شماره امروز: ۵۴۷

| | |

سازمان بنادر و دریانوردی در بیانیه‌ای آخرین وضعیت ۲ نفتکش یونانی توقیف شده در آب‌های خلیج فارس را تشریح کرد.

تشریح وضعیت ۲ نفتکش یونانی

سازمان بنادر و دریانوردی در بیانیه‌ای آخرین وضعیت ۲ نفتکش یونانی توقیف شده در آب‌های خلیج فارس را تشریح کرد. به گزارش مهر، سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع حاکمیت دریایی ایران در بیانیه‌ای ضمن تشریح آخرین وضعیت ۲ نفتکش یونانی توقیف شده در آب‌های خلیج فارس اعلام کرد: تمامی خدمه این ۲ نفتکش در سلامت کامل جسمی و روحی قرار دارند و ارتباط تلفنی آنها با خانواده‌هایشان تسهیل می‌شود. در بیانیه سازمان بنادر و دریانوردی آمده است: 

۱. در پی اعلام شرکت خدمات کشتیرانی فرهنگ آب‌های آرام به عنوان نماینده رسمی «پی‌اند آی» و مالکان ۲ نفتکش یونانی مبنی بر وصول پیام‌های متعدد از سوی مالکان و کلوپ‌های «پی‌اند آی» آنها و ابراز نگرانی از وضعیت خدمه تانکرهای Delta Poseidon و Prudent Warrior، پس از انجام هماهنگی‌های لازم توسط سازمان بنادر و دریانوردی با همراهی معاونت امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، با حضور روی تانکرهای فوق با فرمانده تانکرها ملاقات کردند که نتایج آن به این شرح است: 

۲. در این ملاقات فرمانده هر ۲ کشتی تأیید کردند که تمامی خدمه از لحاظ روحی و جسمی در وضعیت مناسبی قرار دارند و برخورد نیروهای نظامی نیز با آنها کاملاً مناسب بوده و هیچ گونه شکایتی در این خصوص گزارش نشده است. همچنین جهت تسهیل ارتباط تلفنی خدمه کشتی با خانواده‌هایشان قرار شد نماینده کشتی تعدادی سیم کارت به همراه تلفن همراه تهیه و در اختیار آنها قرار دهد.

۳. فرماندهان دو شناور همچنین درخواست‌های غذایی و آب و آذوقه و سایر اقلام مصرفی را تهیه و در اختیار نماینده کشتیرانی قرار دادند، همچنین هماهنگی لازم جهت دریافت زباله از کشتی و تحویل آن به ساحل صورت گرفت.

۴. همچنین با توجه به حضور بعضی از خدمه روی کشتی برای مدت طولانی، موضوع جابه‌جایی بعضی از ملوانان با فرمانده کشتی مطرح و مقرر شد در صورت موافقت مالکان شناورها، هماهنگی‌های لازم در این خصوص انجام شود.

۵. ضمناً با توجه به اینکه تانکرهای مذکور حامل مشتقات نفتی بودند، از سوی معاونت امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان توصیه‌های ایمنی و زیست محیطی لازم به فرماندهان کشتی‌ها ارایه شد و همچنین با توجه به اهمیت و حساسیت منطقه از لحاظ زیست محیطی که به عنوان منطقه ویژه زیست محیطی از سوی سازمان بین‌المللی دریانوردی و کنوانسیون مارپل شناخته شده است، توصیه‌های لازم جهت پیشگیری از آلودگی و حفظ ایمنی خدمه و کشتی به فرمانده کشتی‌ها عنوان شد.

۶. همچنین با توجه به درخواست فرمانده کشتی و مطابق مقررات و استانداردهای بین‌المللی مقرر شد که همکاری‌های لازم در راستای تسهیل اجرای الزامات بین‌المللی توسط خدمه کشتی اقدامات جاری از جمله ثبت و ضبط وقایع کشتی، صورت گیرد.

۷. ضمناً کنفرانس تلفنی بین فرمانده، نماینده کشتی و دفتر مرکزی مالکان کشتی در یونان برقرار شد و مالکان کشتی دستورات لازم در خصوص حفظ و نگهداری از کالا را به فرمانده ارایه کردند.

۸. به فرمانده کشتی‌ها اعلام شد در صورت بروز هر گونه نیاز جدید، مراتب مربوطه را به اطلاع نماینده کشتی جهت تهیه و رفع آن اعلام کند که در این رابطه سازمان بنادر و دریانوردی همکاری‌های لازم را به عمل خواهد آورد.

۹. در این ملاقات به فرمانده و خدمه کشتی نیز اعلام شد که هیچ محدودیتی مطابق استانداردهای بین‌المللی برای انجام کارهای جاری روزانه و تردد آنها روی کشتی وجود نخواهد داشت.

۱۰. همچنین بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده امکان ملاقات کنسولی با خدمه این دو کشتی نیز فراهم شده است.

فرسایش ساختمان‌ها در اثر وزش توفان‌های گرد وخاک 

صادق ضیاییان، رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به آسیب‌های ناشی از پدیده گردوخاک به زیرساخت‌های کشور گفت: یکی از مهم‌ترین خسارات ناشی از توفان گرد وخاک، فرسایش بناهای ساختمانی و اختلال در صنعت حمل‌ ونقل است. به گزارش ایرنا، ضیاییان درباره هزینه‌ها و آسیب‌های توفان‌های گردوخاک برای سازه‌ها و زیرساخت‌های کشور اظهار کرد: همزمانی وزش باد و توفان با پدیده گردوخاک، آسیب‌های ناشی از آن را تشدید می‌کند و اولین آسیب این پدیده به زیرساخت‌ها مربوط به شن‌های روان است که موجب مسدود شدن راه‌ها، جاده‌ها و مسیرهای ریلی خواهد شد. وی با اشاره به خسارات ناشی از توفان‌های گردوخاک به ساختمان‌ها و بناهای تاریخی افزود: با توجه سرعت وزش باد و وزن ریزگردها، انرژی جنبشی ریزگردها افزایش یافته و منجر به فرسایش بناهای تاریخی و ساختمان‌های میراث فرهنگی می‌شود. ضیاییان با اشاره به لطمات گردوخاک به صنعت هوانوردی کشور گفت: ‌ایجاد تاخیر یا لغو پروازها در وهله اول صنعت هوانوردی را با اختلال مواجه کرده و آسیب ثانویه آن نیز صنعت و تجارت کشور را هدف می‌گیرد. رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: همه بخش‌هایی از ساختمان که در معرض وزش باد هستند از جمله نمای ساختمان دچار فرسایش می‌شوند، علاوه بر این، رسوب گردوخاک و نیاز به پاکسازی هم در نمای ساختمان‌ها، هزینه پاک کردن ماسه از جاده و ساختمان، هزینه‌های مربوط به تصادفات، هزینه‌های مربوط به پاک‌سازی زیرساخت‌های ساختمانی مدفون مانند خطوط انتقال نفت به دلیل ماسه و گردوخاک برخی دیگر از خسارات ناشی از پدیده‌های گردوخاک است.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران