شماره امروز: ۵۴۷

آیا کرایه حمل و نقل عمومی هوایی، ریلی و جاده‌ای اصلاح خواهد شد؟

| | |

براساس آخرین پروتکل‌های ابلاغ شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا پروتکل‌های بهداشتی برای همه شقوق حمل و نقل درون شهری و برون شهری با توجه به توسعه واکسیناسیون از اول آذر ماه سال جاری تغییر خواهد کرد و ظرفیت‌های محدود شده

گروه راه و شهرسازی| 

براساس آخرین پروتکل‌های ابلاغ شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا پروتکل‌های بهداشتی برای همه شقوق حمل و نقل درون شهری و برون شهری با توجه به توسعه واکسیناسیون از اول آذر ماه سال جاری تغییر خواهد کرد و ظرفیت‌های محدود شده ناوگان هوایی، جاده‌ای و ریلی و همچنین تاکسی‌های درون شهری افزایش خواهد یافت. بر این اساس، هم اینک این سئوال از سوی ناظران و کارشناسان مطرح شده است که آیا با افزایش ظرفیت ناوگان ریلی، جاده‌ای و به ویژه ناوگان هوایی از 60 درصد به 100 درصد، آیا نرخ بلیت سفرها نیز با توجه به سرشکن شدن هزینه‌ها به تعداد بیشتری از مسافران، کاهش می‌یابد و بر اساس مصوبات قبل از اعمال محدودیت‌های کرونایی خواهد بود یا خیر؟ آنگونه که خبرگزاری‌ها گزارش کرده‌اند، براساس مکاتبات صورت گرفته وزارت بهداشت با دیگر دستگاه‌های اجرایی با توجه به توسعه واکسیناسیون عمومی و اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا برخی از پروتکل‌های بهداشتی در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله حمل و نقل تغییر کرده است که شامل حمل و نقل درون شهری و برون شهری و در بخش‌های حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی است. براساس این پروتکل‌های ابلاغ شده، محدودیت ظرفیت حمل مسافر توسط قطار، اتوبوس و هواپیما با توجه به وضعیت پوشش واکسیناسیون عمومی و براساس مصوبات ستاد مقابله با کرونا در نظر گرفته خواهد شد که در تبصره ۱ مصوبه اخیر آمده است که پذیرش مسافر در سفرهای برون شهری (شناورها، اتوبوس‌ها و قطار) حداکثر ۸۰ درصد ظرفیت خواهد بود تا زمانی که پوشش واکسیناسیون عمومی به بیش از ۸۰ درصد برسد و در آن زمان ظرفیت پذیرش در این بخش‌ها به ۱۰۰ درصد خواهد رسید. اما در هواپیما پذیرش مسافر ۱۰۰ درصد است. البته کوپه‌های قطار برای خانواده‌ها شامل محدودیت مذکور نیست. در بخش‌های دیگر پروتکل ابلاغ شده رعایت فاصله‌گذاری بین افراد در پایانه‌های مسافری و دیگر حوزه‌های مرتبط با حمل و نقل و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند ماسک و غیره اشاره شده است. همچنین مسافران و گردشگران در ناوگان حمل و نقل برون شهری باید شرایط و پروتکل‌ها را رعایت کنند که در بخش‌های مختلف متفاوت است. در سفرهای زمینی و دریایی داخلی نیز پروتکل‌ها مانند پروازهای داخلی و در سفرهای دریایی خارجی پروتکل‌ها مانند پروازهای خارجی در نظر گرفته خواهد شد. در این پروتکل جدید ابلاغی به بخش‌های دیگر مانند غربالگری، مراقبت و بازتوانی، اقدامات کنترلی سلامت محیط و کار و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند ضدعفونی و گندزدایی اماکن اشاره شده که بخش حمل و نقل هم در آن مورد تایید شده است. این پروتکل‌ها از ابتدای آذرماه امسال قابل اجرا است و در همه بخش‌های مختلف از جمله حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی در قالب طرح مدیریت هوشمند کرونا به اجرا در خواهد آمد. همچنین در شناورها، قطار و اتوبوس ظرفیت مجاز پذیرش ۸۰ درصد خواهد بود. این محدودیت تا زمانی که سطح واکسیناسیون عمومی به ۸۰ درصد برسد، ادامه خواهد داشت. بر اساس این دستورالعمل، همراه داشتن کارت واکسیناسیون برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی برون‌شهری در تمام شقوق الزامی است. در صورت همراه نداشتن کارت واکسیناسیون، مسافران در مسیرهای داخلی (زمینی، هوایی و دریایی) ملزم به ارایه تست منفی PCR با اعتبار ۷۲ ساعت هستند. همچنین این اطلاعیه می‌افزاید در سفرهای خارجی (هوایی و دریایی)، علاوه بر کارت واکسیناسیون، ارایه تست PCR منفی با اعتبار ۹۶ ساعت الزامی است. در پروتکل جدید بر لزوم رعایت فاصله اجتماعی در فرآیند تخلیه و پذیرش مسافر و جلوگیری از تشکیل صف نیز تاکید شده است. بر اساس این گزارش، فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازهای داخلی از تابستان سال گذشته اجرا می‌شد و ایرلاین‌ها موظف به فروش فقط ۶۰ درصد ظرفیت خود در هر پرواز بودند.

    فعلا ظرفیت ۶۰ درصدی پروازها  اعمال می‌شود

در همین حال، شهرام آدم نژاد، معاون حمل‌و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: لغو محدودیت مسافرگیری در پروازها از ابتدای آذرماه اجرا می‌شود و شرکت‌های هواپیمایی کماکان موظف به مسافرگیری با ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما هستند. آدم نژاد در گفت‌وگو با ایرنا، در خصوص لغو محدودیت فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازها، افزود: این قانون که مصوبه ستاد ملی کرونا است از ابتدای آذرماه اجرایی خواهد شد و فعلا شرکت‌های هواپیمایی موظف به بلیت فروشی با همان ظرفیت ۶۰ درصدی در پروازها هستند. وی گفت: طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا و با توجه به واکسیناسیون اکثر شهروندان تصمیم بر تغییر محدودیت‌ها در بخش حمل‌و نقل برون شهری وجود دارد اما نه از امروز (دوشنبه ۱۰ آبان) و این قانون از ابتدای آذرماه اجرایی می‌شود.

    سامانه امید چیست و چه کار می‌کند؟

آدم نژاد با اشاره به طراحی «سامانه امید» توسط وزارت کشور افزود: درحال بارگزاری اطلاعات در این سامانه هستیم. وی در خصوص نحوه کار این سامانه نیز گفت: مسافران از ابتدای آذرماه موظف هستند قبل از خرید بلیت مشخصات واکسن را در سامانه بارگذاری و در صورت تایید انجام واکسیناسیون بلیت آنها صادر می‌شود. آدم نژاد درباره شرایط مسافرگیری در بخش جاده‌ای و ریلی نیز گفت: در سفر با اتوبوس و قطار نیز لغو ظرفیت ۸۰ درصدی مسافرگیری از اول آذر مشروط به داشتن کارت واکسن مسافران، اجرایی خواهد شد.

    قیمت بلیت هواپیما کاهش پیدا می‌کند؟

براساس آنچه که رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود در صورت حذف محدودیت پذیرش مسافر در پروازهای داخلی و قیمت بلیت هواپیما کاهش پیدا خواهد کرد و با توجه به ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی جدید که از اول آذرماه اجرا می‌شود باید دید این اتفاق خواهد افتاد یا خیر. قاسمی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت راه آهن در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه چرا تاکنون تکلیف قیمت بلیت هواپیما مشخص نشده و ایرلاین‌ها بدون داشتن مصوبه و اختیار قانونی اقدام به افزایش نرخ پروازهای داخلی کرده‌اند، اظهار کرد: قیمت بلیت هواپیما به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر در پروازهای داخلی افزایش یافته بود که امیدواریم با بهبود شرایط کشور از نظر شیوع ویروس کرونا و برداشته شدن این محدودیت بتوانیم قیمت بلیت هواپیما را تعدیل کنیم. وی اضافه کرد: محدودیت ۶۰ درصدی پذیرش مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا اتفاق افتاده که هم‌اکنون در جلسات این ستاد در حال بحث و بررسی برای اعمال تغییرات است. این اظهارات وزیر در حالی مطرح شده است که در پروتکل اخیر ابلاغ شده آمده است که از ابتدای آذرماه محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر در پروازهای داخلی از ابتدای آذر ماه برداشته می‌شود و ایرلاین‌ها می‌توانند برای ۱۰۰ درصد ظرفیت خود در پروازها بلیت‌فروشی کنند. حالا باید دید که قیمت بلیت هواپیما در ابتدای تیرماه بدون مصوبه قانونی و تایید شورای عالی هواپیمایی افزایش یافته بود، به نرخ مصوب قانونی خود (نرخ‌نامه آبان‌ماه سال گذشته) برمی‌گردد یا آنکه شرکت‌های هواپیمایی بهانه دیگری برای گران‌فروشی و افزایش قیمت بلیت هواپیما می‌تراشند؟


 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران