شماره امروز: ۵۴۷

| | |

عضو هیات‌مدیره جامعه تورگردانان ایران در نقد اجرای طرح نرخ‌ دلاری بلیت هواپیما برای اتباع غیرایرانی، گفت:

هشدار درباره تبعیض قیمتی برای هواپیماسواران غیر ایرانی

عضو هیات‌مدیره جامعه تورگردانان ایران در نقد اجرای طرح نرخ‌ دلاری بلیت هواپیما برای اتباع غیرایرانی، گفت: این رویه شرکت‌های هواپیمایی فقط پول ملی را تضعیف می‌کند و ایران نیز از فهرست مقاصد سفر خط زده می‌شود. مصطفی سروی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به دو نرخی شدن خدمات در کشور، به تجربه‌ای که در دیگر کشورها داشته است اشاره کرد و با بیان اینکه در هیچ کشوری براساس ملیت، قیمت تعیین نمی‌شود و این رفتار، تبعیض‌آمیز و در مغایرت با قوانین، شرع و عرف شناخته می‌شود، اظهار کرد: من حدود ۵۷ کشور را شهر به شهر گشته‌ام، از قوی‌ترین شهرهای توریستی تا ضعیف‌ترین آنها را دیده‌ام و هرگز ندیدم براساس ملیت از مسافر خارجی پول بیشتری بگیرند یا قیمت متفاوت بدهند. دلار گرفته‌اند اما قیمت را تغییر یا افزایش نداده‌اند. برای نمونه کامبوج، پول ملی این کشور جزو بی‌ارزش‌ترین‌ها به حساب می‌آید و معمولا از دلار برای معامله و خرید استفاده می‌شود، اما به هیچ‌وجه خدمات دو نرخی نیست و معامله به دلار هم فقط به توریست یا مسافر خارجی محدود نمی‌شود، مثلا قیمت همبرگر، سه دلار است یا پوشاک به دلار قیمت‌گذاری شده است. در واقع پول ملی این کشور اینقدر بی‌ارزش شده که آن را به ندرت استفاده می‌کنند و این موضوع بهانه‌ای برای برخوردهای تبعیض‌آمیز با ملیت‌های دیگر نشده است.

6 عامل تأثیرگذار در بروز سانحه قطار مشهد-یزد‌ اعلام شد

کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن، با صدور اطلاعیه‌ای 6 عامل موثر در بروز سانحه قطار مشهد-یزد که 18 خرداد امسال رخ داد را تشریح کرد. به گزارش فارس، در ابتدای اطلاعیه شماره دو کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن آمده است: پیرو اطلاعیه شماره یک مورخ 22 خرداد 1401، ضمن عرض تسلیت مجدد به خانواده‌های داغدیده و ابراز همدردی با آسیب دیدگان سانحه قطار مسافری مشهد – یزد به شماره 8611، گزارش تکمیلی اعلام می‌شود.‌در ادامه اطلاعیه مذکور آمده است: تجزیه و تحلیل مستندات و اطلاعات حاکی از عدم رعایت سرعت مجاز در سیر قطار مسافری در محل سانحه، انسداد غیرمجاز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی و عدم رعایت مقررات ایمنی در محل عملیات تعویض تراورس به عنوان عامل اصلی وقوع سانحه است، ‌همچنین در این خصوص عوامل دیگری که می‌توانست از وقوع سانحه جلوگیری کند، احصاء شد که به شرح ذیل اعلام می‌شود. ‌

الف) عدم رعایت سرعت مجاز توسط راهبران قطار مسافری.

ب) انسداد غیرمجاز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی.

ج) واگذاری مسوولیت راهبری قطار به کمک لکوموتیوران بر خلاف مقررات عمومی سیر و حرکت توسط لکوموتیوران.

د) اعلام اتمام عملیات تعویض تراورس و برچیدن ایستگاه موقت قبل از جمع‌آوری ادوات و تجهیزات از روی خط آهن توسط سرپرست عملیات و مسوول ایستگاه موقت .

هـ) عدم توجه راهبران قطار به تابلوهای هشداردهنده (تابلوهای تقلیل سرعت) . 

و) عدم یاد‌آوری تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت از سوی مسوول ایستگاه عباس آباد‌.

در بخش پایانی این اطلاعیه آمده است: کمیسیون عالی سوانح پیشنهاد می‌کند به‌منظور عدم تکرار سوانح و به حداقل رساندن خطای نیروی انسانی نسبت به استفاده از تجهیزات ایمنی و نظارتی هوشمند، اصلاح ساختار نظارت بر ایمنی شبکه ریلی، تکمیل کادر نظارت مناطق، ارتقاء سطح آموزش و اصلاح ساختار نظارت بر عملیات اجرایی با عنایت به برون سپاری فعالیت‌ها اقدام شود. بر اساس این گزارش، ساعت حدود 5 بامداد ‌روز 18 خرداد بود که قطار مسافری مشهد ـ یزد به دلیل برخورد با بیل مکانیکی، از خط خارج شد و تعدادی از مسافران قطار متأسفانه در این سانحه جان باختند.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران