شماره امروز: ۵۴۷

جدال لفظی بر سر مجوز استخدام راننده به بخش خصوصی در پارلمان شهری

| | |

در شرایطی که ترافیک و آلودگی هوا طی هفته‌های اخیر به اوج رسیده و اول آذر سال جاری عنوان آلوده‌ترین روز سال را به خود اختصاص داد،

گروه راه و شهرسازی |  

در شرایطی که ترافیک و آلودگی هوا طی هفته‌های اخیر به اوج رسیده و اول آذر سال جاری عنوان آلوده‌ترین روز سال را به خود اختصاص داد، دیروز در جریان بررسی لایحه «تعیین ضابطه تعرفه‌گذاری بهای محصولات حاصل از طرح‌های سرمایه‌گذاری مشارکت عمومی - خصوصی» یکی از اعضای شورای شهر فاش کرد که 300 اتوبوس دو کابین به علت نبود راننده در پارکینگ خاک می‌خورند. در پی تذکر هفته گذشته مقام رهبری درباره ترافیک تهران، طی روزهای اخیر بحث راهکارهای برون رفت از شرایط کنونی بارها توسط مدیران شهری به مناسبت‌های مختلف ارایه شد و در نهایت به این نتیجه درست می‌رسید که ناوگان مترو و اتوبوس تهران باید نوسازی شود و در حال حاضر حتی تعداد اتوبوس‌های در حال خدمت در قیاس با 6 سال پیش کم شده است. اما با توجه به کمبود راننده اتوبوس در اتوبوسرانی تهران به نظر می‌رسد، ابعاد ضعف سیستم حمل و نقل تهران در مقابل آلودگی و ترافیک، فراتر از کمبود ناوگان است و مباحث مدیریتی نیز در بروز این معضلات دخیل است.  دیروز لایحه «تعیین ضابطه تعرفه‌گذاری بهای محصولات حاصل از طرح‌های سرمایه‌گذاری مشارکت عمومی - خصوصی» در جلسه علنی شورای شهر بررسی شد. در ابتدا جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر درباره این لایحه گفت: این لایحه بسیار خوب است و با آن می‌توانیم همکاری بخش خصوصی در توسعه حمل و نقل عمومی را بیشتر کنیم و شهرداری می‌تواند کمک‌های لازم را به بخش خصوصی ارایه کند. آقامیری در مخالفت با این لایحه گفت: بنده با تبصره ۳ مخالف هستم چراکه باید دست اتوبوسرانی را برای جذب راننده باز بگذاریم. بر اساس آمارها سال ۹۸، ۷۵۰ راننده، سال ۹۹، ۸۵۰ و امسال ۶۵۰ راننده بازنشسته شده‌اند. وی افزود: در حال حاضر نیز ۱۱۴۰ اتوبوس دو کابین داریم که ۳۰۰ دستگاه از آنها راننده ندارد و اتوبوس‌ها خوابیده است. از این رو، نباید در اول دوره دست اتوبوس رانی را در استخدام ببندیم.

     جدال لفظی  رییس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه 

سپس احمد صادقی گفت: ما در کمیسیون نظر دیگری دادیم اما در نهایت خروجی کمیسیون چیز دیگری است. نمی‌خواهیم حمل و نقل را به بخش خصوصی واگذار کنیم بلکه این تنها مشارکت بخش خصوصی در تأمین ماشین است و کاری به تأمین راننده ندارد. در ادامه محمد آخوندی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر گفت: جای برخی بحث‌ها در کمیسیون است نه در صحن شورا و برخی صحبت‌ها در اینجا قشنگ نیست. سپس احمد صادقی گفت: نظرات مطرح شده نظر کمیسیون نیست بلکه نظر روسای کمیسیون است و خلاف رویه کمیسیون است. آخوندی گفت: بنده به عنوان رییس کمیسیون تشخیص داده‌ام که تصویب این لایحه بدین شکل درست است. در ادامه صادقی در پاسخ به آخوندی گفت: اگر شما به عنوان رییس کمیسیون تشخیص می‌دهید، پس اعلام کنید که ما در کمیسیون حاضر نشویم و رأی هم ندهیم. سپس مهدی عباسی درباره این لایحه گفت: بخشی از فرمایشات آقای صادقی صحیح است و شهرداری باید لایحه‌ای جدید بیاورد که کمبود نیروی انسانی در اتوبوس رانی از جمله این موارد است. وی افزود: وقتی برای بخش خصوصی تصمیم می‌گیریم، استفاده از قید نبود توسعه سازمانی درست است و باید از شهرداری بخواهیم در این زمینه لایحه مناسب بیاورد. در ادامه ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در قانون برنامه سوم شهرداری تهران به خصوصی‌سازی حمل و نقل اشاره شده و این قانون می‌گوید واگذاری خطوط عادی و تندرو به بخش خصوصی از تکالیف شهرداری است. وی افزود: به علاوه فلسفه واگذاری به بخش خصوصی کاهش هزینه‌ها و نیروها است. لذا اگر قرار است خصوصی‌سازی شود، باید توسعه ساختار و نیروی انسانی وجود نداشته باشد. اگر راننده کم داریم به این دلیل است که این موضوع را به بخش خصوصی واگذار نکرده‌ایم. در ادامه مهدی اقراریان گفت: بنده با این لایحه مخالف هستم به دلیل اینکه ما در کشور یک تجربه خصوصی‌سازی ناموفق داریم. وقتی بستر خصوصی‌سازی را ایجاد نمی‌کنیم بلایی ساقط‌کننده بر سر نهادها می‌آید. وی افزود: متأسفانه شهرداری از لایحه خودش هم نمی‌تواند به خوبی دفاع کند و ما را به خوبی قانع کند.  برخی اتوبوس‌های موجود که به بخش خصوصی واگذار شده، در خطوط کار نمی‌کنند و برای شرکت‌ها کار می‌کنند با این روند اگر این لایحه نیز تصویب شود دوباره یک مسیر اشتباه را طی خواهیم کرد. اقراریان بیان کرد: اگر لازم است مجموعه حمل و نقل شهرداری لایحه‌ای در این زمینه بیاورد. در ادامه احمد کاشانی گفت: اگر ما ایرادی داریم یعنی شهرداری باید خصوصی‌سازی انجام شده را تقویت کند و مطالب آقای اقراریان ناظر بر این است که شهرداری از خصوصی‌سازی رضایت ندارد. وی ادامه داد: اگر این موضوع را قبول نداریم پس چرا دوباره این لایحه را به شورا آورده‌ایم تا یک مشکل را به دو مشکل تبدیل کنیم. اما مشکل فعلی ما این است که اگر شهرداری برای ۶۰ درصد خود نیاز به راننده دارد باید در این زمینه لایحه بیاورد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان کرد: شهرداری بر کم کاری بخش خصوصی ایرادی ندارد اما شاید ما به عنوان نمایندگان مردم کم کاری کرده‌ایم. ما باید یک بند برای تأمین راننده‌ها در این لایحه بگذاریم در غیر این صورت دهن کجی به لایحه شهردار تهران کرده‌ایم.


 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران