شماره امروز: ۵۴۷

بی‌توجهی به هشدار وزیر راه و مسوولان سازمان هواپیمایی

| | |

طی روزهای گذشته ایرلاین‌های داخلی دست به دست هم داده تا قیمت پروازهای داخلی را تا هر دامنه‌ای که دوست دارند، افزایش دهند و به نظر می‌رسد دستور و هشدار وزیر راه‌وشهرسازی و مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری هم برای آنها اهمیتی ندارد.

طی روزهای گذشته ایرلاین‌های داخلی دست به دست هم داده تا قیمت پروازهای داخلی را تا هر دامنه‌ای که دوست دارند، افزایش دهند و به نظر می‌رسد دستور و هشدار وزیر راه‌وشهرسازی و مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری هم برای آنها اهمیتی ندارد.

به گزارش ایسنا، آبان ماه سال گذشته بود که با درخواست ایرلاین‌ها، شورای عالی هواپیمایی کشوری با افزایش ۱۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما برای پروازهای داخلی نسبت به جدول نرخی اعلام شده در خرداد ماه همین سال موافقت کرد و مصوب کرد تا محدودیت حداقل قیمت‌ها را هم از این نرخ نامه حذف کند.

اما به نظر می‌رسد شرکت‌های هواپیمایی قانع به این وضعیت نبودند و طی روزهای گذشته اقدام به افزایش قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی کردند، جالب‌تر اینکه به نظر می‌رسد، تقریبا همه ایرلاین‌های داخلی در این افزایش قیمت همصدا و هماهنگ هستند.

البته در همین ایام مسوولان مختلفی درباره این اتفاق اظهارنظر کرده و نسبت به اصلاح این قیمت‌ها هشدار داده‌اند اما به نظر می‌رسد همچنان گوش شنوایی برای این هشدارها وجود ندارد.

چرا که محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در همان روزهای نخست افزایش قیمت، این حرکت را غیرقانونی خواند و خواستار اصلاح سریع قیمت بلیت هواپیما شد و در همین راستا مسوولان مختلف سازمان هواپیمایی کشوری نیز اعلام کردند که قیمت بلیت هواپیما نه تنها باید به نرخ سابق خود (نرخنامه آبان‌ ماه سال گذشته) بازگردد بلکه باید مابه‌التفاوت این افزایش قیمت غیرقانونی به حساب مردم بازگردانده شود.

همچنین تورج دهقان زنگنه، رییس سازمان هواپیمایی کشوری در این باره گفت: با توجه به اینکه برخی از شرکت‌های هواپیمایی با وجود هشدارهای داده شده همچنان قیمت بلیت هواپیما را به نرخ مصوب برنگردانده‌اند، باید منتظر برخورد از طریق دستگاه‌های نظارتی و قضایی باشند.

به گفته زنگنه، اگر ایرلاین‌های داخلی قیمت‌ها را به نرخ مصوب آبان ماه سال گذشته برنگردانند، در جلسه‌ای که با مدیران عامل آنها خواهیم داشت و برخی از مسیرهای خارجی آنها را لغو خواهیم کرد و مسلما باید منتظر برخورد جدی‌تری باشند. وی همچنین تصریح کرد: به زودی ایرلاین‌های دولتی را به دستگاه‌های نظارتی‌شان و ایرلاین‌های خصوصی را به دستگاه قضایی معرفی خواهیم کرد تا به تخلفات آنها رسیدگی شود.

با وجود این اظهارات و هشدارها تاکنون خروجی از برگزاری احتمالی این جلسات بیرون نیامده و هیچ تغییری در قیمت بلیت هواپیما اعمال نشده است و به نظر می‌رسد که ایرلاین‌ها به این صحبت‌ها وقعی ننهادند. چرا که به عنوان مثال قیمت بلیت تهران –مشهد که بر اساس نرخنامه مصوب آبان ماه سال گذشته حداکثر باید ۷۷۱ هزار و ۲۰۰ تومان فروخته شود تا یک میلیون و ۷۸ هزار و ۵۰۰ تومان هم افزایش یافته است. بلیت تهران-شیراز هم باید بر اساس قیمت مصوب تا سقف ۶۷۳ هزار و ۷۰۰ تومان از سوی شرکت‌های هواپیمایی عرضه شود اما در روزهای آتی این بلیت تا ۹۴۲ هزار تومان هم برای فروش ارایه شده است.

البته این گرانفروشی و تمرد از قانون نه‌تنها تقریبا از سوی همه شرکت‌های هواپیمایی صورت می‌گیرد بلکه محدود به یک یا دو مسیر پروازی نیست و قیمت بلیت هواپیما به صورت غیرقانونی و بدون مصوبه شورای عالی هواپیمایی کشوری در همه مسیرهای پروازی افزایش یافته است که باید دید دلیل ورود نکردن وزیر راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری چیست؟

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران