شماره امروز: ۵۴۷

| | |

صدور مجوز تردد بین شهری در فرمانداری تهران از روز شنبه ۱۳ دی‌ماه تا سه‌شنبه ۱۶ دی‌ماه متوقف می‌شود و پس از آن به‌صورت آنلاین ارایه خواهد شد.

فرمانداری تهران: صدور مجوز تردد بین شهری آنلاین می‌شود 

صدور مجوز تردد بین شهری در فرمانداری تهران از روز شنبه ۱۳ دی‌ماه تا سه‌شنبه ۱۶ دی‌ماه متوقف می‌شود و پس از آن به‌صورت آنلاین ارایه خواهد شد. به گزارش تسنیم، ‌ایمان قربانی رییس روابط عمومی فرمانداری تهران اعلام کرد: در پی شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های اعلام شده توسط ستاد ملی مقابله با کرونا، فرمانداری تهران به عنوان مرجع صدور مجوزهای تردد بین شهری خودروها مشغول به خدمت بوده که در این مدت خدمات بسیار خوبی به اقشار مختلف اعم از مردم و دستگاه‌ها ارایه شده است. وی افزود: به دلیل وجود مشکلاتی چون ازدحام تعدد درخواست‌ها همچنین ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، با تصمیمات اتخاذ شده صدور مجوزهای مذکور از روز شنبه 13 دی‌ماه تا سه‌شنبه 16 دی‌ماه متوقف می‌شود و پس از آن به‌صورت آنلاین ارایه خواهد شد. قربانی ادامه داد: بنابراین از این به بعد برای دریافت مجوز تردد بین شهری مراجعه حضوری نداریم و طی روزهای آینده نشانی سایت درخواست آنلاین دریافت مجوز و نحوه درخواست و شرایط مجوز به اطلاع عموم خواهد رسید.

حمل‌و نقل و شهرسازی بیشترین شکایت تهرانی ها

رییس کمیته شفافیت شهر تهران از انتشار پیام‌های سامانه ۱۸۸۸ روی وب سایت شفاف خبر داد و گفت: حمل‌و نقل و شهرسازی بیشترین شکایت شهروندان تهرانی به ۱۸۸۸ است. بهاره آروین در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به انتشار داده‌های ۱۸۸۸ یا سامانه نظارت همگانی شهرداری تهران روی سامانه شفافیت گفت: این حرکت گامی پیشروانه و مهم از سوی سازمان بازرسی شهرداری تهران محسوب می‌شود، چراکه سازمان‌های نظارتی به این دلیل که با حوزه تخلفات مرتبط هستند و در مورد حفظ حریم شخصی و آبروی افراد ملاحظاتی دارند، معمولا با سطح بالایی از محرمانگی کار می‌کنند و از این جهت متاسفانه هیچ نوع گزارش عمومی از میزان تخلفات انجام‌شده در دستگاه‌های مختلف یا شکایات مردم از آنها ارایه نمی‌شود. وی با بیان اینکه سازمان بازرسی شهرداری تهران برای اولین‌بار در کشور، گزارشی عمومی از میزان ثبت شکایات، انتقادات و پیشنهادهای شهروندان در سامانه ۱۸۸۸ را در معرض افکار عمومی قرار داده است، گفت: بر این اساس شهرداری تهران عملکرد خود را در حوزه نظارت همگانی با شهروندان به اشتراک گذاشته است. آروین با بیان اینکه سازمان بازرسی شهرداری تهران در اِشِلی کوچک این گام ارزشمند را برداشته است، عنوان کرد: اگر دیگر سازمان‌های نظارتی از این حرکت الگو گیرند، ممکن است تحولی جدی در کشور رخ دهد. به عنوان مثال اگر سازمان بازرسی کشور چنین گام ارزشمندی برداشته و شکایات شهروندان از دستگاه‌های مختلف را به صورت عمومی منتشر کند دستگاه‌ها برای پایین آوردن آمار شکایات مردم با یکدیگر رقابت خواهند کرد؛ ضمن اینکه اگر به جای رسیدگی به شکایات پشت درهای بسته، آنها را به صورت عمومی منتشر کنیم، تحلیل این آمارها نتایج مثبتی به نفع مردم خواهد داشت. به گفته این عضو شورای شهر پایتخت، پیش از این اطلاعات پیام‌های ۱۸۸۸ به صورت گزارش‌های ادواری در اختیار حوزه‌های معاونتی قرار می‌گرفت و انتشار عمومی آنها با جزییات اتفاق نیفتاده بود. آروین در پاسخ به پرسشی درخصوص تفاوت اصلی سامانه ۱۸۸۸ با سامانه ۱۳۷ گفت: سامانه ۱۳۷، سامانه‌ای است که عمدتا نیازها و فوریت‌های شهری را به صورت ۲۴ ساعته پیگیری می‌کند و سامانه ۱۸۸۸، سامانه‌ای است که در آن شکایات و پیشنهادهای شهروندان درخصوص عملکرد مدیریت شهری ثبت و پیگیری می‌شود. همچنین اگر پیام‌های ۱۳۷ بی‌پاسخ بماند، شهروندان می‌توانند به سامانه ۱۸۸۸ شکایت کنند؛ البته شهروندان بعضا در تفکیک این دو سامانه از یکدیگر دچار سردرگمی‌ می‌شوند. وی همچنین تصریح کرد: وقتی از شفاف شدن شکایات ۱۸۸۸ سخن می‌گوییم، بحث فساد یا تخلفات مالی مطرح نیست؛ بلکه منظور کاستی‌ها و ضعف‌های عملکردی و فرآیندی شهرداری است که منجر به شکایت و انتقاد شهروندان می‌شود. مباحثی مثل رشوه، زدوبند، پارتی‌بازی و فساد مالی، موضوعاتی هستند که معمولا در ۱۸۸۸ پیگیری و رسیدگی نمی‌شوند. وی در تشریح مزایای انتشار عمومی پیام‌های ۱۸۸۸ اظهار کرد: در گذشته شهروندان اطلاع نداشتند در محدوده سکونتشان چند نفر مثلا درباره تاخیر اتوبوس یا مشکلات زمین ورزشی پیام گذاشته‌اند، اما اکنون با انتشار عمومی پیام‌ها افراد می‌توانند به تفکیک مسائل شهری یا مراکز مسوول در شهرداری ببینند چه پیام‌هایی گذاشته می‌شود. به گفته آروین، مجموع پیام‌های شکایت و انتقاد شهروندان در ۱۸۸۸ از ابتدای سال تاکنون، حدود ۱۷ هزار مورد بوده است. براساس گزارش‌های کلی وب سایت شفاف، در سال ۹۹ بیشترین گلایه‌مندی شهروندان در حوزه حمل و نقل و ترافیک بوده است که تاخیر اتوبوس بخش خصوصی، تعمیر و نگهداری پل عابر پیاده و تعیین هزینه حمل و نقل عمومی و تاکسی به ترتیب بیشترین سهم را از شکایات شهروندان داشته‌اند. وی با بیان اینکه همچنین عملکرد حوزه شهرسازی و معماری دومین رتبه نارضایتی شهروندان را به خود اختصاص داده است که تغییر کاربری مسکونی به تجاری و اداری، ساخت و احداث بنای بدون مجوز، آلودگی‌ها و مزاحمت‌های ناشی از شهرسازی و تبدیل پارکینگ به انباری و تجاری بیشترین شکایات را متوجه خود کرده‌اند، گفت: سومین حوزه دارای بیشترین گلایه‌مندی نیز خدمات شهری بوده که اصلی‌ترین شکایات آن مربوط به قیمت محصولات و عملکرد میادین میوه و تره‌بار، زمین بازی داخل پارک‌ها و عملکرد متصدی کانکس بازیافت است.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران