شماره امروز: ۵۴۷

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری:

| | |

جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با بیان اینکه صنعت خودروسازی ترانزیت بین‌المللی را به گروگان گرفته است، گفت: باید بین واردات بنز و بی‌ام وی برای ۴ تا پولدار و واردات کامیون برای تامین کالای اساسی فرق باشد.

جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با بیان اینکه صنعت خودروسازی ترانزیت بین‌المللی را به گروگان گرفته است، گفت: باید بین واردات بنز و بی‌ام وی برای ۴ تا پولدار و واردات کامیون برای تامین کالای اساسی فرق باشد.

هدایتی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه ایران دارای مزیت‌های خدادی در بخش ترانزیت بین‌المللی است، اظهار کرد: متاسفانه این مزیت به دلیل صنعت خودروسازی گروگان گرفته شده است. در زمان حاضر ما با ناوگان فرسوده با کامیون‌های ترک رقابت داریم که نه تنها منطقه بلکه اروپا را نیز قبضه کرده‌اند.

وی با طرح این پرسش که یک راننده ترک چگونه یک کامیون را خریداری می‌کند، افزود: در ایران قیمت یک کامیون حدود 7 میلیارد تومان است یعنی حدود 250 هزار دلار. همین کامیون آن طرف با فناوری به مراتب بالاتر 100 تا 120 هزار دلار قیمت دارد، در واقع نصف قیمت کامیون برای یک راننده ایرانی.

وی با بیان اینکه راننده ترک 10 تا 15 درصد از قیمت کامیون را نقدی پرداخت می‌کند و مابقی را قسطی می‌دهد، تصریح کرد: با این وضعیت آیا چیزی برای رقابت با رانندگان کشورهای دیگر از جمله ترکیه می‌ماند؟ این در حالی است که ناوگان کامیون ما به عنوان پیش قراول مباحث اقتصادی در حوزه نفوذ به اروپا دارد از دست می‌روند. مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تاکید بر اینکه برای ما خیلی مهم است که ناوگان بین‌المللی در منطقه اروپا، روسیه، قفقاز، آسیای میانه و... نفوذ داشته باشند، اضافه کرد: لازمه این کار در اختیار داشتن ناوگان به‌روز کامیون است. وقتی در این مناطق فعال باشیم، ارز وارد کشور می‌شود. در واقع یک نوع صدور خدمات به‌شمار می‌رود که دایره نفوذ ما را در منطقه گسترش می‌دهد. هدایتی در عین حال گفت: اما این را محدود می‌کنیم و با روش‌های موجود آن را غیراقتصادی کرده‌ایم، . متاسفانه با واژه حمایت از تولید داخل این کار را انجام داده‌ایم در حالی که اصلا کامیون تولید داخل نداریم. زمانی که تحریم نبودیم، صنعت داخلی کامیون‌های وارداتی را می‌آوردند آن را رنگ می‌کردند، پلاک می‌کردند و با قیمت چند برابری به مردم می‌فروختند.

وی تاکید کرد: با این تفاسیر باید فرق یک ماشین بنز، بی‌ام و پورشه که استفاده شخصی 4 تا پولدار می‌شود با کامیونی که مشکل تامین کالای اساسی مردم را حل می‌کند، بدانیم. وی در پاسخ به اینکه واردات کامیون صفر کیلومتر ممنوع است، اظهار کرد: بله. واردات کامیون‌های با عمر سه سال آزاد است اما آن هم هزار مصیبت دارد. انجام می‌شود اما با مکافات فراوان.

وی با بیان اینکه تعداد ناوگان کامیون کشور 360 هزار دستگاه است که تا امروز حدود 4 هزار کامیون 3 سال ساخت وارد کشور شده است در پاسخ به دلیل کندی واردات خودروهای سنگین، افزود: خودرو در این مملکت اسیر مافیا شده است. ما با چند خودروساز داخلی برای تولید کامیون قرارداد امضا کردیم، اما هنوز نتوانسته‌اند یک خودرو را هم تحویل بدهند. در واقع صنعت خودروسازی ترانزیت بین‌المللی را به گروگان گرفته است.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران