شماره امروز: ۵۴۷

کلیات طرح تفصیلی منطقه ۲۲ تصویب شد

| | |

یک روز پس از اینکه پیروز حناچی، شهردار تهران از آغاز احداث خط 10 متروی تهران به مقصد منطقه 22 تهران خبر داد، نمایندگان مردم تهران در شورای شهر، کلیات طرح تفصیلی این منطقه را تصویب کردند.

گروه راه و شهر‌سازی|

یک روز پس از اینکه پیروز حناچی، شهردار تهران از آغاز احداث خط 10 متروی تهران به مقصد منطقه 22 تهران خبر داد، نمایندگان مردم تهران در شورای شهر، کلیات طرح تفصیلی این منطقه را تصویب کردند.

 اعضای پارلمان شهری پایتخت در نشست علنی دیروز خود همچنین به کلیات طرح کارت‌بلیت الکترونیک رایگان برای مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی رای مثبت دادند. در رابطه با طرح تفصیلی منطقه 22، محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: رویکردهای گذشته باعث شده که منطقه فراغت محور و تفرج گاهی منطقه ۲۲ متاسفانه امروز از محروم‌ترین مناطق از سرانه خدماتی است.

سالاری با بیان اینکه طرح تفصیلی منطقه ۲۲ شهر تهران سابقه دیرینه دارد، گفت: فلسفه ارایه این طرح به مصوبه سال ۹۳ شورای عالی شهرسازی و معماری باز می‌گردد و بندی در طرح تفصیلی پیدا نکردیم که مغایر با طرح جامع باشد.

وی ادامه داد: مفاد طرح تفصیلی مبتنی بر ۱۲ ماده و ۴۹ نقشه است که لایه‌های مختلفی از پهنه‌بندی و ... وجود دارد و شهرداری تهران مکلف است که اینها را در مقیاس یک دو هزارم ممهور به مهر شورای شهر کند چراکه پیش از این در فرایند طرح تفصیلی شهر تهران متوجه مغایرت جدی می‌شدیم و به عنوان مثال پارک مادر در منطقه ۵ که زیر پهنه آن تغییر پیدا کرده است.

سالاری با اشاره به اینکه رویکردهای گذشته باعث شده که منطقه فراغت محور و تفرج گاهی و گردشگاهی منطقه ۲۲ که ریه‌های تهران محسوب می‌شود متأسفانه امروز از محروم‌ترین مناطق از سرانه خدماتی است و این همه املاک بزرگ مقیاس فروخته شده و بارگذاری‌های انبوه انجام شده است، گفت: این جمعیت پذیری باید متوقف شود، طرح جامع ۷۰۰ هزار جمعیت پذیری پیش‌بینی شده بود در طرح تفصیلی سال ۹۱ ابلاغ ۷۵۰ هزار و در طرح ویژه ۵۲۰ هزار سقف در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در این منطقه ۴۵۷ هزار ظرفیت جمعیتی ایجاد شده در حالی که بیش از ۲۳۰ هزار جمعیت ساکن نشدند و شهرداری سعی کرده بارگذاری‌ها را بین اتوبان خرازی و حکیم تغییر دهد.

این عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: زمینه توجه به توسعه بر مبنای حمل و نقل عمومی یا TOD در این منطقه فراهم شده و خط ۱۰ و ۶ مترو به این منطقه متصل می‌شود. 

کلیات این طرح با ۱۳ موافق از مجموع ۱۴ نفر حاضرین به تصویب رسید.

   کارت‌بلیت الکترونیک رایگان برای مددجویان 

پیشنهاد رایگان شدن کارت‌بلیت الکترونیک حمل و نقل عمومی برای افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تهران رسید. بهاره آروین در دویست و بیست و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران و در جریان بررسی طرح «اصلاحیه ماده واحده مصوبه «نظام یکپارچه بلیت الکترونیک حمل و نقل عمومی شهر تهران» طی پیشنهادی اظهار کرد: در بند (یک) تبصره (یک) این طرح درجهت تکریم والدین و همسران شهدا و جانبازان ۲۵ درصد به آنها بلیت الکترونیک رایگان اختصاص داده شده است، اما در بند (چهار) برای افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد ۵۰ درصد تخفیف در نظر گرفته‌ایم. جایی که باید تخفیف دهیم اینجا است. عضو هیأت رییسه شورای شهر تهران تاکید کرد: فکر می‌کنم منطق تخفیفات این است که به نیازمندان کمک کرده باشیم، بنابراین بهتر است این درصدها را جابه‌جا کنیم. محسن هاشمی در واکنش به این پیشنهاد با بیان اینکه حدود ۴۲ پیشنهاد در خصوص طرحی که یک ماده واحده دارد وقت زیادی از صحن می‌گیرد و ضمناً ممکن است به لحاظ رسانه‌ای بازخوردهای مناسبی نداشته باشد، خواستار پس گرفتن پیشنهادات و واگذاری مسوولیت به کمیسیون تخصصی شد. آروین در پاسخ به سخنان هاشمی بیان کرد: درست است که ورود صحن به یک‌سری از موارد با توجه به اینکه پوشش رسانه‌ای خوبی داده نمی‌شود و با برجسته‌سازی یا کمرنگ کردن برخی موارد باعث برداشت‌ها و پیامدهای غیرواقعی می‌شود، اما این نباید باعث شود شورا این مباحث را به درون کمیسیون‌ها برده و عملکردی غیرشفاف داشته باشد.

   تکریم هنرمندان با تخفیف 50 درصدی؟

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران تصریح کرد: در این طرح مشخص نیست با چه منطقی به هنرمندان برای تکریم‌شان ۵۰درصد تخفیف داده شده و برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که نیازمند واقعی هستند هم ۵۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است. آیا حتماً باید از طریق حمل و نقل عمومی هنرمندان را تکریم کنیم؟ وی با بیان اینکه طرح یادشده از منطق مناسبی برخوردار نیست، گفت: این طرح به نیازمند ۵۰ درصد تخفیف می‌دهد و برای کسی که قرار است صرفاً تکریم شود کارت بلیت رایگان می‌دهد.

یا به عنوان مثال با وجود اینکه در بند (دو) تبصره (یک) برای سالمندان ۶۵ سال به بالا تخفیف ۹۰ درصدی در نظر گرفته شده، در بند (هفت) مجدداً به تخفیف ۹۰ درصدی برای بازنشستگان و وظیفه‌بگیران شهرداری اشاره شده است.

چرا باید برای کارمندان خود امتیاز ویژه‌ای در نظر بگیریم؟ این مبالغ مربوط به همه شهروندان تهرانی است. آروین تاکید کرد: اینکه کمیسیون تخصصی اصل مسوولیت را به عهده بگیرد اشکالی ندارد اما حداقل‌ای کاش در صحن شورا به تفاهم برسیم و آنگاه کمیسیون تخصصی به جزئیات بپردازد.

درنهایت این پیشنهاد مبنی بر رایگان شدن کارت‌بلیت الکترونیک حمل و نقل عمومی برای افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد با ۱۲ رأی موافق از ۱۴ نفر از حاضران تصویب شد.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران