بخش قابل توجهی از کامیون‌های وارد شده را رانندگانی خریداری کردند که در گذشته از رانندگان حمل و نقل جاده‌ای بودند و امروز امکان ارایه گواهی اسقاط را هم ندارند. باید توجه داشته باشیم که به دنبال افزایش قیمت کامیون‌های نو قیمت کامیون‌های فرسوده هم بالا رفت.  کریمی گفت: پیش از ابطال رای دیوان، ناوگان بالای 25 سال، جزو ناوگان فرسوده محسوب می‌شدند. دراین مدت هم دولت نتوانست تسهیلاتی برای امکان نوسازی ناوگان را به رانندگان ارایه دهد و از این رو امکان اعمال محدودیت تردد هم برای کامیون‌های فرسوده وجود نداشت. برای مثال در حال حاضر دارندگان ناوگان بالای 50 سال تسهیلاتی برای نوسازی ناوگان خود احتیاج داشته و از سوی دیگر امکان اعمال محدودیت تردد این کامیون‌ها وجود ندارد.

برخورد با فروشندگان ارزی بلیت هواپیما به اتباع خارجی

رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: فروش ارزی بلیت هواپیما به اتباع خارجی لغو شده و با متخلفان برخورد کرده و خواهیم کرد. به گزارش ایسنا، از ابتدای تیر ماه امسال نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی برای اتباع غیرایرانی ارزی محاسبه و بر این اساس محاسبه قیمت فروش بلیت به این مسافران معادل قیمت « بیزینس‌کلاس »

 شد. این مصوبه مورد انتقاد بسیاری از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزارت امور خارجه، نمایندگان مجلس، فعالان گردشگری و مسافران خارجی قرار گرفت. نهایتا این تصمیم با دستور وزیر راه و شهرسازی لغو شد و قرار بر این بود که از این به بعد مبنای محاسبه فروش بلیت به اتباع خارجی مانند سابق ریالی باشد.  اما با وجود تغییر این تصمیم و توقف فروش دلاری بلیت پروازهای داخلی، برخی شرکت‌های هواپیمایی مقاومت کرده و بسیاری از مسافران و گردشگران خارجی سرگردان شده‌اند. محمد محمدی بخش، رییس سازمان هواپیمایی کشوری در این باره گفت: اگر مسافر غیر ایرانی از خارج از ایران، بلیت پروازی را خریداری کند طبیعتا با نرخ ارزی محاسبه و دریافت می‌شود اما اگر این اتفاق در داخل کشور رخ دهد غیرقانونی است و باید ریالی محاسبه شود.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران