شماره امروز: ۵۴۷

| | |

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گفت: به نظر نمی‌آید زلزله‌های روز یکشنبه حوالی فیروزکوه پیش لرزه زلزله بزرگ‌تر باشند.

زلزله‌های پی‌درپی  در 110 کیلومتری تهران

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گفت: به نظر نمی‌آید زلزله‌های روز یکشنبه حوالی فیروزکوه پیش لرزه زلزله بزرگ‌تر باشند. علی بیت‌الهی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره وقوع 18 زلزله در محدوده فیروزکوه اظهار کرد: از صبح یکشنبه 6 زلزله بالای 2.5 ریشتر در جنوب غرب منطقه فیروزکوه رخ داده است که مابقی این زلزله‌ها کمتر از 2.5 ریشتر بوده است. پس از وقوع زلزله 5.1 ریشتری دماوند در 19 اردیبهشت سال جاری، یک شیف فاصله‌ای در کانون تجمع لرزه‌ای در حدود 55 کیلومتری به سمت شرق در این منطقه، اتفاق افتاد و تعدادی زلزله بیش از 2.5 ریشتر را مشاهده کردیم. این لرزه‌ها با یک کش و قوس‌هایی ادامه داشت تا اینکه دیروز با یک رفتار غیرعادی مواجه بودیم که با زلزله 3.6 ریشتری در ساعت 5 صبح نمود بیشتری پیدا کرد. او ادامه داد: ساعت 8 صبح دیروز هم زلزله‌های 2.5 تا 3 ریشتر رخ داد و ادامه آن در ساعت 11:49 دقیقه زلزله‌ای با بزرگی 4 ریشتر اتفاق افتاد و نگرانی‌های ما را افزایش داد. بیت‌الهی با بیان اینکه روند وقوع زلزله‌ها افزایشی بوده است، گفت: به نظر نمی‌آید که منشأ این گسل مشاع باشد. احتمالا منشأ این زلزله امتداد غربی گسل‌های شمال سمنان و سرخه است یا علت شاخه‌های گسل فیروزکوه می‌تواند باشد. وی با بیان اینکه این لرزه‌ها فاصله 110 کیلومتری تا مرکز تهران دارند، اظهار کرد: طبق تجربیات به دست آمده از زلزله‌های بزرگ کشور، به نظر نمی‌آید که این زلزله‌ها پیش‌لرزه زلزله بزرگ‌تری باشد و وقوع زلزله بزرگ‌تر احتمال پایین‌تری دارد چراکه پیش‌لرزه‌ها معمولا به صورت خوشه‌ای رخ نمی‌دهند.

 جزییات تازه از علل شلیک  به بویینگ اوکراینی

 سومین گزارش درباره سانحه بویینگ اوکراینی در روز چهارشنبه 18 دی ماه 98 منتشر شد. پیش از این دو گزارش از سوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره این حادثه منتشر شده بود. به گزارش فارس، در بخشی از گزارش تازه سازمان هواپیمایی کشوری درباره حادثه یادشده آمده است: در یکی از سامانه‌های دفاع هوایی تهران پس از جابه‌جایی سامانه که منجر به تغییر مکان جغرافیایی سمت سامانه شده بود، فرایند تنظیم مجدد راستای شمال سیستم در اثر خطای انسانی و اجرا نکردن مراحل الزامی بعد از جابه‌جایی فراموش می‌شود، این سامانه به دلیل تنظیم ننمودن صحیح مجدد شمال دچار خطایی برابر با 107 درجه می‌شود و در زمان پرواز هواپیمای اوکراینی سمت اهداف و اشیای شناسایی شده توسط سامانه با افزایشی برابر با 107 درجه توسط کاربر سامانه دفاع هوایی مشاهده می‌شود. در ادامه این گزارش آمده است: در ساعت 6:13:56 کاربر سامانه دفاع هوایی هدفی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سمت 250 درجه نسبت به شمال خود شناسایی کرد که درحال طی کردن مسیر 56 درجه بود. در همین زمان پرواز اوکراینی پس از برخاست از فرودگاه از سمت 143 درجه نسبت به سامانه در حال نزدیک شدن به سمت سامانه پدافند بود، هواپیما در حال طی کردن مسیر 309 درجه بود، کاربر سامانه دفاع هوایی مشخصات هدف شناسایی شده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در ساعت 6:14:21 بر روی بستر ارتباطی به مرکز هماهنگی مربوطه اعلام کرد. این هدف همان هواپیمای اوکراینی بوده که از سمت فرودگاه امام(ره) در حال نزدیک شدن به سامانه بوده است ولی توسط سامانه به عنوان هدفی که از ناحیه جنوب غرب در حال نزدیک شدن به تهران بود، شناسایی می‌شود. طبق این گزارش اطلاعات ثبت شده نشان می‌دهد که پیام سامانه دفاعی با مرکز هماهنگی مبادله نشده است. در این مرحله یک حلقه دیگر زنجیره رویداد شکل می‌گیرد. کاربر سامانه دفاع هوایی به تجزیه و تحلیل اطلاعات قابل مشاهده می‌پذیرد و این هدف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به عنوان یک هدف متخاصم شناسایی می‌کند، هر چند بدون آگاهی از اینکه سمت قابل مشاهده دارای خطایی 107 درجه است احتمال شناسایی این هدف به عنوان هدف متخاصم بسیار بالا می‌رود، با این وجود اگر در این مرحله کاربر سامانه دفاع هوایی هدف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یک هواپیمای تجاری تشخیص می‌داد، شلیک موشک منتفی می‌شد. این شناسایی اشتباه نیز زنجیره دیگری از رویداد است. طبق این گزارش در ساعت 6:14:41 کاربر سامانه دفاع هوایی بدون دریافت پاسخ از مرکز هماهنگی یک فروند موشک به سمت هدف متخاصمی که شناسایی کرده بود، شلیک کرد. مطابق دستورالعمل‌های مربوطه در صورتی که سامانه دفاعی موفق به برقراری ارتباط با مرکز هماهنگی نبوده و فرمان شلیک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دریافت نکرده باشد، مجاز به شلیک نبوده است، این تمهید به عنوان یک لایه مراقبتی دیگر پیش بینی شده بود که رعایت نشد، حلقه چهارم رویدادها که منجر به شلیک موشک شد در این مرحله شکل گرفته است. بنابراین گزارش، ‌مسیر حرکت هواپیما و وضعیت آن در زمان شلیک موشک اول عادی بوده است و هیچ نوع عملیات پروازی که موجب گمراه کردن سامانه دفاعی می‌شود تاکنون مشاهده نشده است، خطای سامانه دفاعی از خطای کاربر در فراموش کردن تنظیم مجدد شمال سامانه آغاز شده و با افزوده شدن برخی شرایط به دامنه خطای اولیه افزوده شده تا جایی که منجر به هدف‌گیری اشتباهی هواپیمای مسافری می‌شود.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران