شماره امروز: ۵۴۷

توسعه خطوط 6 و 7 مترو تسهیل می‌شود

| | |

در حالی که یکشنبه هفته جاری، محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران نسبت به فرصت سوزی 1000 میلیارد تومانی هشدار داده بود،

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که یکشنبه هفته جاری، محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران نسبت به فرصت سوزی 1000 میلیارد تومانی هشدار داده بود، مسوولان شهرداری پایتخت با پیگیری مداوم توانستند در آخرین ساعت‌های انقضای مهلت انتشار اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل عمومی، از این فرصت سوزی ممانعت کرده و چشم‌انداز مثبتی را برای تداوم توسعه مترو در سال جاری ایجاد کنند. 

به گزارش «تعادل»، پیروز حناچی، شهردار تهران دیروز صبح در توئیتی اعلام کرد: خوشبختانه با پیگیری همکارانم در شهرداری و شورای شهر و همکاری بانک مرکزی و دولت محترم، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت توسعه مترو و اتوبوسرانی منتشر شد. با این اتفاق مهم، در سال ۹۹ شاهد برداشتن گام‌های جدی در توسعه خطوط ۶ و ۷ مترو و ناوگان اتوبوسرانی خواهیم بود. محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در توئیتی اعلام کرده بود: سرانجام در واپسین ساعات مهلت قانونی، مجوز انتشار اوراق مشارکت اتوبوس و متروی تهران صادر شد. او همچنین از شخص رییس بانک مرکزی و مدیریت بورس که مساعدت ویژه‌ای برای تامین اعتبار حمل‌و نقل شهروندان تهرانی در این شرایط اقتصادی داشتند، قدردانی کرد.

هاشمی همچنین در گفت‌وگو با ایسنا، مناف هاشمی معاون حمل و نقل شهردار تهران تا نیمه‌های شب، بین بانک رفاه کارگران و بانک مرکزی در حال تردد بود تا مجوزها را بگیرد. جا دارد که از حناچی و مناف هاشمی بابت تلاش‌های بی‌وقفه خود و همچنین بانک رفاه کارگران و بانک مرکزی که توانستند این هزار و 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت را به سرانجام برسانند، تشکر کنم.وی افزود: حال که مشکل اوراق مشارکت حل شده و امیدواریم تحولی را در سیستم حمل ونقل عمومی شاهد باشیم.

سیدحسن رسولی، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به پیگیری‌ها و اقدامات جدی صورت گرفته از سوی مدیریت شهری، اظهار کرد: خوشبختانه ساعت یک بامداد روز چهارشنبه انتشار ١٥٠٠میلیارد تومان اوراق مشارکت مترو (سال٩٨) از طریق بانک عامل عملیاتی شد.

به گزارش مهر، پیش از این سیدحسن رسولی در جلسه روز یکشنبه ۲۹ تیرماه نسبت به از دست رفتن فرصت استفاده از ظرفیت اوراق مشارکت برای توسعه مترو و اتوبوسرانی تذکر داده بود.

    دولت به تکالیف قانونی خود عمل کند

در همین حال، ، محمد علیخانی رییس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه مجموع بدهی‌های دولت در خصوص یارانه بلیت اتوبوس و مترو تا پایان سال گذشته ۷۳۰۰ میلیارد تومان است، گفت: از این مبلغ، سال گذشته دولت ۲۵ میلیارد تومان را پرداخت کرده است.

علیخانی با تاکید بر اینکه مجلس، وظایفی را برای دولت در قبال حمل و نقل عمومی شهرها تعیین کرده است، افزود: متاسفانه دولت‌های مختلف به وظایف خود عمل نکردند و به دلیل نگاه‌های سیاسی، منافع شهر و شهروندان قربانی شد.وی با اشاره به اینکه نگاه واقع‌بینانه نشان می‌دهد که یکی از مشکلات اصلی در بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل درون‌شهری، کمبود منابع مالی است، اظهار کرد: یکی از راه‌حل‌های کلیدی برای عبور از موانع موجود بر سر راه توسعه حمل و نقل و عمومی، «تی او دی» (توسعه بر محور حمل و نقل عمومی) است که بر اساس آن، هر فرد با ۳۰۰ تا ۶۰۰ متر پیاده‌روی به اولین ایستگاه حمل و نقل عمومی دسترسی خواهد داشت که در نتیجه آن، استفاده شهروندان از خودروی شخصی برای سفرهای درون‌شهری کاهش می‌یابد.

علیخانی با بیان اینکه اغلب اتوبوس‌های تهران به ویژه اتوبوس‌های تک‌کابین فرسوده هستند، تصریح کرد: شهرداری در خصوص تامین ۳ هزار دستگاه اتوبوس مورد نیاز ناوگان اتوبوسرانی تهران مشکل دارد و شهرداری باید از محل کمک‌های دولتی که جزو تکالیف قانونی دولت است، این ناوگان را سامان ببخشد.نماینده مردم تهران در پارلمان شهری با تاکید بر اینکه در سال ۹۸، مجموع یارانه بلیت اتوبوس و مترو ۱,۹۰۰ میلیارد تومان بوده که شهرداری تهران پرداخت کرده است؛ خاطرنشان کرد: این در حالی است که نیمی از این رقم یعنی ۹۵۰ میلیارد تومان سهم دولت بوده که چون دولت آن را پرداخت نکرده بار آن بر دوش مدیریت شهری افتاد.

   اولویت تهران، دوچرخه‌سواری نیست

رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران همچنین با تاکید بر اینکه طرح دوچرخه سواری در تهران بیست سال است اجرا شده و شکست خورده، گفت: اولویت اول پایتخت تکمیل و توسعه مترو و اتوبوسرانی است.علیخانی در گفت‌وگو با مهر درباره طرح‌های دوچرخه‌سواری در تهران و علت شکست آنها این‌طور توضیح داد که تاریخچه مسیر دوچرخه به دوره شهرداری آقای مهندس الویری باز می‌گردد که اولین مسیر دوچرخه سواری تهران را از کوی دانشگاه به دانشگاه تهران طراحی و اجرا کردند، اما این مسیر ظرف مدت کوتاهی برچیده شد.وی علت شکست این طرح را شیب بالای مسیر برگشت دوچرخه‌ها عنوان کرد و توضیح داد که دانشجویانی که از کوی دانشگاه به سمت دانشگاه تهران سوار دوچرخه می‌شدند در راه بازگشت به دلیل شیب آن منطقه با مشکل مواجه شدند و نمی‌توانستند با دوچرخه به سمت بالا برگردند. در واقع شیب تند مسیر باعث عدم استقبال از دوچرخه‌سواری شد.

   اجرای طرح شکست خورده پس از 20 سال

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه با وجود این تجارب در دوره‌های مختلف این طرح به شکل وسیع‌تری به اجرا درآمد و تقریباً اکثر مسیرهایی که در معابر شهر با هزینه‌های فراوان ساخته شد از بین رفته‌اند، گفت: هر زمان این طرح‌ها به مرحله اجرا رسید و پیمانکاران پولشان را گرفتند و رفتند به دلیل عدم استقبال شهروندان و همچنین تبدیل بیشتر این مسیرها به پارکینگ موتورسیکلت از بین رفتند و یا برچیده شدند.

وی افزود: حتی ایستگاه‌های سازه‌ای که برای دوچرخه در برخی مناطق ساخته شده بود به دلیل هزینه بالای نگهداری از کارایی درآمد و آنها نیز بلااستفاده رها شد و جالب اینکه هزاران دوچرخه خریداری شده توسط شهرداری به پارکینگ منتقل و بسیاری از آنها زیر آفتاب از بین رفت.علیخانی یادآور شد: طرح دوچرخه‌های شهری در زمان حضور معاونت سابق حمل و نقل شهرداری برای چندمین بار مطرح شد و این طرح شکست خورده برای چندمین بار در تهران تکرار شد.وی افزود: با اجرای مجدد این طرح بسیاری از منابع مالی شهرداری به هدر رفت و اخیراً نیز مسیرهایی که در دوره ایشان اجرا شده بود متأسفانه در حال جمع‌آوری است.رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه متأسفانه کسی نیست بپرسد بر اساس کدام مطالعات چنین طرح شکست خورده‌ای را برای چندمین بار از پول مردم برای سود پیمانکاران در شهرداری تهران انجام می‌دهند، گفت: چقدر برای چنین طرحی در تهران هزینه شده است، البته ما می‌دانیم. اما باید از مسوولان شهرداری درباره این هزینه‌کرد بی‌فایده توضیح خواست.

    بهترین روش توسعه دوچرخه‌سواری 

وی ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری محلی و مسیرهای کوتاه تا ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی و یا در مکان‌های امن مانند پارک‌های جنگلی و محیط‌های ورزشی را بهترین راه توسعه دوچرخه‌سواری در تهران در حال حاضر دانست و گفت: وضعیت جغرافیایی، شیب تند و همچنین آلودگی هوا و وضعیت جوی و نبود زیرساخت امن موجب شکست این طرح در دوره‌های مختلف شده است.علیخانی اجرای چنین طرح‌هایی از سوی پیمانکاران را سفارشی دانست و ابراز داشت: برخی پیمانکاران خاص با روابطی که دارند طرح‌های اینچنینی را ارایه می‌دهند و می‌بینیم که بعد از مدتی بدون هیچ بازدهی نتیجه‌اش طرح با شکست مواجه می‌شود. وی با تاکید بر اینکه این طرح ۲۰ سال است در حوزه مدیریت شهری مطرح است، گفت: کمیسیون تخصصی عمران و حمل و نقل شورا با انجام این کار با شکل و شمایل کنونی و بدون توجه به نظریات کارشناسی و بدون انجام مطالعات مخالف است، چراکه اولویت اول تهران تکمیل و توسعه مترو و اتوبوسرانی است و هزینه‌های بی‌حاصل و کمبود منابع بزرگ‌ترین مانع تکمیل شبکه ریلی و اتوبوسرانی است.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران