شماره امروز: ۵۴۷

| | |

سرانجام دیروز جلسه مشترک وزیر راه و شهرسازی با مدیران ایرلاین‌های داخلی برگزار شد. پس از این جلسه، وزیر راه اعلام کرد که پروازهای چارتر از ۲۵ مهر لغو شده است و ادامه نخواهد داشت و شرکت‌های هواپیمایی از اول آبان‌ماه، موظف به رعایت ظرفیت ۶۰ درصدی هواپیماها هستند.

گروه راه و شهرسازی|

سرانجام دیروز جلسه مشترک وزیر راه و شهرسازی با مدیران ایرلاین‌های داخلی برگزار شد. پس از این جلسه، وزیر راه اعلام کرد که پروازهای چارتر از ۲۵ مهر لغو شده است و ادامه نخواهد داشت و شرکت‌های هواپیمایی از اول آبان‌ماه، موظف به رعایت ظرفیت ۶۰ درصدی هواپیماها هستند. توقف تورج دهقانی زنگنه، رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیز پس از این جلسه گفت: هر چند شرکت‌های هواپیمایی از این موضوع گله‌مند هستند؛ اما ما باید تابع قانون باشیم و این ضوابط را رعایت کنیم. به گزارش «تعادل» حدود دو هفته پیش، انجمن شرکت‌های هواپیمایی نرخنامه تازه‌ای برای پروازهای داخلی متناسب با دلار 27 هزار تومانی و محدودیت 60 درصدی ظرفیت هواپیما اعلام کرد. اما از آنجا که قیمت بلیت پروازها بر اساس این نرخنامه جهش یافته بود، مقام‌های وزارت راه بلافاصله اعلام کردند که این نرخ‌ها اعمال نخواهد شد. بر این اساس، دیروز نشست یادشده برگزار شد، نشستی که نظر ایرلاین‌ها را تامین نکرده است، چرا که آنها باید از سویی هزینه‌های دلاری تعمیر و نگهداری ناوگان را تحمل کنند و از سوی دیگر، بر اساس مصوبه ستاد کرونا ظرفیت پروازهای خود را تا 60 درصد کاهش دهند. به عبارتی دیگر، آنها فزایش هزینه‌ها را همزمان با کاهش درآمدها باید تحمل کنند. در این حال، رییس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: البته شرکت‌های هوایی نیز باید مخالفت خود را با دلایل علمی به ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کنند. تا زمانی که قانون اعمال محدودیت مسافر وجود داشته باشد ما آن را اجرا می‌کنیم.

    تفاوت ظرفیت‌ها در هواپیماهای مختلف

وی یادآور شد: ظرفیت پذیرش مسافران در هواپیماها با یکدیگر فرق دارند و این موضوع بستگی به چینش صندلی‌ها در هواپیما دارد. مثلا در هواپیمای ATR ظرفیت ۵۰ درصد و در هواپیمایی فوکر ظرفیت مسافر ۶۰ درصد است.

    رد نرخ‌های اعلامی از سوی ایرلاین‌ها

وزیر راه و شهرسازی اما دیروز در نشست با مدیران ایرلاین‌های داخلی با اشاره به لزوم کم‌ترین افزایش نرخ قیمت بلیت هواپیما اظهار کرد: بررسی‌هایی که سازمان هواپیمایی کشوری با همکاری انجمن شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌دهد بزودی نرخ‌های جدید با رد نرخ اعلامی روزهای گذشته اعلام خواهد شد.

  شرکت‌ها بلیت‌های ارزان را  مسدود کرده‌اند

در این حال، رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران گفت: شرکت‌های هواپیمایی کلاس‌های گران پروازی را برای فروش باز و دسترسی به صندلی‌های ارزان را مسدود کرده‌اند و مسافر مجبور است بلیت گران را بخرد.

 امیرپویان رفیعی شاد گفت: پروازها کلاس‌های قیمتی متفاوتی با نرخ‌های مختلف دارند، درحال حاضر کلاس‌های قیمتی گران برای فروش باز شده و کلاس‌های قیمتی ارزان را بسته‌اند و مردم مجبورند صندلی گران را بخرند. این کار را معمولا در فصل شلوغی سفر و تقاضای زیاد انجام می‌دهند، نه حالا که تقاضا برای سفر کم است و فصل سفر نیست. او همچنین از کاهش شدید تقاضا برای سفرهای هوایی در چند ماه اخیر خبر داد و افزود: تعداد پروازها کم شده و از طرفی تعداد تقاضا برای سفرهای هوایی نیز کاهش یافته است. 

رفیعی شاد در ادامه اظهار کرد: درست است که شرکت‌های هواپیمایی هزینه‌های تحمیلی دارند اما خسارت آنها را دولت باید جبران کند نه اینکه دست در جیب مردم کنند؛ پس نقش حمایتی دولت چه می‌شود؟ این روش درستی نیست که هر بار مشکلی پیش می‌آید جیب مردم را هدف بگیریم. دولت باید در شرایط موجود یارانه و حمایت‌هایی را اختصاص دهد تا از این وضع خارج شویم. رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران با اشاره به تک‌روی‌هایی که در بخش سفر می‌شود، اظهار کرد: با اینکه گردشگری صنعتی چندوجهی است و ذی‌نفعان باید منافع مشترک را درنظر بگیرند اما در زمینه سفرهای هوایی شاهد تک‌روی هستیم. باید کمیسیونی تشکیل شود تا طرفین به اجماع و راه‌حل برسند.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران