شماره امروز: ۵۴۷

| | |

براساس تصمیم دولت گرجستان عوارض ترانزیت کامیون‌ها در گرجستان ۷۵ درصد افزایش یافته است.

افزایش ۷۵ درصدی تعرفه ترانزیت توسط دولت گرجستان

براساس تصمیم دولت گرجستان عوارض ترانزیت کامیون‌ها در گرجستان ۷۵ درصد افزایش یافته است. به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه مساوات، طبق این اصلاحات، هزینه‌ها از ۲۰۰ لاری (۶۸ دلار) به ۳۵۰ لاری (۱۱۹ دلار) افزایش یافت. تعرفه جدید برای شرکت‌های حمل بار از ۳۰ خرداد سال جاری اجرایی می‌شود. انتظار می‌رود با وضع تعرفه جدید، درآمد گرجستان از ترانزیت بار به‌شدت افزایش یابد.در ما‌ه‌های ژانویه تا آوریل سال جاری، تعداد محموله‌های ترانزیت از طریق کشور همسایه از ۱۱۶ هزار مورد گذشت و درآمدهای این کشور به ۲۳.۲ میلیون لاری رسید.

هشدار تشدید گردوخاک در تهران و ۱۰ استان دیگر

سازمان هواشناسی در هشدار سطح زرد، از وزش باد شدید و خیزش گردوخاک خبر داد و اعلام کرد: امروز و فردا با نفوذ گردوخاک از عراق به مناطقی از غرب و شمال غرب کشور به‌ویژه در استان‌های مرزی، آلودگی هوا تشدید می‌شود. به گزارش ایرنا، طی روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری نفوذ گردوخاک از عراق به مناطقی از غرب و شمال غرب کشور به‌ویژه در استان‌های مرزی را خواهیم داشت. بر این اساس دیروز در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، قزوین، زنجان، همدان، سمنان، تهران، قم، البرز، کرمانشاه و شرق و شمال اصفهان و فردا در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم و سمنان آلودگی هوا تشدید شد. همچنین روز چهارشنبه در همدان، زنجان، قزوین، البرز، سمنان، قم و تهران وزش باد شدید و در نقاط مستعد خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. سازمان هواشناسی از احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت، احتمال تأخیر در پروازها، کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، پرتاب اشیاء از ساختمان‌های نیمه‌کاره و احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی خبر داد. آن‌طور که سازمان هواشناسی اعلام کرده است: امروز در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی نیز این سامانه فعال است و احتمال صاعقه، آب‌گرفتگی و جاری شدن روان‌آب به شکل محدود و محلی، احتمال آسیب به تابلوهای تبلیغاتی و سازه‌های موقت و شکستن نهال‌ها و درختان فرسوده، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا و احتمال پرتاب اشیاء از ساختمان‌های نیمه‌کاره وجود دارد.

شناسایی مقصران فاجعه «متروپل» در کمیسیون عمران

عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از بررسی علل ریزش ساختمان متروپل آبادان در نشست این کمیسیون خبر داد و تاکید کرد: بخشی از قصورات ریزش ساختمان به لحاظ نظارت عالیه متوجه وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و منطقه آزاد اروند بوده اما به لحاظ اجرا و عدم توجه به تذکرات نظام مهندسی، شهرداری مقصر است. ایری در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: در جلسه روز گذشته کمیسیون علل ریزش ساختمان متروپل در آبادان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این جلسه مسوولانی از وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی کشور و استان حضور داشتند. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته عدم نظارت بر فرآیند قانونی از جایگاه نظارت عالیه به وزارت راه و شهرسازی و منطقه آزاد اروند آبادان مربوط می‌شود. وی اظهار کرد: ولی از جنبه نظارت بر روند اجرای قوانین ساخت و ساز شهرداری مسوول است. از سوی دیگر رعایت اصول فنی و مهندسی ساختمان نیز باید توسط مالکان ساختمان مورد توجه قرار می‌گرفت. اما اصولی فنی در این ساختمان که دارای سه مالک یعنی شهرداری، آب و فاضلاب و مالک حقیقی بود در نظر گرفته نشده بود. متاسفانه بخشی از ساختمان متروپل بدون پروانه و ناظر نظام مهندسی ساخته شده بود. پس از یک سال پروانه برای سه طبقه توسط شهرداری صادر شده و درنهایت با پیگیری‌های وزارت راه و شهرسازی، ساختمان در این مرحله به نظام مهندسی ارجاع می‌شود. سخنگوی کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: گروه اول ناظرین به دلیل مشکلاتی که میان سازمان نظام مهندسی و مالکان وجود داشته انصراف دادند. ناظران بعدی نیز گزارش‌ تخلف‌ها و نواقص را اعلام می‌کنند و حتی دستور توقف عملیات احداث را به شهرداری ارایه کرده‌اند. اما شهرداری توجه کافی به این موضوع نداشته است. از سوی دیگر ساختمان متروپل برای 9 طبقه طراحی شده بود اما در 12 طبقه اجرایی می‌شود وی تاکید کرد: مالکان برای اجرای این پروژه مشاوری را می‌گیرند که صلاحیت طراحی نظام مهندسی نداشته است. هر چند این مشاور نیز ادعا می‌کند که عملیات ساخت بر اساس همان طراحی هم پیش نرفته است. از طرفی، سازه ساختمان فولادی بوده و با مصالح غیر استاندارد نیز ساخته شده بود. در نهایت با تحمل تنها 40 درصد از بار پیش بینی شده در طراحی ریزش کرد. قصور نظام مهندسی به جهت ایراد در فرایند ارجاع کار به مهندسین ناظر است. این مجموعه ابتدا باید نقشه طراحی را اصلاح و به ناظران ابلاغ می‌کرد چرا که پذیرفتن کار بدون اصلاح نقشه طراحی و ارجاع آن به مهندسین ناظر، از ایرادات وارده به سازمان نظام مهندسی است. نظام مهندسی از این حیث مقصر است. ایری اظهار کرد: وزارت کشور باید به تخلفات ساختمان متروپل ورود می‌کرد لذا بخشی از قصورات ریزش ساختمان به لحاظ نظارت عالیه متوجه وزارت کشور، راه و شهرسازی و منطقه آزاد اروند بوده اما به لحاظ اجرا و عدم توجه به تذکرات نظام مهندسی، شهرداری مقصر است. ناظران نظام مهندسی چندین مرحله نسبت به عدم ایمنی ساختمان، نداشتن مقاومت کافی و وضعیت بحرانی ساختمان به شهرداری هشدار داده و دستور توقف عملیات ساختمان را می‌دهند اما توجهی به این موضوع نمی‌شود.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران