شماره امروز: ۵۴۷

| | |

به گفته مقامات ترکیه‌ای، حدود یک میلیون تن کالا از طریق خط آهن میان ایران و ترکیه در سال جاری حمل می‌شود و عصر جدیدی برای ترانزیت ریلی آغاز خواهد کرد.

عصر جدید ترانزیت ریلی میان ایران و ترکیه

به گفته مقامات ترکیه‌ای، حدود یک میلیون تن کالا از طریق خط آهن میان ایران و ترکیه در سال جاری حمل می‌شود و عصر جدیدی برای ترانزیت ریلی آغاز خواهد کرد. به گزارش فارس، وزارت حمل و نقل و زیرساخت ترکیه اعلام کرد: یادداشت تفاهم اخیر امضا شده در نشست نمایندگان راه‌آهن دو کشور در آنکارا در 12 و 13 ژانویه، عصر جدیدی برای ترانزیت ریلی آغاز خواهد کرد. در ادامه اعلام این وزارتخانه آمده است، با وجود همه‌گیری ویروس کرونا، 3سرویس قطار روزانه در میان ترکیه و ایران در سال گذشته رفت و آمد داشت و 564 هزار تن محموله را میان دو کشور حمل می‌کرد. قطارهای باری نیز میان ترکیه و پاکستان از طریق ایران با تعرفه مشترک در میان این سه کشور حرکت می‌کنند.

کاهش شدید تردد مسافران پیاده از مرزها به دلیل کرونا

جواد هدایتی، مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از کاهش شدید تردد مسافران زمینی از مرزهای کشور خبر داد و گفت: کرونا باعث شده که تعداد مسافران در روز به حدود ۱۵۰۰ نفر در مرزهای کشور برسد، درحالی که پیش از یکی از مرزهای ایران تا 4 هزار نفر مسافر زمینی داشت که به صورت پیاده وارد کشور می‌شدند. هدایتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه مسافران زمینی ورودی و خروجی با توجه به شیوع ویروس کرونا به صورت قابل توجهی کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد: مسافران زمینی در مرزهای کشور غالبا به صورت دسته‌جمعی و با اهداف توریستی و پزشکی وارد کشور می‌شوند. بیشترین ترددهایمان از مرزهای عراق و افغانستان است که تعداد آنها به ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر در روز به صورت متوسط می‌رسد در حالی که این عدد قبل از شیوع ویروس کرونا حدود ۴۰۰۰ نفر در روز برای یک مرز بود و در برخی از مرزها این عدد بیشتر هم می‌شد. وی ادامه داد: این مسافران عموما اتباعی هستند که تابعیت دو گانه دارند و برای تجارت یا با اهداف مشخصی در کشور تردد می‌کنند و برای آنها همه پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود اما پایانه‌های مرزی ایران و بسیاری از کشورهای دیگر به دلیل شیوع ویروس کرونا مانند گذشته ویزای توریستی نمی‌دهند و به همین سبب در حال حاضر تردد عادی مسافر نداریم و این ترددها به دانشجویان، تاجران یا برخی از مسافران دو تابعیتی محدود شده است.

ایجاد بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور در جاسک

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ایجاد بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور؛ در محدوده شهرستان جاسک، گفت: توسعه جاسک در سطح ملی؛ بسیار مهم و راهبردی است. به گزارش مهر، محمد راستاد پس از بازدید از دو بندر کوه مبارک و جاسک از جمله بنادر شرق هرمزگان که با حضور حسین رییسی؛ نماینده مردم شرق استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی انجام شد، اظهار کرد: توسعه جاسک در سطح ملی؛ بسیار مهم و راهبردی است و در فاز شناخت؛ به جمع‌بندی رسیده‌ایم تا بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور را در محدوده شهرستان جاسک احداث کنیم.

وی ادامه داد: در تعامل با وزارت نفت، جانمایی نهایی مشخص و مطالعات اجرایی سازمان بنادر و دریانوردی در این رابطه آغاز خواهد شد. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه حمل و نقل و تجارت دریایی در شرق تنگه هرمز؛ برای اولین‌بار مدنظر قرار می‌گیرد، عنوان کرد: قصد داریم تا به جز بندر چابهار بتوانیم پذیرش کشتی‌های اقیانوس پیما را در شرق تنگه هرمز نیز داشته باشیم که این مساله در محدوده شهرستان جاسک مدنظر قرار خواهد گرفت. راستاد افزود: در رابطه با فعالیت ناوگان سنتی و مشکلات به وجود آمده برای بومیان شهرستان جاسک، هرگز نگاه سازمان بنادر این نیست که ناوگان سنتی فعالیت نکنند بلکه سازمان بنادر و دریانوردی نمی‌تواند به واسطه جایگاه حاکمیتی خود برای صاحبان کالا تکلیف تعیین کند که از چه طریقی بار خود را حمل کنند. وی تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی؛ از طریق اعطا تسهیلات با حداقل ٢٠ درصد آورده و ارایه بیشترین میزان یارانه، کمک خواهد کرد تا مشکل لنج‌داران؛ حل و در راستای برطرف کردن معضل بیکاری و اشتغال بومیان منطقه گام بردارد. به گفته راستاد، ٧٥ درصد تخفیف در رابطه با حقوق و عوارض بندری لنج‌ها از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به تصویب رسیده است تا بتوانیم به فعالیت لنج‌داران کمک کنیم.

توسعه حمل و نقل در دستور کار ایران و ارمنستان

مدیرکل ترانزیت وزارت راه و شهرسازی از مذاکره با ارمنستان برای تأسیس صندوق مشترک توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی خبر داد. به گزارش مهر، امین ترفع در پنل حمل و نقل و لجستیک همایش همکاری‌های اقتصادی ایران و اوراسیا درباره کریدورهای منطقه‌ای گفت: در منطقه ما کریدورهای زیادی وجود دارد اما همه کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در کریدور شمال و جنوب عضو هستند. البته حمل و نقل چه بار و چه مسافر، پایین‌ترین سطح از یک کریدور است و بخش‌های مختلفی بر یک کریدور از جمله حمل و نقل مرتبط می‌شود. وی در خصوص پیشنهاد تأسیس صندوق توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی میان ایران و اتحادیه اوراسیا، گفت: گام‌های اولیه در این خصوص برداشته شده و در حال مذاکره هستیم. به خصوص در حال مذاکره با ارمنستان هستیم تا صندوق مشترک توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی را تأسیس کنیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران