شماره امروز: ۵۴۷

| | |

فرهاد مهریاری، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات این سازمان درباره آخرین وضعیت جاده‌ها پس از سیل روزهای اخیر گفت:

خسارت ۱۰۰ میلیارد تومانی سیلاب‌های اخیر به جاده‌ها

فرهاد مهریاری، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات این سازمان درباره آخرین وضعیت جاده‌ها پس از سیل روزهای اخیر گفت: بر اثر بارش‌های رگباری شدید و تگرگ در روزهای گذشته در محورهای مواصلاتی برخی استان‌های کشور از جمله تهران، سیستان و بلوچستان، اصفهان، یزد، کرمان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی شاهد جاری شدن سیلاب و ایجاد انسدادهای موقت بودیم.به گزارش ایلنا، وی افزود: با توجه به‌شدت و حجم بارش‌ها در زمان کوتاه و جاری شدن سیلاب همراه سنگ و تنه درختان، برخی راه‌ها مسدود شد و امکان حرکت وسایل نقلیه در این مسیرها میسر نبود.او با بیان اینکه در محدوده جاجرود در محور تهران - بومهن، حجم بالای خودرو در زمان جاری شدن سیل و گرفتار شدن آنها باعث ترافیک سنگین و کندی عملیات پاکسازی و هدایت سیلاب توسط عوامل راهداری شد، افزود: خوشبختانه سیلاب در تهران خسارات جانی و مالی برای هموطنان نداشت ولی آسیب‌هایی به بدنه راه وارد شده است. مهریاری توضیح داد: در حال حاضر هیچ یک از مسیرها در شهرهایی که دچار سیل شده‌اند مسدود نیست و با کمک نیروهای راهداری مسیرها بازگشایی شده‌اند. این مقام مسوول تصریح کرد: در دیگر استان‌های کشور مانند سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، اصفهان و کرمان، بروز سیلاب و انسدادهای مقطعی باعث آسیب به جاده‌ها و ابنیه فنی شد که برآورد اولیه، خسارت بیش از ۱۰۰ میلیارد تومانی را نشان می‌دهد. وی تاکید کرد: پس از انجام عملیات پاکسازی و اقدامات لازم توسط اکیپ‌های راهداری به همراه ماشین‌آلات سنگین، نسبت به بازگشایی مسیرهای اعلام شده در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام شد.  مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اضافه کرد: در جریان سیل اخیر متاسفانه یکی از راهداران اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد در حین کمک‌رسانی به هموطنان دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد. مهریای بیان کرد: از مهم‌ترین اقدامات راهداری در بحران سیل می‌توان به رفع گرفتگی آبروها؛ هدایت روان آب‌های سطحی به آبروهای کناری؛ پاکسازی سطح راه از باقیمانده رسوبات سیل و مقاوم‌سازی موقت ابنیه و بدنه راه، که دچار آسیب شده‌اند و نهایتاً بازگشایی راه برای جریان ترافیک اشاره کرد.وی اشاره کرد: توصیه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به هموطنان این است که قبل از هرگونه اقدام به سفر به هشدارهای هواشناسی توجه کرده و از سفرهای غیرضروری در زمان بارش‌های بهاری در مناطق و جاده‌های کوهستانی یا کویری با سابقه سیل خودداری کنند و در هنگام بروز سیل ضمن توقف در مکان مناسب، مسیر راه را برای وسایل نقلیه راهداری و امدادی باز کنند.

رگبار و وزش بادهای شدید در برخی استان‌ها

فریبا گودرزی، کارشناس سازمان هواشناسی گفت: ازروز پنجشنبه دما در استان‌های ساحلی خزر و اردبیل به شکلی محسوس کاهش خواهد داشت، علاوه بر آن دریای خزر و شرق تنگه هرمز مواج و متلاطم خواهد بود. کارشناس سازمان هواشناسی گفت: در استان‌های شمال غرب، دامنه جنوبی البرز، سواحل شمالی، خراسان شمالی، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی زاگرس، مرکزی و استان‌هایی مثل اصفهان، شمال فارس، غرب یزد و ارتفاعات کرمان، رگبار پراکنده و گاهی رعدوبرق رخ خواهد داد. انتظار می‌رود بارش‌ها همچنان تا اوایل هفته آتی ادامه داشته باشد.

ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بنادر پس از لغو تحریم‌ها

فرهاد منتصر کوهساری، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: در صورت برداشته شدن موانع و تحریم‌ها ظرفیت‌های بسیاری در بخش‌های مختلف بندری از صادرات، واردات، ترانزیت، ترانشیپ و در حوزه لجستیکی و زیرساختی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خارجی وجود دارد.منتصر کوهساری در گفت‌وگو با ایسنا درباره اینکه ظرفیت‌های موجود برای سرمایه‌گذاری خارجی در بنادر کشور در صورت برداشته شده تحریم‌ها، اظهارکرد: اگر تحریم‌ها و موانع سرمایه‌گذاری خارجی در کشور برداشته شود، ظرفیت‌های بسیاری در بنادر شمالی و جنوبی کشور وجود دارد تا بتوان سرمایه‌های عظیمی را برای رونق و توسعه بیشتر بنادر جذب کرد.وی افزود: در حوزه‌ ظرفیت صادراتی و وارداتی بنادر کشور می‌توان گفت ظرفیت‌های خالی بسیاری وجود دارد که با سرمایه‌گذاری خارجی می‌توان آن را پر کرد و به عنوان مثال بندر شهید رجایی ۵.۷ میلیون TEU و در بنادر شمالی کشور ۳۰ میلیون تن ظرفیت وجود دارد. در حالی که در این زمینه به ترتیب سه میلیون TEU و حدود شش میلیون تن از آنها فعال است و شرکت‌های خارجی می‌توانند با استفاده از جوینت با یک شرکت ایرانی در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند تا این ظرفیت‌های خالی پر شود.کوهساری ادامه داد: در حوزه دیگر مانند ترانزیت و به خصوص ترانشیپ کالا از بندری به بندر دیگر می‌توان سرمایه‌گذاری زیادی در بنادر به ویژه در بندر شهید رجایی انجام داد تا این بندر تبدیل به مرکز ترانشیپ خلیج‌فارس و منطقه تبدیل شود و با اراده تخفیفات بندری می‌توان کالاها را برای توزیع و ارسال به سایر بنادر دنیا از بندر شهید رجایی تراشیپ کرد.معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به سایر ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بنادر کشور، اعلام کرد: از نظر ارزی محدودیتی برای سرمایه‌گذاری در بنادر وجود ندارد و می‌توان در حوزه‌های دیگری از جمله لجستیک، زیرساخت‌ها و  رو ساخت‌های مختلف بندری سرمایه‌گذاری کرد..

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران