شماره امروز: ۵۴۷

| | |

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجرای طرح تحول حمل و نقل در بخش هوایی و جاده‌ای گفت:

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجرای طرح تحول حمل و نقل در بخش هوایی و جاده‌ای گفت: هزینه پنهان سوخت ۱۶۰ هزار کامیون فرسوده در بخش جاده‌ای، سالانه ۲.۵ میلیارد دلار است. به گزارش مهر، قاسمی حمل‌ونقل را یکی از حوزه‌های ژئوپلیتیک دانست و گفت: عقب‌ماندگی زیادی در این حوزه داریم که بخش زیادی از آن به مسائل بین‌المللی برمی‌گردد. حجم باری که به سمت کشورهای منطقه می‌رود، می‌تواند درآمد خوبی برای کشور داشته باشد اما برای آنکه زیرساخت‌های لازم برای دستیابی به حد ایده‌آل از ترانزیت ایجاد شود، اعتبارات زیادی نیاز است که بودجه‌های دولتی کفاف حتی چند صد کیلومتر انواع مسیر در سال را هم نمی‌دهد. بنابراین باید در حوزه ریلی به روش‌های دیگری متوسل شویم تا این پتانسیل نهفته در کشور شکوفا شود. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تبادل ۵۰ میلیون تنی بار در سال میان روسیه و هند گفت: در حال حاضر این‌بار از کانال سوئز به هند می‌رسد که هزینه حمل یک تُن بار از این کانال، چند برابر عبور از ایران است؛ زمان آن نیز سه برابر عبور بار از مسیر ایران خواهد بود. قاسمی گفت: اخیراً باری از فنلاند به هند بردیم که با احتساب حمل کامیونی این‌بار در قطعه رشت به آستارا که ریل نداریم، ۲۱ روز زمان برد اما حمل این‌بار از کانال سوئز سه ماه طول می‌کشد. وی با اشاره به توافقاتی که با کشورهای همسایه و منطقه از جمله آذربایجان، پاکستان، هند، قزاقستان و قرقیزستان در چهار ماهه اخیر حاصل شده است، گفت: اگر کریدورهای اصلی را تکمیل کنیم با توافقاتی که به دست آورده‌ایم، درآمدی که از ترانزیت به ویژه حمل ریلی برای کشور به دست می‌آید، از سایر درآمدهای اساسی کشور کمتر نخواهد بود. وزیر راه و شهرسازی، محورهای ریلی چابهار سرخس، شلمچه بصره و رشت آستارا را کریدورهای اصلی ترانزیتی برای تکمیل زیرساخت عنوان و اظهار کرد: تکمیل این زیرساخت‌ها پول زیادی نیاز دارد. قاسمی، اهمیت افزایش ناوگان را یادآور شد و گفت: در بخش واگن باری و مسافری مشکلی نداریم بلکه مشکل ما در بخش لکوموتیو است. به گفته وزیر راه و شهرسازی، طرحی در دست اجراست که با کمک دولت شامل تحول در حمل و نقل کشور خواهیم بود تا در سه سال آینده این تحول اجرا شود. بخشی از مصوبات آن در دولت انجام شده و قرار است کریدورهای اصلی تکمیل شوند. وی تأکید کرد: به زودی قرارداد ساخت اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره با عراقی‌ها به امضا می‌رسد. قاسمی ادامه داد: ما در وزارت راه از دولت پول نمی‌خواهیم بلکه مجوز می‌خواهیم، به اندازه کافی در کشور ثروت است. وقتی سرمایه‌گذار در بانک سپرده می‌گذارد و سود ۲۲ درصد می‌گیرد، ما باید در بخش زیرساخت آزادراهی IRI قرارداد را به گونه‌ای تنظیم کنیم که ۳۰ درصد سود بگیرد. وی با اشاره به اجرای طرح تحول حمل و نقل در سایر بخش‌ها از جمله هوایی و جاده‌ای افزود: در بخش جاده‌ای ۴۰۰ هزار کامیون در جاده‌ها تردد می‌کنند که ۱۶۰ هزار دستگاه آن فرسوده است. هزینه پنهان سوخت این ۱۶۰ هزار کامیون سالانه ۲.۵ میلیارد دلار است. وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: با هندی‌ها در حال توافق هستیم، با چهار کشور دیگر توافقنامه خوبی امضا کرده‌ایم که سبب شده ترددها در کشور ما چند برابر شود. او همچنین در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به اینکه سالانه روسیه 25 تا 30 هزار تن زغال سنگ از مسیر دریای سیاه، دریای سرخ و کانال سوئز به هند صادر می‌کند، اظهار کرد: اگر ایران در هر تن 20 تا 30 دلار هم به روسیه تخفیف بدهد عبور این‌بار ترانزیتی از کشورمان سالانه حدود 6 میلیارد دلار درآمد نصیب ما می‌کند. وی ادامه داد: باید سهم ترانزیت از تولید ناخالص داخلی کشور 20 درصد باشد که عدد قابل قبولی است.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران