شماره امروز: ۵۴۷

وزارت راه و گمرک توافق کردند

| | |

سرانجام بعد از اختلاف نظرهایی که در رابطه با جریان ترخیص کامیون‌های حداکثر سه سال کارکرده دپو در گمرک وجود داشت،

سرانجام بعد از اختلاف نظرهایی که در رابطه با جریان ترخیص کامیون‌های حداکثر سه سال کارکرده دپو در گمرک وجود داشت، طبق مذاکرات صورت گرفته بین گمرک ایران و وزارت راه و شهرسازی در رابطه با نحوه ترخیص آن به توافق رسیدند.به گزارش ایسنا، براساس مصوبه هیات دولت در سال ۱۳۹۷ به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، امکان واردات کامیون‌های حداکثر سه سال کارکرده فراهم شد و در ادامه شرایط واردات این کامیون‌ها در سال گذشته تعیین و از سوی وزارت صمت به گمرک ایران ابلاغ شد.با این وجود، طی مدت اخیر بارها مسائلی در رابطه با ترخیص کامیون‌های وارداتی مطرح و وزیر راه و شهرسازی نیز از دپوی آنها در گمرک انتقاد کرده بود، ولی در سوی دیگر مسوولان گمرک تاکید داشتند که در گمرک مشکلی برای ترخیص کامیون‌ها نیست بلکه موضوع اسقاط کامیون و صدور مجوز مربوطه و سایر بروکراسی‌های مراجع ذیربط، مانع از ترخیص کالا شده است، در عین حال که باید مجوزهای مربوطه از جمله محیط زیست و سازمان ملی استاندار د نیز صادر می‌شد.

     پیشنهادات گمرک برای ترخیص کامیون‌ها

‌به دنبال این جریان در ۱۱ تیرماه بود که ارونقی-معاون فنی گمرک ایران- طی نامه‌ای به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ضمن اشاره به موانع پیش روی ترخیص چهار پیشنهاد را جهت تسریع در واردات این کامیون‌ها مطرح کرد. معاون فنی گمرک در پیشنهادات خود مطرح کرده بود که شماره شاسی کامیون‌های اسقاطی پس از ترخیص و قبل از شماره گذاری به ناجا اعلام شود.همچنین در صورت بروز هرگونه مغایرت در مشخصات، در صورت صدور مجوزهای قانونی با رعایت سال ساخت و بخشنامه‌های ابلاغی، با درج مشخصات صحیح در سوابق گمرک، بدون استعلام مجدد نسبت به ترخیص کالا اقدام شود تا مراتب در زمان 

شماره گذاری مورد بررسی قرار بگیرد.  یکی از مواردی که باعث عدم ترخیص کامیون‌های وارداتی از گمرک بود تاخیر در صدور و ارسال کد رهگیری بانک بود که در این خصوص نیز پیشنهاد شد در صورت تایید و پذیرش موضوع توسط وزارت راه نسبت به ترخیص فوری کامیون‌ها اقدام و ارایه کد رهگیری به زمان شماره گذاری موکول شود. 

     راهداری پاسخ داد و شرایط اعلام شد

این در حالی است که به فاصله‌ای کوتاه سازمان راهداری در رابطه با پیشنهادات گمرک نظر خود را اعلام و بایکدیگر به توافق رسیدند که در ادامه آن ارایه گواهی اسقاط به بعد از ترخیص کامیون‌ها موکول شد. 

بر اساس اعلام قائم مقام سازمان راهداری به معاون فنی گمرک ایران، مقرر شد که اعلام اسقاط به گمرک پس از ترخیص و قبل از شماره گذاری انجام شود و عوارض گمرکی توسط گمرک به صورت ۱۰۰ درصد دریافت و پس از ترخیص و با اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مبنی بر اسقاط کامیون فرسوده، تخفیفات مربوطه برگشت داده شود. همچنین برای ترخیص کامیون‌های وارداتی واردکننده باید تاییدیه استاندارد ایمنی و کیفیت از سازمان ملی استاندارد، استاندارد آلایندگی از سازمان حفاظت محیط زیست و خدمات پس از فروش از شرکت ارایه‌دهنده اخذ و به سازمان راهداری ارایه شود. در رابطه با کد رهگیری بانک جهت تامین و تایید منشأ ارز نیز تاکید شده که کد ساتا به صورت سیستمی از بانک مرکزی به گمرک اعلام و ارسال شود و این فرآیند به صورت سامانه‌ای بوده و صرفا به گمرک اعلام می‌شودو سازمان راهداری و ناجا از این کد اطلاعی ندارند از این رو اخذ کد ساتا همچنان توسط گمرک صورت خواهد گرفت.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران