شماره امروز: ۵۴۷

معاون شهردار تهران:

| | |

آنگونه که معاون شهردار تهران گفته است، قیمت تمام شده بلیت مترو در پایتخت 15 هزار تومان است. به نظر می‌رسد، در پی شیوع کرونا در کشور و همچنین اعمال محدودیت‌های کرونایی که منجر به کاهش قابل توجه مسافران مترو شده و علی رغم افزایش خطوط و ایستگاه‌ها،

گروه راه و شهرسازی|

آنگونه که معاون شهردار تهران گفته است، قیمت تمام شده بلیت مترو در پایتخت 15 هزار تومان است. به نظر می‌رسد، در پی شیوع کرونا در کشور و همچنین اعمال محدودیت‌های کرونایی که منجر به کاهش قابل توجه مسافران مترو شده و علی رغم افزایش خطوط و ایستگاه‌ها، از روزی حدود 3 میلیون مسافر به حدود 750 هزار مسافر رسیده، فشار مالی زیادی را به دخل و خرج مترو وارد کرده است. چه آنکه از سوی دیگر، به واسطه نوسان نرخ دلار، هزینه‌های تعمیر و نگهداری این سیستم پیشرفته و انبوه بر که نیازمند تامین برخی از قطعات از خارج از کشور است، دو چندان شده است. به عبارت دیگر، از سویی درآمدهای مترو کاهش یافته و از سوی دیگر هزینه‌های آن افزایش داشته است.

در این حال، سید مناف هاشمی، معاون شهردار تهران اعلام کرد: قیمت تمام شده بلیت مترو ۱۵ هزار تومان است یا باید قیمت واقعی بلیت را از مردم بگیریم که دولت مخالف آن است یا باید جبران شود و در بودجه سنواتی دولت سهمی برای توسعه مترو در نظر گرفته‌شود، ما نمی‌گوییم مردم ۱۵ هزار تومان بدهند اما می‌توان ۵ هزار تومان از آنها گرفت. به گزارش فارس، هاشمی درباره وضعیت حمل و نقل عمومی در پایتخت اظهارداشت: تهران بیش از 5700 دستگاه اتوبوس و حدود 1507 قطار مترو همچنین 80 هزار دستگاه تاکسی دارد که باید نگاهی هم به وضعیت فرسودگی ناوگان داشت. وی گفت: در حوزه مترو 400 دستگاه قطار ما نیازمند اورهال بوده در حوزه اتوبوسرانی نزدیک به 60 درصد ناوگان فرسوده است و تنها 40 درصد ناوگان را می‌توان تا 5 سال آینده استفاده کرد. هاشمی در ادامه با بیان اینکه حدود 40 هزار دستگاه تاکسی شهر تهران نیز نیارمند نوسازی است، تأکید کرد: وضعیت ناوگان حمل ونقل عمومی پایتخت به لحاظ فرسودگی اصلا مطلوب نیست با این تفاصیل روزهای کرونا را به وضعیت موجود اضافه کنید.

وی اظهار کرد: طی ماه‌های کرونا درآمد شهرداری تهران از محل حمل ونقل عمومی کاهش چشمگیری داشته اما در عین حال تلاش کردیم فاصله گذاری اجتماعی را در ناوگان عمومی شهر اعمال کنیم. معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه توسعه و نوسازی ناوگان عمومی پایتخت نیازمند منابع مالی است گفت: در حال حاضر 250 کیلومتر مترو داریم که باید به 500 کیلومتر برسد که با توجه به عدم حمایت دولت در تامین منابع و البته قیمت تمام شده مترو و اتوبوس که مردم باید پرداخت می‌کردند، این امر محقق نشده است. به گفته هاشمی، هر کیلومتر مترو هزار میلیارد تومان هزینه دارد و به عبارتی مترو تهران به 250 هزار میلیارد تومان منابع مالی جهت تکمیل نیاز دارد این در حالی است که کجا دولت طی 10 سال گذشته در بودجه خود ریالی را برای حمل ونقل عمومی در نظر گرفته و پرداخت کرده است؟

وی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، ادامه داد: در حوزه اتوبوسرانی حداقل به 10 هزار اتوبوس در برنامه 10 ساله تهران نیازمندیم به عبارتی دیگر ناوگان عمومی پایتخت برای نوسازی (طی 10 سال آینده) به 300 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد که اگر بخواهیم این برنامه را محقق کنیم باید سالانه 30 هزار میلیارد تومان منابع مالی تامین شود.

هاشمی در پاسخ به اینکه چرا تاکنون نوسازی ناوگان عمومی محقق نشده است به تجربه جهانی توسعه حمل ونقل اشاره کرد و گفت: دولت، شهرداری و مردم سه اهرم همراه با هم هستند که در توسعه و نوسازی ناوگان عمومی حرکت می‌کنند. 

هاشمی گفت: شهردار تهران یک نهاد عمومی 

غیر دولتی است و اگر یک مدیر نتواند درآمد زایی کند ماندن و نماندنش بی مفهوم بوده و بی خاصیت است بر اساس تجربه 30 ساله عرض می‌کنم، نمی‌گویم همه بار بر دوش دولت بلکه معتقدم یک سوم دولت، یک سوم شهرداری و یک سوم شهروندان در این زمینه سهم دارند.  معاون شهردار تهران تصریح کرد: قیمت تمام شده بلیت مترو ۱۵ هزار تومان است یا باید قیمت واقعی بلیت را از مردم بگیریم که دولت مخالف آن است یا باید جبران شود و در بودجه سنواتی دولت سهمی برای توسعه مترو در نظر گرفته‌شود، ما نمی‌گوییم مردم ۱۵ هزار تومان بدهند اما می‌توان ۵ هزار تومان از آنها گرفت. به گفته هاشمی، امروز شهروندی اگر بخواهد از منطقه یک به ۲۲ تهران با اسنپ یا تاکسی دربست برود باید ۵۰ هزار تومان بپردازد اما با مترو و اتوبوس با هزار یا ۱۲۵۰ تومان این مسیر را طی می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه حمل ونقل عمومی دغدغه شهرداری تهران است گفت: 60 درصد بودجه شهرداری تهران به حمل ونقل عمومی اختصاص دارد که بخش اعظمی از آن محقق می‌شود.لذا بر فرض که 12 هزار میلیارد تومان از بودجه اختصاص یافته شهرداری تهران محقق شود به همین میزان نیز باید دولت بپردازد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد: بیشتر مسافران ما از قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند بنده میگویم 60 درصد بودجه شهرداری به حمل و نقل اختصاص یافته است، دولت هم 12 هزار میلیارد تومان به حمل و نقل اختصاص دهد و مردم هم 2 هزار تومان پول بلیت بدهند، می‌توانیم حمل و نقل را رونق دهیم .هاشمی یادآور شد: در طول ۸ ماه گذشته وظیفه دولت، شهرداری و مردم را گوشزد کردیم، اگر این ۳ بخش پای کار بیایند و سالی ۱۵ هزار میلیارد تومان به توسعه مترو و اتوبوس تهران اختصاص یابد طی ۲۰ سال حمل و نقل عمومی تهران سامان می‌یابد.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران