شماره امروز: ۵۴۷

شهرداری قانون هوای پاک را در ۴ سال اخیر چگونه اجرا کرد؟

| | |

ناصر امانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به عملکرد شهرداری تهران در اجرای قانون هوای پاک گفت: در ۳ ماه اخیر که دوره ششم شورای شهر شکل گرفته، می‌بینیم که در برخی موارد به جای پیشرفت شاهد پسرفت بوده‌ایم.

ناصر امانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به عملکرد شهرداری تهران در اجرای قانون هوای پاک گفت: در ۳ ماه اخیر که دوره ششم شورای شهر شکل گرفته، می‌بینیم که در برخی موارد به جای پیشرفت شاهد پسرفت بوده‌ایم.

امانی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به عملکرد شهرداری تهران در اجرای قانون هوای پاک، اظهار کرد: مسوولان دوره قبلی مدیریت شهری باید درباره اقدامات انجام شده در 4 سال گزارش دهند اما در 3 ماه اخیر که دوره ششم شورای شهر شکل گرفته، می‌بینیم که در برخی موارد به جای پیشرفت شاهد پسرفت بوده‌ایم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، در حوزه حمل و نقل عمومی که یکی از روش‌های اساسی در کاهش آلودگی هواست با کاهش ظرفیت مترو و اتوبوس مواجه هستیم و توان حمل و نقل عمومی نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است؛ متأسفانه از حدود 5 هزار اتوبوس فعال در سال 96 به 2 هزار و 200 دستگاه اتوبوس رسیده‌ایم و سایر اتوبوس‌ها به دلایلی مانند فرسودگی یا کمبود لوازم یدکی از رده خارج شده‌اند و امکان استفاده از آنها وجود ندارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تصریح کرد: برقی کردن اتوبوس‌ها نیز به جایی نرسید و به جز یک دستگاه اتوبوس که به شکل نمایشی در دوره پنجم رونمایی شد، شاهد توسعه و افزایش اتوبوس‌های برقی در خیابان‌ها تهران نبودیم. نوسازی تاکسی‌های فرسوده نیز متأسفانه با کندی بسیاری مواجه شد این در حالی است که ناوگان تاکسیرانی نیز مانند اتوبوسرانی فرسوده است.

وی خاطرنشان کرد: درخصوص موتورسیکلت‌ها نیز آنچه عیان است چه حاجت به بیان است! باید به خیابان‌های مرکزی و جنوبی شهر سری بزنید تا بببنید چه وضعیتی حاکم است؛ این در حالی است که موتورسیکلت‌های کاربراتوری به اندازه 5 خودروی سواری تولید آلودگی دارند و شاهد تردد میلیونی موتورسیکلت‌هایی در شهر هستیم که اکثر آنها باعث آلودگی هوا می‌شوند.

امانی با بیان اینکه اقدامات قابل دفاعی در خصوص اجرای قانون هوای پاک از سوی شهرداری وجود ندارد و اگر باد و بارانی نازل نشود، آلودگی هوا تشدید می‌شود، گفت: درخصوص توسعه فضای سبز نیز اتفاق خاصی رخ نداده است؛ نمی‌گوییم پسرفت داشته‌ایم چراکه چند مورد افتتاح بوستان محلی و منطقه‌ای در دوره پنجم انجام شد اما از توسعه بوستان‌ها و فضای سبز فرامنطقه‌ای که در دوره سوم و چهارم شورای شهر بهره‌برداری شد و سرانه فضای سبز را از حدود 9 متر به 16 متر ارتقا داد، خبری نبود.

وی افزود: آن زمان تعداد بوستان‌های شهر تهران از حدود 1100 به بیش از 2200 مورد افزایش یافت اما اصلا از چنین اقداماتی در دوره پنجم شورای شهر خبری نبود و آنها فقط ادعا داشتند که مانع تخریب باغات تهران شدند در حالی که به اعتقاد ما نتیجه عکس داشت و برخی از صاحبان املاک و باغات که احساس کردند در فضای گرانی مسکن متضرر شده‌اند، کاری کردند که تعمدا به تخریب باغات روی بیاورند.عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: این کارنامه آقایان در حوزه آلودگی هوای شهر تهران است! ضمن اینکه هیچ یک از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها که در کاهش آلودگی هوا مسوولیت دارند به درستی به وظایفشان عمل نکرده‌اند و این قانون روی زمین مانده است.وی خاطرنشان کرد: قالیباف زمانی که شهردار تهران بود پیشنهاد خوبی مطرح کرد و گفت «بنده را به عنوان متولی کاهش آلودگی هوا تعیین کنید و همه اختیارات و اعتبارات لازم را در اختیارم بگذارید، هر سال هم درباره آن گزارش عملکرد خواهم داد ».امانی با اشاره به اینکه نمی‌شود سازمان‌ها و وزارتخانه‌های متعدد در کشور متولی این امر باشند، گفت: در زمان شیوع کرونا تشکیل یک قرارگاه با محوریت رییس‌جمهور باعث شد نتایج خوبی حاصل شود، درباره این موضوع نیز باید یک شخص قدرتمند و صاحب اختیار از بالاترین مرجع کشور متولی کار شود، همه سازمان‌ها را پای کار بیاورد و به‌طور مستمر نظارت و پیگیری کند در غیر این‌صورت اتفاقی رخ نخواهد داد.

وی اظهار کرد: جرم‌انگاری ترک فعل دستگاه‌ها در اجرای این قانون تأثیرگذار است اما برخورد سلبی به تنهایی کفایت نمی‌کند و با تغییر مدیریت‌ها موضوعات پاسکاری می‌شود. باید دولت و مدیریت شهری یک طرح ایجابی در این زمینه تهیه کنند؛ اگر در گذشته ناهماهنگی‌هایی وجود داشته اکنون مجلس، مدیریت شهری و دولت می‌توانند با عزم و اراده، قدم‌های خوبی در این زمینه بردارند.

  کمبود جدی قطارهای متروی تهران

در همین حال، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با اشاره به اینکه کمبود قطارهای مترو بسیار زیاد است، گفت: حداقل‌ترین فاصله به لحاظ فنی برای حرکت قطارهای مترو در نظر گرفته شده است.علی عبدالله‌پور مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در گفت‌وگو با فارس، درباره آمار مسافران پایتخت از زمان فاز نخست افزایش ساعت طرح ترافیک، گفت: از 7 تا 10 درصد آمار مسافران مترو تهران همزمان با افزایش ساعت طرح ترافیک در خطوط مختلف افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه به صورت تدریجی آمار مسافران مترو در حال افزایش است گفت: پیش‌بینی ما این است همزمان با ابتدای آذر که مجدد قرار است ساعت طرح ترافیک بیشتر افزایش یابد آمار مسافران هم بیشتر شود. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران ادامه داد: در سال‌های قبل که چنین تغییراتی را شاهد بودیم 20 تا 30 درصد به آمار مسافران اضافه می‌شد اما امسال با توجه به شرایط کرونا تحلیل ما این بوده که این موضوع به کندی پیش رود چرا که بسیاری از شهروندان به عدم استفاده از مترو و عادت کردن به سایر مدهای حرکتی سوق یافته‌اند بنابراین بازگشت آنها به مترو به کندی خواهد بود. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در پاسخ به این پرسش که آیا قطارهای ویژه برای خطوط مترو از اول آذر پیش‌بینی شده است یا خیر، ‌گفت: در حال حاضر آنچه در مترو اجرا می‌شود سرفاصله 4 دقیقه‌ای حرکت برای قطارهای مترو جهت رعایت هر چه بیشتر فاصله اجتماعی است و حداقل‌ترین فاصله به لحاظ فنی برای حرکت قطارهای مترو محسوب می‌شود. عبدالله پور خاطرنشان کرد: اکنون همه قطارهای مترو تهران فعال است و همه تلاش‌ها برای خدمت رسانی بهتر در حال انجام است.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران