شماره امروز: ۵۴۷

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی اعلام کرد

| | |

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: بعد از سقوط هواپیمایی اوکراینی تردد همه پروازهای عبوری اروپایی محدود شده بود

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: بعد از سقوط هواپیمایی اوکراینی تردد همه پروازهای عبوری اروپایی محدود شده بود که با مذاکرات انجام شده در حال بازگشت به آسمان ایران هستند. به گزارش مهر، سیاوش امیرمکری دیروز در یک نشست خبری گفت: کرونا آثار منفی زیادی در صنعت هوانوردی دنیا گذاشت که از آن به عنوان بزرگ‌ترین بحران ۵۰ سال اخیر این صنعت یاد می‌شود، به گونه‌ای که پیش بینی‌ها حاکی است تا سال ۲۰۲۴ صنعت هوانوردی به شرایط سال ۲۰۱۹ برمی‌گردد. وی درباره مطالبات شرکت فرودگاه‌ها از ایرلاین‌ها افزود: با توجه به شرایط کرونا که به کاهش ۵۰ درصدی فعالیت‌های عملیاتی شرکت‌های هواپیمایی منجر شد تصمیم گرفتیم حال ایرلاین‌ها مراعات شود لذا مطالبات ایرلاین‌ها را پیگیری نکردیم. در نتیجه طی سال ۱۳۹۹ بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزایش یافت در حال حاضر بدهی ایرلاین‌ها دو هزار میلیارد تومان است و ما در شرکت فرودگاه‌ها با آنها مذاکره کرده‌ایم که این بدهی‌ها در زمان‌بندی مشخصی پرداخت شود. امیرمکری درباره پروازهای عبوری گفت: در حال حاضر امکان اعزام و پذیرش ۱۸۰۰ پرواز عبوری در روز را طی ۱۳۲ مسیر از آسمان ایران داریم؛ آسمان کشور ما برای پروازهای اروپا به شرق آسیا بسیار مطلوب است به شرط آنکه هزینه تردد از آسمان ایران برای ایرلاین‌های خارجی اقتصادی باشد. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: با توجه به فرمولی که شامل وزن هواپیما، طول مسیر و ضریب ثابتی از دلار است این نرخ را تعیین کرده‌ایم اما باید هم مسیرها کوتاه شود و هم تخفیف‌هایی را برای ایرلاین‌های خارجی در نظر بگیریم تا عبور از آسمان ایران نسبت به کشورهای دیگر به صرفه‌تر باشد. وی افزود: مجوز امکان تخفیف دادن را سال گذشته از دولت گرفتیم در حال حاضر به دنبال کوتاه کردن مسیر هستیم ایران بیشترین مناطق ممنوعه پروازی را در بین کشورهای منطقه دارد که باید با نیروهای مسلح برای کاهش مسیرها توافق کنیم.

امیرمکری درباره حذف شرکت فرودگاه‌ها از درآمد پروازهای عبوری در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: آنچه در بند «ی» تبصره ۱۰ لایحه بودجه ۱۴۰۱ آمده بدون هماهنگی با شرکت فرودگاه‌ها بود موضوع را به وزیر راه انتقال دادم و قرار شد در این موضوع بازنگری شود.

این مقام مسوول در وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: در سال گذشته ۶۲ درصد نسبت به سال‌هایی که روزانه ۷۵۰ تا ۸۰۰ پرواز عبوری داشتیم کاهش یافت اما این شاخص در سال جاری به ۵۸۰ تا ۶۰۰ پرواز عبوری از آسمان ایران در روز رسیده است. به گفته امیرمکری، بعد از سقوط هواپیمایی اوکراینی عبور تقریباً همه پروازهای اروپایی از ایران محدود شد لذا مذاکراتی با سازمان هواپیمایی کشوری داشته‌ایم که پروازهای خارجی بار دیگر به آسمان بازگردند. وی در پاسخ به پرسشی درباره توقف صدور ویزاهای فرودگاهی گفت: به دنبال مذاکره با وزارت امور خارجه هستیم تا بار دیگر صدور ویزای فرودگاهی در فرودگاه‌های بین‌المللی از سر گرفته شود، فرودگاه‌های مناطق آزاد که تحت نظارت شرکت فرودگاه‌ها نیستند ویزای فرودگاهی را صادر می‌کنند که سبب افزایش پرواز به این مناطق آزاد شده است. امیرمکری ظرفیت سالانه فرودگاه‌های تحت نظارت شرکت فرودگاه‌ها را ۷۵ میلیون عنوان و اظهار کرد: بالاترین رکورد اعزام پذیرش مسافر به ۵۱ میلیون نفر در سال‌های گذشته اختصاص دارد اما کرونا سبب شد برخی فرودگاه‌های با فعالیت کم ما به‌طور کامل تعطیل شود. وی گفت: البته فرودگاه‌ها صرفاً برای تردد مسافر نیست بلکه زیرساختی برای توسعه محسوب می‌شوند. ما تقاضای زیادی برای ساخت فرودگاه‌های جدید داریم اما در برابر آنها مقاومت می‌کنیم.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران