شماره امروز: ۵۴۷

در پی اعمال محدودیت یک ماهه برای فعالیت مشاغل، ساعت حمل و نقل عمومی پایتخت کاهش یافت

| | |

در پی تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر اعمال محدودیت یک ماهه برای فعالیت مشاغل، ساعت کاری سیستم حمل و نقل عمومی نیز از سوی شهرداری تهران کاهش یافت

گروه راه و شهرسازی|

در پی تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر اعمال محدودیت یک ماهه برای فعالیت مشاغل، ساعت کاری سیستم حمل و نقل عمومی نیز از سوی شهرداری تهران کاهش یافت. این مساله انتقادات متعددی را مبنی بر اینکه فشردگی ساعت‌های کاری حمل و نقل عمومی منجر به ازدحام جمعیت در ساعت‌های منتهی به ساعت 18 شده و در نتیجه احتمال شیوع کرونا در مترو و اتوبوس را افزایش می‌دهد. در این حال، مسوولان شهرداری این نظریه را رد کرده و گفته‌اند که به دلیل افت مسافران مترو به 740 هزار نفر در روز، این پدیده در سیستم حمل و نقل عمومی شکل نخواهد گرفت.  در این حال، به اعتقاد برخی ناظران و کارشناسان، کپی‌برداری از نسخه اروپایی مبارزه با کرونا مبنی بر کاهش ساعت‌های کاری به ساعت 18 با استانداردهای اقتصادی و اجتماعی ایران همخوانی ندارد چه آنکه در اغلب شهرهای اروپایی زیست شبانه وجود دارد و بسیاری از رستوران‌ها و بارها و کلوپ‌های شبانه تا صبح فعال هستند، حال آنکه در تهران و سایر شهرهای ایران با چنین پدیده‌ای مواجه نیستیم و از این رو کپی‌برداری از مدل اروپایی مبارزه با کرونا اشتباه است. در همین حال، برخی از کارشناسان داخلی بر این باورند که دولت باید به جای محدود کردن ساعت‌های کاری، آغاز و پایان ساعت‌های کاری را شناور می‌کرد تا به این ترتیب، هم ترافیک پایتخت روان‌تر می‌شد و هم سیستم حمل و نقل عمومی دچار ازدحام نمی‌شد و زمینه افزایش احتمال آلودگی به کرونا را فراهم نمی‌کرد.

    8 و نیم شب مترو و اتوبوس تعطیل می‌شوند

آنگونه که در شامگاه دوشنبه اعلام شده است، کاهش ساعت کاری خطوط حمل و نقل عمومی در پایتخت از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از روز سه شنبه ٢٠ آبان ۹۹ به مدت یک ماه اعمال می‌شود. این معاونت در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است، طی مجوزی از شهردار تهران و نظر به تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر اعمال محدودیت یک ماهه برای فعالیت مشاغل، کاهش ساعت کاری خطوط حمل و نقل عمومی از سوی این معاونت اعمال می‌شود. بر این اساس از دیروز٢٠ آبان ماه، اتمام ساعت کاری کلیه خطوط داخلی مترو ساعت 20 و 30 دقیقه و خط متروی کرج و گلشهر تا ساعت ٢٠ خواهد بود.

همچنین به منظور اعمال محدودیت و کاهش فعالیت در خطوط اتوبوسرانی پایان زمان فعالیت ناوگان در تمامی خطوط بی آر تی (انبوه بر) در مسیر رفت (آخرین اعزام) ساعت ٢٠ و در مسیر برگشت آخرین اعزام به ساعت 20 و 30 دقیقه کاهش خواهد یافت.

    تاکید بر لزوم  لغو کاهش ساعت کار مترو 

در این حال، مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران خواستار لغو کاهش ساعت کارحمل و نقل عمومی به منظور صیانت از سلامت شهروندان شد. به گزارش ایلنا، فراهانی طی تذکری که تقدیم هیات رییسه شورای شهر شده است، نوشت: «شهرداری تهران و شهرداری‌ها در سراسر کشور از ابتدای اعلام شیوع و فراگیری ویروس کرونا در کشور به عنوان سازمان خدماتی در صف اول مبارزه با کرونا در ابعاد مختلف از جمله نظافت و گندزدایی شهری دوشادوش بخش بهداشت و درمان ارایه و در بعد تامین و توزیع کالا و مایحتاج عمومی و حمایت از اقشار محروم و آسیب دیدگان اجتماعی همپای نهادهای انقلابی، سازمان‌های حمایتی و تشکل‌های مردمی گام برداشته‌اند و با پایداری خدمات به ویژه در بخش حمل و نقل عمومی از طریق مترو و اتوبوس زمینه تداوم کار و زندگی شهروندان را فراهم کرده است.»  وی افزود: «متاسفانه در رسانه‌ها شاهد انتشار اطلاعیه معاونت حمل و نقل و ترافیک درباره کاهش ساعت کاری خطوط حمل و نقل عمومی بودیم که بر اساس آن از ۲۰ آبان ماه اتمام ساعت کاری کلیه خطوط داخلی مترو ساعت ۲۰: ۳۰ و خط متروی کرج و گلشهر تا ساعت ۲۰ خواهد بود.»  فراهانی ادامه داد: «در این اطلاعیه تاکید شده بود که این تغییر ساعت با مجوز شهردار تهران و نظر به تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر اعمال محدودیت یک ماهه برای فعالیت مشاغل، کاهش ساعت کاری خطوط حمل و نقل عمومی از سوی این معاونت اعمال می‌شود.» 

عضو شورای شهر تهران با انتقاد از این تصمیم اظهار کرد: «بدون شک این تغییر ساعت که بر اساس اطلاعیه منتشر شده با اتخاذ تصمیم توسط یک معاونت با مجوز شهرداری انجام شده، زمینه ساز تراکم بیش از حد مسافر در ساعت خاتمه فعالیت خطوط خواهد شد که این روند افزایش احتمال آلودگی و انتقال ویروس کرونا را به دنبال خواهد داشت.»  فراهانی گفت: «این تصمیم که زمینه ساز عدم ادای حق به شهر و تحمیل هزینه‌های رفت و آمد با سایر مدهای حمل و نقل به شهروندان می‌گردد تصمیم شایسته و مبتنی بر رعایت حقوق عامه نیست.»  رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تاکید کرد: «بر همین اساس و به منظور صیانت از حق حیات شهروندان با استناد به بندهای ۳ و ۱۸ ماده ۸۰ قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره «لغوکاهش ساعت کارحمل و نقل عمومی به منظور صیانت از سلامت شهروندان» به شهردار تهران تذکر می‌دهم.» وی در پایان گفت: «انتظار شهروندان معزز تهرانی در دوران شیوع کرونا افزایش ظرفیت شبکه حمل و نقل عمومی با تقویت ناوگان به منظور فاصله‌گذاری اجتماعی بوده است، انتظاری که نه تنها پاسخ داده نشده است، اکنون اگر شهرداری به علت‌عدم حمایت دولت در پاسخگویی به این انتظار موفق نبوده است، نباید شاهد اجرای تصمیماتی باشیم که سلامت و حیات همشهریان عزیزمان را بیش از پیش با خطر مواجه نماید، همه ما در برابر سلامت و حق حیات شهروندان معزز تهرانی از کارآفرین تا کارتن خواب مسوولیم.»

     تصمیم خلق الساعه نگیرید

علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز تصمیم کاهش ساعت کاری حمل و نقل عمومی تا ۲۰ شب را خلق الساعه نامید و از این تصمیم معاونت حمل و نقل عمومی شهرداری تهران، انتقاد کرد. اعطا در این باره اظهار کرد: بسیاری از شهروندان مجبور به تردد در شهر هستند و با این تصمیم آنان را از حق استفاده از حمل و نقل عمومی محروم کرده و هزینه‌هایشان افزایش خواهد یافت. این نوع تصمیم‌گیری‌های 

خلق الساعه، نه تنها باعث کاهش شیوع کرونا نمی‌شود بلکه ازدحام بیش از حد جمعیت را در ساعات پایانی فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی به دنبال خواهد داشت و موجب نارضایتی شهروندان می‌شود. وی افزود: این تصمیم که بدون پشتوانه محکم کارشناسی و مشورت با شورای اسلامی شهر تهران و با نادیده گرفتن سبک زندگی بخش وسیعی از شهروندان اتخاذ شده است، اقشار کم درآمد و آسیب پذیر را با مشکل مواجه می‌کند. او با تذکر به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، گفت: شهرداری باید در مواجهه با کرونا با تکیه بر نظرات و مطالعات کارشناسی و با در نظر گرفتن سبک زندگی عموم شهروندان اقدامات خود را برنامه‌ریزی و اجرا کند تا موجبات نگرانی و دغدغه بیشتر شهروندان نشود.

    آمار مسافران افزایش می‌یابد؟

با وجود این انتقادات، فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با اشاره به اینکه آمار مسافران مترو در پایتخت به 740 هزار نفر در روز رسیده است، گفت: کاهش ساعات کاری مترو آمار مسافران را افزایش نمی‌دهد. نوبخت در گفت‌وگو با فارس، درباره کاهش ساعات کاری مترو و انتقاد برخی از مسافران نسبت به این موضوع، اظهار کرد: ریشه‌کن کردن بیماری کرونا حائز اهمیت است و باید همه شهروندان در این زمینه همکاری کنند و خودشان را مطابق شرایط تطبیق دهند. نوبخت ادامه داد: با کاهش ساعات کاری مترو آمار مسافران در ساعات پایانی افزایش نمی‌یابد ولی سه شنبه، روز نخست اجرای ساعت‌های جدید خواهد بود و بررسی‌های لازم و برنامه‌ریزی‌ها را برای آینده انجام خواهیم داد.

وی گفت: مردم باید نسبت به موضوع رعایت فاصله‌ اجتماعی در حمل و نقل عمومی از جمله مترو توجه داشته باشند و اگر کمتر سوار مترو شوند و در ساعات مناسب تردد کنند قطعا رعایت فاصله اجتماعی امکانپذیر خواهد بود. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران گفت: آمار مسافران مترو در حال حاضر کاهش یافته و به 740 هزار نفر در روز رسیده است بحث حفظ سلامت فردی حائز اهمیت بوده و همه افراد باید نسبت به قضیه کرونا حساس باشند. نوبخت درباره وضعیت درآمدی مترو تهران گفت: درآمدهای ما کاهش یافته ولی ورشکست نمی‌شویم سعی می‌کنیم با کمک‌های دولتی کمبود بودجه را بتوانیم جبران کنیم.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران