شماره امروز: ۵۴۷

| | |

سعید آگشته، کارشناس مسائل شهری با بیان اینکه دولت در سطح کلان باید تدابیر لازم برای رفع معضل اقتصادی شهرداری‌ها را به کار بندد، گفت: امروز تأسیس وزارتخانه برای شهرداری‌ها یک ضرورت است.

تأسیس وزارتخانه برای شهرداری‌ها یک ضرورت است

سعید آگشته، کارشناس مسائل شهری با بیان اینکه دولت در سطح کلان باید تدابیر لازم برای رفع معضل اقتصادی شهرداری‌ها را به کار بندد، گفت: امروز تأسیس وزارتخانه برای شهرداری‌ها یک ضرورت است. آگشته در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: اگر بحران اقتصادی و کمبود منابع مالی شهرداری‌ها ادامه یابد دولت و حاکمیت شهری به دوران رکود مدیریت شهری در دو سال آتی خواهند رسید.وی با اشاره به معضلات اقتصادی شهرداری‌ها افزود: ابتدا باید علت قرارگیری مدیریت شهری در بحران اقتصادی را تشریح کرد و سپس راهکارهای برون رفت از این مشکلات را جست‌وجو کرد.این کارشناس مسائل شهری با تاکید بر اینکه علت بحران اقتصادی شهرداری‌ها را باید در تغییر مدل درآمدی در اقتصاد شهری جست‌وجو کرد، گفت: در دهه ۸۰ سرمایه‌گذاران از طریق ساخت و ساز شهری رویکرد درآمدزایی اقتصادی را به اجرا در می‌آورند که با گذشت زمان و تغییر در موضوعات اقتصادی به صورت کلان میزان بازگشت سود دهی پروژه‌های عمرانی به حداقل رسید.وی با بیان اینکه بازگشت سرمایه و سوددهی در پروژه‌های عمرانی توسط بخش خصوصی در سطح شهرها کاهش یافت، افزود: با ورود بازارهای موازی همچون بورس، ارز، طلا و خودرو سرمایه‌گذاری شهری کاهش محسوسی داشت.آگشته با بیان اینکه خود دولت زمینه ورود بازارهای موازی را برای رفع مشکلات اقتصادی فراهم می‌کند، تصریح کرد: ارایه مدل‌های اقتصادی جدید سبب کاهش ساخت و ساز شهری شد.وی سیاست ساخت مسکن مهر توسط دولت در سال‌های گذشته را یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر کاهش جذب سرمایه‌گذار در حوزه ساخت و ساز و به تبع آن کاهش درآمدهای شهری دانست و گفت: بحران دولت در خصوص فروش نفت سبب شد بودجه‌های عمرانی کاهش یافته و به تبع آن سهمیه شهرداری‌ها به عنوان یکی از مظلوم‌ترین سازمان‌ها به‌شدت نزول پیدا کند.این کارشناس مسائل شهری یکی دیگر از عوامل بحران اقتصادی شهرداری‌ها را کاهش درآمدهای حاصل از ارزش افزوده عنوان کرد و افزود: توزیع ناعادلانه ارزش افزوده توسط دولت سبب شده است که این منبع به جایی غیر از شهرداری‌ها تخصیص یابد.وی با تاکید بر اینکه وقتی درآمد و اقتصاد شهری دستخوش تغییرات اساسی شود به تبع آن شهرداری‌ها نیز در حوزه تأمین نیروهای انسانی و اجرای پروژه‌های عمرانی با خطرات جدی رو به رو می‌شوند، این مساله در آینده‌ای نزدیک به یک بحران بزرگ سازمانی تبدیل خواهد شد و ناآرامی‌های اجتماعی زنگ خطر امنیتی را به بار خواهد آورد.

حفاظت از درختان خیابان ولی‌عصر با همکاری دانشگاه تهران

به منظور حفظ و نگهداری ۲۶۳۵ درخت چنار خیابان ولی‌عصر(عج) که در بخش مرکزی شهر تهران قرار دارند؛ شهرداری منطقه ۱۱ با دانشگاه تهران برای انجام تحقیقات علمی همکاری می‌کند. به گزارش ایلنا، نصراله آبادیان، شهردار منطقه ۱۱ با بیان اینکه ۴ کیلومتر از خیابان ولی‌عصر(عج) با ۲۶۳۵ درخت چنار در محدوده این منطقه قرار دارد؛ از آغاز همکاری مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز منطقه ۱۱ با دانشگاه تهران برای انجام تحقیقات علمی و ارایه مقالات ISI به مجلات علمی معتبر خبر داد.  آبادیان در این باره گفت: در این راستا دکتر متشرع‌زاده عضو هیات علمی دانشگاه تهران به همراه سایر استادان و دانشجویان کارشناسی ارشد از درختان کهنسال خیابان ولی‌عصر(عج) بازدید کردند.  شهردار منطقه ۱۱ با اشاره به شناسایی بیش از 100 درخت چنار کهنسال در محور خیابان ولی افزود: ۱۰۶درخت کهنسال با سن بین ۳۹تا ۸۲ سال در این محور وجود دارند که در این بازدید کلیه موارد موثر بر تغذیه خاک درختان چنار و راهکارهای تغذیه‌ای جدید و نوین برای تغذیه بهینه درختان در نظر گرفته شد. او با اشاره به اینکه ۴ کیلومتر از خیابان ولی‌عصر‌(عج) در محدوده منطقه ۱۱ قرار دارد بیان کرد: در این همکاری وجود درختان کهنسال و درختان روتبال بالای ۱۰ سال و نیز نهال‌های چنار موجود در این خیابان مورد توجه قرار گرفت. به گفته آبادیان، در تحقیقات مذکور تلاش بر این است که یک تقویم تغذیه‌ای مناسب برای درختان به صورت واحد ارایه و راهکارهایی برای کاشت گونه‌های گیاهی پالاینده خاک به منظور کاهش آلودگی‌های خاک ارایه شود.

روند رو به رشد استفاده از دوچرخه در تهران

مدیر سیستم حمل و نقل پاک شهرداری تهران با اشاره روند رو به رشد استفاده از دوچرخه بین شهروندان تهرانی، گفت: افزایش تعداد دوچرخه‌های اشتراکی در سطح شهر نیازمند ورود بخش خصوصی و حمایت‌های شهرداری است. یعقوب آزاده‌دل در گفت‌وگو با تسنیم، درباره میزان استفاده شهروندان تهرانی از دوچرخه، اظهار کرد: آمارگیری مجددی در این زمینه انجام نشده و آخرین آمار متعلق به تیرماه سال جاری است که حاکی از رشد دو برابری استفاده از دوچرخه نسبت به سال 98 است.وی ادامه داد: با وجود اینکه آمارگیری جدیدی در این زمینه صورت نگرفته اما مشاهدات عینی نشان‌دهنده افزایش روزافزون استفاده از دوچرخه به ویژه دوچرخه‌های شخصی است و شهروندان می‌توانند در این روزهای کرونایی در صورتی که مجبور به خروج از منزل شدند از دوچرخه برای ترددهای خود استفاده کنند.مدیر سیستم حمل و نقل پاک شهرداری تهران تصریح کرد: در سال‌های گذشته به ندرت یک دوچرخه‌سوار پیدا می‌شد اما با وجود اینکه در فصل پاییز و هوای سرد هستیم، تعدد حضور دوچرخه‌سواران در سطح شهر قابل مشاهده است.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران