شماره امروز: ۵۴۷

| | |

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران از ارسال لایحه بهره‌برداری از پیاده‌روها به شورای شهر تهران خبر داد.

لایحه «بهره‌برداری از پیاده‌رو‌ها» به شورای شهر رسید

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران از ارسال لایحه بهره‌برداری از پیاده‌روها به شورای شهر تهران خبر داد.

به گزارش «تعادل» حدود سه هفته پیش، در صحن علنی شورای شهر تهران، به هنگام بررسی لایحه بسته محرک اقتصاد شهر در شرایط کرونا، مفاد مربوط به آنچه که فروش پیاده‌روها در رسانه‌ها منعکس شد، از لایحه مزبور حذف شد. اما حالا علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در صفحه شخصی خود در توییتر نوشته است: لایحه بحث‌برانگیز بهره‌برداری از پیاده‌روها از سوی شهرداری برای بررسی به شورا ارسال شده و در شورا در نوبت بررسی است. او نوشته است: جمعی از منتقدین و مدافعین و برخی مدیران ارشد شهرداری را برای شرکت در جلسه‌ای در روز شنبه دعوت کرده‌ام. تلاش می‌کند تا این جلسه به صورت آنلاین پخش شود. در لایحه طرح بهره‌برداری از پیاده‌روها آمده است: با هدف افزایش نشاط اجتماعی و ایجاد منافع اقتصادی و درآمد پایدار برای شهرداری تهران، از ظرفیت پیاده‌روهای تهران برای ارایه خدمات مجاز از سوی اصناف و کسبه به شهروندان در مورد واگذاری قسمتی از پارک‌ها و میادین و اموال عمومی اعم از عرصه و اعیان از شمول قانون مالک و مستأجر مصوب سال ۱۳۵۹ شورای انقلاب تصمیم‌گیری شود. بر اساس این لایحه پیشنهاد شده که شورای عالی ساماندهی استفاده از پیاده‌روها متشکل از معاون خدمات شهری و محیط‌زیست به عنوان رییس شورا، معاون هماهنگی و امور مناطق (یا نماینده تام‌الاختیار وی)، معاون مالی و اقتصاد شهری (یا نماینده تام‌الاختیار وی)، معاون حمل و نقل و ترافیک (یا نماینده تام‌الاختیار وی)، معاون شهرسازی و معماری (یا نماینده تام‌الاختیار وی)، مدیرعامل شرکت ساماندهی و مشاغل شهر به عنوان دبیر شورا و یک نماینده از شورای شهر تهران تشکیل شود. جلسات این شورا هر سه ماه یک‌بار یا بر حسب ضرورت تشکیل خواهد شد. همچنین به منظور اجرای کامل طرح و مصوبات شورای عالی ساماندهی استفاده از پیاده‌روها، کمیته‌ای در سطح منطقه نیز تشکیل می‌شود. درآمدهای حاصله نیز به حساب خزانه کل شهرداری واریز می‌شود و ۳۰ درصد از آن به حساب شرکت ساماندهی مشاغل به منظور اجرای ماموریت‌های محوله اختصاص خواهد یافت. در این لایحه تأکید شده «حق کسب و پیشه و سرقفلی به محل‌های پیش‌بینی شده تعلق نخواهد گرفت. همچنین حق جمع‌آوری فعالیت‌ها در صورت نیاز به معبر و فضای عمومی وجود دارد. حق فسخ قرارداد بدون رجوع به مراجع قضایی و بدون پرداخت خسارت احتمالی پیش‌بینی شده است. همچنین حق واگذاری به غیر وجود ندارد. همچنین گزارشاتی سه ماهه در خصوص اجرای این طرح به شورای شهر تهران ارایه خواهد شد».

کشتی ایرانی در تنگه سنگاپور از مسیر منحرف شد 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: آسیب وارد شده به کشتی باری ایرانی در تنگه سنگاپور به دلیل به گل نشستن بوده و اقدامات لازم برای بررسی این سانحه و نجات این کشتی در دستور کار قرار گرفته است. به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد درباره به گل نشستن و آسیب دیدن کشتی باری ایرانی در تنگه سنگاپور و جزییات آن اظهار کرد: بر اساس آخرین اطلاعات رسیده، کشتی باری ایرانی مورد نظر که متعلق به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بوده است، در تنگه سنگاپور از مسیر منحرف شده و به گل نشسته و طبیعتا بدنه کشتی آسیب‌دیده اما خوشبختانه هیچ مشکلی برای خدمه کشتی و نیروی انسانی آن به وجود نیامده است. وی افزود: اقدامات لازم برای بررسی میزان خسارت و چگونگی اقدام برای رفع مشکل این کشتی از سوی شرکت مالک در حال انجام است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: کمیته رسیدگی نیز پس از انجام و تکمیل عملیات نجات بررسی خودش را درباره چرایی وقوع این حادثه شروع می‌کند و پس از مشخص شدن نتیجه حادثه، آن را با جزییات اعلام خواهیم کرد. راستاد در پاسخ به سوالی درباره اینکه با توجه به اینکه تصاویر منتشر شده از این حادثه نشان می‌دهد کشتی دیگری کنار این کشتی ایرانی حضور داشته است آیا مباحث مطرح شده درباره آسیب وارد شده از طریق کشتی خارجی را تایید می‌کنید یا خیر؟ گفت: بر اساس اطلاعات به دست آمده، خش ایجاد شده در بدنه کشتی و آسیب قابل مشاهده در تصاویر منتشر شده ناشی از به گل نشستن آن بوده است اما جزییات میزان خسارت و علل و عوامل حادثه پس از بررسی تیم سوانح اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بازگشت اتوبوس‌های برقی  به تهران؛ این‌بار بدون کابل 

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: بخشی از نوسازی سال ۹۹ به توسعه اتوبوس‌های برقی بدون کابل بالاسری اختصاص خواهد یافت. محمود ترفع در گفت‌وگو با تسنیم، درباره توسعه اتوبوس‌های برقی در سال جاری، اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌های اصلی در برنامه‌ها و اقدامات کوتاه و میان‌مدت شهرداری تهران حل معضل آلودگی کلان‌شهرتهران است. وی ادامه داد: اجرای طرح‌های مربوط به توسعه و ارتقای خدمات حمل و نقل عمومی شهر تهران از طریق سیستم‌های حمل و نقل پاک به ویژه توسعه و راه‌اندازی خطوط اتوبوس برقی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران تصریح کرد: در همین رابطه، شرکت واحد اتوبوسرانی در سال 1398 عملیات اجرایی نصب تجهیزات بالاسری فاز دوم خطوط اتوبوس برقی حد فاصل میدان خراسان تا میدان راه‌آهن را با همکاری شهرداری منطقه 12 در دستور کار خود قرار داده است.  وی اظهار کرد: همچنین بخشی از نوسازی سال 99 به توسعه اتوبوس‌های برقی بدون کابل بالاسری اختصاص خواهد یافت.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران