شماره امروز: ۵۴۷

نیروهای مردمی در پی بی‌احترامی به کامیونداران ایرانی مرز میلک را بستند

| | |

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون اعلام کرد: در حال حاضر تردد مرز میلک بین ایران و افغانستان مختل و متوقف شده و متاسفانه وزارت امور خارجه و وزارت کشور در این موضوع کوتاهی کردند.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون اعلام کرد: در حال حاضر تردد مرز میلک بین ایران و افغانستان مختل و متوقف شده و متاسفانه وزارت امور خارجه و وزارت کشور در این موضوع کوتاهی کردند. از پنجشنبه هفته گذشته مرز مشترک ایران و افغانستان در میلک استان سیستان و بلوچستان غیر فعال شد و عملا هیچ گونه ترددی در این مرز انجام نمی‌شود. گویا با اجرای قوانین مبارزه با قاچاق چند کامیون افغانستانی حامل قاچاق سوخت در مرز میلک متوقف شد و در آن سمت هم افغان‌ها مسیر مرزی برگشت را روی رانندگان ایرانی بستند. در خاک کشورمان هم مسیر برگشت برای کامیون‌های افغان بسته شد. قرار بر این بود روز دوشنبه ملاقات مرزی بین نمایندگان دو کشور انجام شود که این اقدام هنوز صورت نگرفته است و توقف کامیون‌ها پشت مرز دو کشور هزینه‌هایی را برای صاحبان کالا و رانندگان افزایش داده است. از سوی دیگر به تازگی مرز بین افغانستان و پاکستان هم به دلیل درگیری‌ها بسته شد و در حال حاضر تنها مسیر ترانزیتی و تردد برای افغان‌ها مسیر ایران است اما بروز این اتفاقات باعث شده است که مرز میلک هم مسدود شود و در حال حاضر صف بسیار طولانی (2500 ) دستگاه کامیون در مرز دغارون ایجاد شده و معلوم نیست این شرایط تا چه زمانی ادامه داشته باشد.

محمد سرگزی، نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس در گفت‌وگو با ایلنا درباره علت توقف تردد در مرز میلک (یکی از سه مرز ایران و افغانستان) اظهار کرد: در حال حاضر تردد مرز میلک بین ایران و افغانستان مختل و متوقف شده و متاسفانه وزارت امور خارجه و وزارت کشور در این موضوع کوتاهی کردند. وی با بیان اینکه در مرز میلک تبادلات حوزه ترانزیتی یک‌طرفه است، ادامه داد: 8000 هزار ناوگان از کشور افغانستان در این مسیر تردد دارند و تعداد ناوگان فعال کشورمان در این مسیر فقط 300 دستگاه کامیون است. سرگزی افزود: متاسفانه در گذر زمان به‌رغم اینکه منافع کشور افغانستان در این حوزه بسیار زیاد است اما همین 300 دستگاه کامیون ایرانی با شرایط بسیار سختی از این مسیر تردد می‌کنند به نحوی که حقوق رانندگان کشورمان رعایت نمی‌شود و شرایط سختی را برای مدت حضور رانندگان در خاک افغانستان ایجاد می‌کنند. نماینده استان سیستان و بلوچستان با اشاره به عدم رعایت حقوق رانندگان ایرانی توسط افغان‌ها، گفت: افغانستان هر کامیون ایرانی را راه نمی‌دهد و شرایط سختی را برای پذیرش خودروهایی ایرانی اعمال کرده است، بعضا به واسطه عدم امنیت، افرادی رانندگان ایرانی را مسلحانه تهدید می‌کنند. وی تاکید کرد: متاسفانه کوتاهی در حوزه دیپلماسی عمومی باعث شده رانندگان و مرزبانان افغان نسبت به رانندگان ایرانی بی‌احترامی و هتک حرمت کنند. نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون ادامه داد: در همین شرایط قبل از عید قربان به بیش از 200 دستگاه کامیون‌های ایرانی در خاک افغانستان اجازه ندادند به کشور برگردند و مسیر بازگشت را مسدود کردند که در نهایت با ورود مردم و با طرح این خواسته که حرمت رانندگان ایرانی در خاک افغانستان باید حفظ شود، جلوی کامیون‌های افغانستانی در ایران را گرفتند و یک اقدام متقابل انجام دادند. سرگزی گفت: در تمامی روابط بین‌الملل رعایت احترام متقابل را به عنوان یک اصل می‌شناسیم. این طور نیست که ما احترام افغانستان را در این حوزه داشته باشیم اما در طرف مقابل بدترین اهانت‌ها و تحقیرها در خاک افغانستان نسبت به رانندگان کشورمان انجام شود. وی اظهار کرد: نمی‌دانم که چرا پس از گذشت بیش از دو هفته از کند شدن تردد در مرز میلک و اخیرا مسدود کردن مسیر برگشت کامیون‌های ایرانی توسط افغان‌ها، و به‌رغم تذکرات اما اقدام موثری از ناحیه وزارت امور خارجه و کشور صورت نگرفته است. وی گفت: این کوتاهی محرز و مشخص از سوی وزارت امورخارجه و مجموعه وزارت کشور رخ داده که باید نسبت به آن پاسخگو باشند. او  با اشاره به اعمال قوانین مرتبط با مبارزه با قاچاق سوخت در مرز میلک و توقف کامیون‌های متخلف، اظهار کرد: قرار نیست به واسطه ترانزیتی که بخش عمده سود آن متوجه افغانی‌هاست سرمایه‌های انرژی خود را به دیگران بذل و بخشش کنیم.

     ترانزیت برای قاچاق سوخت

وی با بیان اینکه به بهانه ترانزیت به دنبال قاچاق سوخت از ایران هستند، افزود: رانندگان افغانی اعلام می‌کنند که از ترانزیت سودی نمی‌بریم، قرار نیست اگر سودی از حمل و نقل تجاری ایران نمی‌برند سرمایه‌های ایران در این وسط نابود شود. اگر قرار است سوختی به افغان‌ها داده شود باید در قالب پروتکل‌های مشخص و قیمت روز سوخت انجام شود.   سرگزی در پاسخ به اینکه طولانی شدن توقف تردد در مرز میلک، باعث اختلال در عملیات بندر شهید بهشتی چابهار به ویژه جابه‌جایی گندم‌های اهدایی هند به افغانستان می‌شود، گفت: تمام این بار توسط کامیون‌های افغانستانی جابه‌جا می‌شود و 300 دستگاه ناوگان ایرانی در مقابل 8000 ناوگان افغان عدد قابل توجهی نیست. کشتی و بار آن و حمل و نقل آن از آن افغان‌هاست اگر این مرز مختل شود به زیان افغانستان است لذا آنان باید به خواسته‌های قانونی ایران احترام گذاشته و توازن خودرویی و رعایت حقوق رانندگان ایرانی را محقق کنند. وی همچنین درباره بسته شدن مرز افغانستان و پاکستان گفت: یکی از دلایلی که افغانستانی‌ها از مرز میلک به چابهار استفاده می‌کنند این است که پاکستان نمی‌تواند امنیت ناوگان ترانزیت افغان را تامین کند. به همین دلیل به مسیر ایران روی آورده‌اند.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران